MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - pc ladere som 12 V forsyning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

pc ladere som 12 V forsyning

 Post Reply Post Reply
Author
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: pc ladere som 12 V forsyning
    Posted: 10 oktober 2015 at 16:29
har flere eldre pc ladere/nettadaptere med 12 V DC utgang liggende. Max strøm ut varierer fra 4-5A. Noen som har brukt dette som 12V forsyning til dekoder og pensemotorer?
Terje
Back to Top
burrethedog View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 31 oktober 2012
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote burrethedog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2015 at 16:50
Jeg har ikke selv brukt pctrafo, men hvis du søker i Google eller på youtube kommer det opp flere alternativer på folk som bruker PC trafoer til modelljernbane. Jeg søkte på... "12 v pc power supply model railway og fikk flere gode treff.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2015 at 18:30
Har bygget om flere PC-nettagregat til forskjellig formål. De er såkalt switched og må ha en fast belastning mellom en rød og sort kabel for å fungere. Til det trenger du en 10ohm 10 watt motstand. Enklest å kjøpe på ebay feks:

ebay tilbyder    Fra tilfeldig søk på ebay.

OBS Noen virkelig eldre nettagragat er ikke av typen switched og kan brukes direkte, men da er de gamle og kanskje ikke det beste å bruke.

Edited by TeVe - 10 oktober 2015 at 18:32
Terje V.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2015 at 23:35
Takk for innspill. Får seksjonere 12V forsyningen så jeg har litt kontroll på hva som virker
Terje
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 14:22

Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Har bygget om flere PC-nettagregat til forskjellig formål. De er såkalt switched og må ha en fast belastning mellom en rød og sort kabel for å fungere. Til det trenger du en 10ohm 10 watt motstand. [...]

Da er det viktig å være klar over at denne belastningen kobles til 5V-utgangen på et PC-supply med flere ut-spenninger. Kobler man en slik motstand til 12V, kommer den til å antagelig til brenne opp, da 12V i 10 ohm gir 14,3W.

Ved 5V og 10 ohm er effekten 2,5W, så en merkeeffekt på 3-5W burde holde. En på 3W kan bli svært varm, og bør ha god luftsirkulasjon eller kjøleribbe.

Det er ikke sikkert man trenger så lav resistans som 10 ohm, det kommer an på supplyet.

Om man har noen relativt lavohmige motstander for noe lavere effekt liggende, kan de evt. parallell- eller seriekobles for å gi passende belastning.

Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 15:07
Riktig Torstein, men standard for alle supply jeg har sett så er rød kabel 5 Volt like fra min eldste som er datert 1986 til min seneste fra 2010.
Jeg har festet inn motstanden mot metallkassen som da gir en kjølende virkning, men obs sørg for at de åpne kabelendene ikke ligger an mot metallet. Motstanden blir varm.

Terje

Edited by TeVe - 11 oktober 2015 at 15:08
Terje V.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 16:39

Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Riktig Torstein, men standard for alle supply jeg har sett så er rød kabel 5 Volt like fra min eldste som er datert 1986 til min seneste fra 2010.

Det stemmer for forsyninger til stasjonære PC-er. Men siden trådstarter spurte om bruk av ladere, som normalt bare har én spenning, synes jeg likevel dette måtte presiseres. Ladere bør helst tåle å være ubelastet, men det kan da være fare for at spenningen ut blir en del høyere enn oppgitt.



Edited by TorsteinS - 11 oktober 2015 at 16:39
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 16:56
Ville ha vært ytterst skeptisk til PSUer som er avhengig av last for å virke. - Ellers bør man investere i en overspenningssikring!
Om denne grunnlasten faller av/brenner opp/ frakobles, kan spenningen lett bli ødeleggende for følsom elektronikk. Det er alle digitalsentraler og lokdekodere. Ellers kan det lett bli dyrt!
- Enig med TorsteinS om at slike PSUer må kunne være ubelastet.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 18:58
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

........
Om denne grunnlasten faller av/brenner opp/ frakobles, kan spenningen lett bli ødeleggende for følsom elektronikk. ...........
- Enig med TorsteinS om at slike PSUer må kunne være ubelastet.



Problemet jeg har opplevet er heller at spenningen blir for lav, dvs utstyret som er tilkoblet 12 volt kablene vil ikke virke. Switched PSU må såvidt jeg har forstått ha en belastning over 5 Volt for å kunne gi spenningen 12+ Volt.

For bærbare pcer gir laderen kun en spenning (12-22volt på de jeg har) og antar at disse kan drives ubelastet. Har ikke sjekket dem.

Enig, en strømforsnyning av standard ubelastet type er å foretrekke, men om man har ørten kraftige psu'er liggende er det fristende å benytte dem. Og driftstid og stødighet i strømforsyningen har ikke vært problemer som jeg har opplevet. Har kun opplevet to pc-supply som har tatt kvelden og da snakker vi over noen tiår.
Terje V.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 21:35
Det jeg har tilgjengelig er noen ladere for bærbare pc'er (HP og Dell). PC'ene er long gone, men det var fristende å bruke laderne til noe.

Ut fra det jeg leser så er jeg litt usikker på om dette er det lureste. Har en god del pensedekodere (som styrer i hovedsak Tortoise stall motorer) og signaldekodere som ligger på 12V sløyfene. Med prisen på disse er jeg ilite lysten på å svi dem, så det er mulig jeg heller sjekker hva Elfa har.

Noen gode råd om type, har ca 40Tortoise motorer pluss annet som skal forsynes.
Terje
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 22:01
Ta en tur til Clas Ohlsson.
Denne for eksempel bruker jeg til å drive signalanlegget på Eiker stasjon.
http://www.clasohlson.com/no/Batterieliminator,-60-W/36-4401
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.