MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvorfor 3 lys utkjørhovedsignal?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvorfor 3 lys utkjørhovedsignal?

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvorfor 3 lys utkjørhovedsignal?
    Posted: 16 oktober 2015 at 20:54
Hei,
Skal snart kjøpe inn til banens signalanlegg, så planlegger litt hva jeg må ha. En ting som jeg alltid har stusset over. Hvorfor er det 3-lys utkjørhovedsignal, også når det også er satt opp 2-lys utkjørsignal fra spor over avvik ("spor 2"). Jeg husker godt at det var slik ved stasjonen jeg vokste opp, og jeg ser det også på veiledningen fra Skala design. Hvis et tog skal kjøre ut fra spor 2, så antar jeg tilhørende tolyssignal skal vise grønt, og 3-lys-signalet rødt. Finnes det på slike stasjoner et tilfelle hvor bare en grønn lampe skal lyse på 3-lys utkjørhovedsignalet? Skjønner ikke hvorfor det ikke holder med to 2-lys utkjørsignaler, da jeg ikke forstår at andre signalbilder enn to grønne lamper eller rødt kan gi noen mening.  

StenR
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 21:59
Hei

Ja, det kan kanskje synes unødvendig.. men det har bl.a. å gjøre med hastigheter.
Ikke minst når man skal passere en stasjon... har man to grønne inn og to grønne ut, kan stasjonen passeres med strekningshastighet.. har du derimot et grønt, må hastigheten ned fordi du skal passere en eller flere sporveksler i avvik

Edited by ØysteinF - 16 oktober 2015 at 22:00
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 22:02
Og til ditt andre spørsmål, ja et trelys hovedsignal kan vise to grønne og ett grønt. F. eks typisk ved stasjoner som har felles utkjørsignal... Kun det øverste grønne vil da lyse om togveien innholder en eller fler avvikende sporveksler

Edited by ØysteinF - 16 oktober 2015 at 22:03
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 22:08
Ja, det siste vet jeg. Men det er mange stasjoner med kum 2spor som har 3-lys utkjørhovedsignal OG samtidig et tolys utkjørsignal for spor 2. Da ser jeg ikke når man skal vise en grønn lampe på utkjør-hovedsignalet. Tog på spor 2 får jo sitt utkjør fra tolys-signalet. Så tog som bruker 3-lyssignalet må befinne seg i spor 1 og aldri gå i avvik...
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 22:15
På slike stasjoner som du beskriver vil ikke trelys signalet noen gang vise ett grønt, kun to grønne. (Forutsatt at togveien videre ut av stasjonen ikke innholder avvikende veksler)
Det må uansett vise korrekt signalbilde, da ett grønt betyr kjør med redusert hastighet... Det samme ser du på blokksignaler langs linjen... viser to grønne, selv om det kun er ett spor.. og sånn sett unødvendig kan man si, men ett grønt betyr som sagt kjør med redusert hastighet, noe man ikke ønsker om man kan kjøre i f.eks 130. Så det har med signalbildets betydning


Edited by ØysteinF - 16 oktober 2015 at 22:21
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 22:25
Aha, da skjønner jeg. I prinsippet kan man da egentlig vise en grønn lampe på utkjør-hovedsignalet for å signalisere at farten bør ned, selv om ingen veksler ligger i avvik? Det vil gi mening for å få ned passeringsfarten i spor 1.

Takk for oppklaringen!

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 22:30
2-lys hovedsignal (eller 1 grønn i 3-lys) brukes bare dersom minst en sporveksel må passeres i avvik. Hvis hastigheten skal nedsettes av andre grunner enn sporets faste beskaffenhet, vises dette ved særskilte hastighetssignaler.
Svein S
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 22:33

Er det en utkjørtogvei uten avvik, så er det to grønne (kjør)

Edited by ØysteinF - 16 oktober 2015 at 22:37
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 22:39
Så ut fra det du sier vil heller ikke et 3-lys blokksignal kunne vise ett grønt lys, med mindre toget av en eller annen grunn skal i avvik på "fri linje", krysningsspor e.l. Lærerik fredagskveld dette:-)

StenR
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 22:49
I en periode stod det i regelverket at blokksignal også kunne vise ett grønt lys, men det er fjernet igjen. Etter dagens regler kan blokksignal vise bare enten ett rødt blinklys (stopp) eller to grønne lys (kjør).
Blokksignaler brukes ikke i forbindelse med avvikende sporveksler på linjen i Norge (men det har vært brukt i andre land).
Alle kryssingsspor er definert som stasjoner, selv om de er fjernstyrt og det ikke finnes noe annet på stedet enn sporene, sporvekslene og signalene. De få stedene hvor det er overgang mellom enkeltspor og dobbeltspor uten at det er noe annet på stedet (bl.a. Sandbukta nord for Moss) er også definert som stasjoner.


Edited by H. Lindholm - 16 oktober 2015 at 22:51
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 22:55
Ok, da tror jeg det meste er klart:-)

Takk for all hjelp!

StenR
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 22:57
Ja, vi har et par slike stasjoner på vestfoldbanen også... kobbervik, Holm, Nykirke f.eks,... Så blir det nevnt blink, innkjør og blokksignaler blinker i stopp.. utkjørhovedsignaler har fast lys..
Nå får du litt å pusle med StenR ;)

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.