MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Programmering av Faller 180725
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Programmering av Faller 180725

 Post Reply Post Reply
Author
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Programmering av Faller 180725
    Posted: 02 oktober 2015 at 22:04
Hei.
Jeg har flere ganger prøvd å programmere en Faller 180725 servostyring med Digitrax Zephyr Xtra. Det har ikke virket før jeg i dag tilfeldigvis hadde latt et lok stå igjen på programmeringsspråk. Da gikk det. Jeg kunne skrive i CV-ene og også lese dem. Jeg vet at jeg leste fra servostyringen, for jeg prøvde med et nummer som ikke finnes i lokdekoderen.

Hva kommer det av at det virker når loket står der? Har det med strømforbruk å gjøre? Finnes det noe annet jeg kan koble til?
Hilsen Bjørn

Edited by bkv1 - 02 oktober 2015 at 22:09
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2015 at 09:48
Et skudd i blinde, men har du tilkoblet en servo når du forsøker å programmere?  Vanligvis må dekodere ha en tilkoblet belastning i programmeringsmodus, slik at de kan generere strømpulser.

At det virker med et lok på programmeringssporet, kan skyldes at registeret fins i dekoderen, selv om det ikke er dokumentert. 

Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2015 at 15:43
Ja, en servo var koblet på. Jeg prøvde også å koble av servostyringen og så lese ut en CV som ikke var i lokdekoderen, og det gikk ikke. Altså må jeg først ha klart å lese den fra servostyringen
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2015 at 19:50
Rask googling på "digitrax programming track problems" avslører at du ikke er den eneste som har problemer med å programmere enkelte dekodere med den sentralen.

Et råd som går igjen, er å koble en 1kohm motstand i parallell med dekoderen når den skal programmeres.  Det rimer jo bra med at det virker hos deg når et lok står på prog.-sporet.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2015 at 21:09
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Rask googling på "digitrax programming track problems" avslører at du ikke er den eneste som har problemer med å programmere enkelte dekodere med den sentralen.

Et råd som går igjen, er å koble en 1kohm motstand i parallell med dekoderen når den skal programmeres.  Det rimer jo bra med at det virker hos deg når et lok står på prog.-sporet.


Ser at du gar funnet noe der. Takk. Skal prøve det
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.