MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Jeg lager engen togvogn i O. Se foto
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Jeg lager engen togvogn i O. Se foto

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jeg lager engen togvogn i O. Se foto
    Posted: 03 oktober 2015 at 19:17
Fra nå av skal jeg ikke reklamere mer for meg selv eller selge på forumet. Men det kommer noe i G-skala på Finn i morgen. Jeg har fått 3Dprinteren tilbake og skal lage opp litt. Nok om det.

Jeg lager min egen O-skalavogn og fra nå av blir det fotoer av framgang og fremgangsmetodene. Se bilde. Denne er mislykket men det var første forsøk. Den ble altfor høy og også sveiv. Jeg lager en til nå i grått siden jeg ikke har mer brunt igjen, og den skal jeg legge ut bilder av.
Følg med i denne tråden.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2015 at 19:20
Kanskje jeg skal legge ved fotoet også. Glemte det i farten.



Denne ser kanskje ut som noe som blir "eventyrvogn" med denne høyden, men enkelte ting må printes ut før jeg ser. Det kommer flere bilder.

Edited by HJM.models - 03 oktober 2015 at 19:28
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2015 at 20:54
Etter 4,5 timer med printing... Jeg har mer suksess med denne. Litt smarte løsninger må jeg ty til uten at det går ut over kvalitet eller utseende. Det er ikke alt min printer er i stand til. Jeg lager de grå for finnes jo grå trevogner også, for ikke snakke om brune og grønne. Jeg må kjøpe sort  plastikk til tak og chassie om noen dager. Mer bilder av framgang kommer. Jeg printer forresten i PLA plastikk. Jeg skal etterbehandle den med aseton. Følg med, jeg skal ha vindusglass også som jeg lager av laminert plastikk uten papir mellom, altså transperant. Det kommer mer bilder i morgen.









Edited by HJM.models - 03 oktober 2015 at 21:24
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2015 at 23:27
Her har jeg behandlet vognen med Z.poxy dor å få bort ugjevnheter og å gjøre den blank. (Z-poxy er ikke det samme som E-poxy)
Se bildet og sammenlign det med bilder over. 
(vognen ser kanskje brun ut men den er fortsatt samme grå farge)



HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2015 at 23:41
Dere ser kanskje bedre her både ekte farge og at den er blank og fin. Det er utrolig hva Z-poxy kan gjøre hvis man pensler på litt på plastikk. Da bruker jeg pensel til å påføre middelet.






HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2015 at 11:16
Hva syntes dere om realisme?
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2015 at 12:05
Ville den være bedre i grønn? 
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2015 at 15:50
Vindusglass må jeg jo ha. De er lager av oppvarmet lamineringspapir, en motode som fungerer helt fint. Jeg limer de på med e-poxy



HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2015 at 19:51
...

Edited by KjellAn - 25 oktober 2015 at 06:36
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2015 at 22:22
Jeg jusker litt med boogiene. Jeg kjøper ferdige boogier i metall, og de blir svingbare. Jeg har ikke noe forbilde, jeg bruker fantasien men jeg vet jo hvordan en togvogn ser ut. Nå skal jeg begynne å tegne chassiet og i morgen skal jeg printe ut komplett innredning. Jeg skal også ha passe mengde passajerer og en konduktør. Det skal jeg kjøpe på e-bay. Så følg med alle sammen. 
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2015 at 20:40
Det er mer framgang nå. Jeg har jeg laget gulv i vognen. Som dere ser er gulvet brunt. Benkene skal bli i trefarget plast og er enda ikke printet ut. Jeg skal bestille sort plastikk i dag så jeg får det i morgen og da starter konstruksjon av chassiet, for det skal være sort. Se dette bildet, det brune gulvet.





Edited by Helgejohan3 - 06 oktober 2015 at 21:39
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2015 at 20:07
Jeg printer ut chassie nå i sort farge. Jeg har fått sort plastikk. Jeg må printe chassiet i to deler og lime sammen for printeren kan ikke printe så stort. Vognen blir over 20cm lang og da må chassiet printes i to deler som settes sammen. Jeg bruker kraftig lim på alle deler på vognen - e-poxy lim er det eneste som biter godt nok på den plasten. Jeg har bestillt boogier nå også. De kommer om ca tre uker. De er i metall.
Jeg legger ut bilde av printen av chassie etterpå om en times tid. Mulig jeg må forandre litt.
Angående koblinger så skal de bli maken til Rivarossi. (Jeg har rivarossi lokomotiv)
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2015 at 22:37
Det ble feilprint så jeg måtte avbryte og det er kvelden så... 
Men her er komplett tegning av chassiet. Buffere har jeg ikke tegnet inn fordi jeg har borret hull til å sette inn metallbuffere i tegningen som jeg skal kjøpe. Husk at dette chassiet skal jeg printu ut to makne og lime sammen. 
Her er tegning av bilde:



Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2015 at 22:58
På den bakerste sirkenen som står opp kommer hengerfestet. Da skal jeg lage et hengerfeste som klikker rett inn i Rivarossi, for da passer den loket mitt Den største rundingen er der jeg skal skru fast boogien. Legger dee merke til at det er to "rare" hull i enden? der skal bufferene festes. Det forborres på tegningen. Befferene er ferdigkjøpte i metall. Det eneste i metall blir noen få monteringsskruer, feks til boogiene, og boogiene er i metall og til slutt buffere er i metall. Ellers lager jeg alt i plastikk. Jeg viser og skriver mer når ting er printet ut i morgen.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 12:49
Det øverste er undersiden av chassiet. Hullene som jeg har "forborret" med å tegne dem inn i printingen er beregnet for Marklinskruer til å feste boogie, og det andre hullet på den lille sirkelen er for å feste tilhengerfestet med Marklinskruer.






Her på bildet under er oversiden. Det er hull på rekke og rad i den ene enden. Det skal det settes in messingrør til gjerde. Det må nok borres opp 0.1mm. Jeg har også lager monteringshull for metallbuffere.

Jeg må printe ut to og lime sammen. Jeg bruker e-poxy til det.




Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 14:05
Dette er for å gi et inntrykk av hva planen er. Enkel tegning i paint , men...



Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 15:12
Limes sammen

Før:






Etter:



Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 18:22
Her er det montert på kåpen. Nå må jeg kjøpe inn litt, feks messing og boogier og elektronikk for lys i vognen. I mellomtiden skal jeg printe ut taket og montere sammen men kan ikke feste det enda.

Vognen ble litt lengre nå:


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 21:41
Her har jeg laget to benker som her står til liming. Printeren bråker og det er kvelden så jeg printer resten an benkene i morgen. Det kommer sittede figurer på benkene.


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 22:04
Komplett innredning innstallert. Før jeg kan sette på taket så må det passe mengde passasjerer inn. 



Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 23:34
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Dette er for å gi et inntrykk av hva planen er. Enkel tegning i paint , men...





South Park Central?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2015 at 15:34
Her er taket. Men jeg må ha figurer, messingrør til gjerde og lys installert før jeg kan lime taket.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 10:33
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Dette er for å gi et inntrykk av hva planen er. Enkel tegning i paint , men...





South Park Central?

Jeg lager en ny vogn nå i brun plastikk. Den blir ikke "shiny" som den første da det faktisk ødela vognen.
Jeg vil si en ting. Jeg er ikke så flink og jeg lager den på min hjemmeprinter. Dette blir derfor ikke "verdens beste vogn" i superkvalitet men den blir billig og den vil nok tilfedsstille mine krav til egen bane. Den vil passe til en BR80. Jeg legger ut bilde av ny ny print i annen farge om noen timer hvis ikke printeren feiler.
Jeg ønsker å være litt mer ydmyk. Hvis ikke printeren feiler så kommer nytt bilde ca klokken sju i dag. Da behandlet men ikke Z-poxy som gjør den så "shiney" og ødelegger, jeg dypper den i aseton da det hever kvaliteten på resultatet. Den blir da bedre i plasten.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 22:37
Her er printen. Jeg har begynt på nytt. fordi jeg brukte feil tape på printeren ble den første sjeiv og enda verre da jeg gjorde den "glossy". 
Denne blir ikke glossy. 
Nå har jeg forresten brun plastikk igjen. Dere vet, en trevogn må være brun, ikke sant?



Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2015 at 17:36
ENDELIG har boogiene mine kommet. De har jeg ventet lenge på:


Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2015 at 22:24
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

ENDELIG har boogiene mine kommet. De har jeg ventet lenge på:





Som dere kan se av bildet over så betyr ikke det at jeg tar en pause i bygging at jeg ikke fullfører. Grunnen til at jeg ikke har gjort noe er at jeg har ventet på deler. Nå skal jeg begynne og prøver å tenke ut en måte å hente strøm fra isolerte hjul. De er isolerte på begge sider noe som gjør at jeg ikke kan hente strømmen direkte fra boogiekassene. Har noen enn ide. Kobberpinner på hjulene? Men hvor får jeg det løst?

Edited by Helgejohan3 - 17 november 2015 at 22:24
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2015 at 03:49
Jeg får vel bygge videre på denne i dag. Tenger ikke printenen til noe annet. Jeg har bare tatt en pause.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2015 at 03:56
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Jeg får vel bygge videre på denne i dag. Tenger ikke printenen til noe annet. Jeg har bare tatt en pause.

Jeg har kjøpt 2mm tykke messingstenger som skal bli gjerde og det an jeg ikke hadde det har gjort at jeg ikke kunne montere noe tak da et av festepuntene stil stengene blir taket. Jeg skal lage nytt og lenger tak. (som ikke blit blankt) begynner på innredning i dag.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2015 at 14:10
Jeg har tatt opp dette prosjektet igjen men har vel ikke noe å vise før sent i kveld.
Noen sa en gang at jeg ikke gjør ferdig prosjekter. Det er feil. Som person liker jeg mange prosjekter og bytte litt på. Tråden om EL18 kommer også til å få en lang pause men sånn er det med alt jeg lager. Litt på det og litt på det i veksel.

Edited by HJM.models - 19 desember 2015 at 14:12
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2015 at 22:09
Jeg hadde printet gulv og limt på da jeg skrev forrige innlegg men syntes ikke det var noe å vise. nå setter jeg inn stoler også. Så prosjektet er ikke over. Jeg skal gjøre mer i morgen.


HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.