MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lyd til bm69
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lyd til bm69

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lyd til bm69
    Posted: 21 september 2015 at 11:31
Hei,
Funderer på å snekre sammen et lydprosjekt til bm69. Dører og horn skal jeg klare å finne, men usikker på maskinlyden. Det er vel tyristorstyringa som er "karakteristisk". Noen som har formening om "best match"? Jeg heller mot et420, men høres bare halvveis rett ut. Finner ikke esu lydfiler for sj x1/10 eller rc, men de burde kanskje være bedre treff om de fantes. Er rocos nye rc/el16 lyddekodere zimo?

StenR
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2015 at 11:42
Roco bruker nå Zimo sine dekodere ja. 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2015 at 11:51
Originally posted by StenR StenR wrote:

 Det er vel tyristorstyringa som er "karakteristisk".
Interessant. Hører man elektronikk? Jeg spør, for jeg har aldri tenkt over det. De elektromekaniske kontrollerne som på El 11 og El 13 hører man derimot godt når trinn for trinn kobles inn. Og på eldre stanglok som El 5 og El 12 er drevlyden karakteristisk.
Svein S
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2015 at 12:13
Bare for å ha sagt det, så er ikke jeg på noen som helst måte ekspert på dette. Det er vel ikke selve tyristorstyringa du hører, men selve motoren. Men min oppfatning er at når likstrømsmotoren reguleres vha trinnløs tyristorstyring (EL16, RC, BM69) får den en annen lyd/uling enn de mer moderne asynkronmotorene (El17, 18, BM70, sikkert flere). Hadde vært artig om noen virkelig kunne dette, så var det lettere å finne riktige lydfiler. Finner ingen europeiske slektninger til BM69/X1.

Edit: Et lite lunsj-søk viste at også EL18 har tyristorer i sin motorstyring. Selv om den vel har asynkronmotor såvidt jeg har forstått. Så da er det kanskje ikke motorstyringa som gir opphav til den karakteristiske lyden på RC/16 og BM69/X1. Ikke vet jeg hva slags motorer det er på disse heller. Er det synkron AC eller DC? Trodde tyristorstyring stort sett ble brukt for DC, men tydeligvis ikke. Bare å innse at dette kan jeg ikke nok om. Hadde vært morsomt om noen kunne oppklare litt:-)

StenR


Edited by StenR - 21 september 2015 at 13:15
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2015 at 13:57
Jeg fant en lyd som i utgangspunkte tikke ligner, og fjernet hovedlyden. Det som ble igjen virker temmelig likt utifra det jeg hører hver dag til og fra jobb fra disse settene. Jeg bruker ESU og det var en KISS-motorvogn jeg brukte som utgangspunkt. ESU 56431 (SBB RAB e511) Her er en liten filmsnutt så dere selv kan høre.

X1 / X16 ligner en del i lyden mener jeg å huske. El 16/18 ligner på ingen måte på dette settet!

Edited by Pelle - 21 september 2015 at 14:07
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2015 at 14:09
Fint! Glad for tips:-) Ang. tyristorsstyring så er RC/EL16 "vanlig" tyristorstyring med likestrømsmotorer. Da er det sikkert den komboen som gir lyden på disse. Men det kan jo låte annerledes på BM69 ja. Lydbildet er jo mer enn selve motorlyden også, så konkrete tips til "lydforbilder" er helt supert. 

EL18 låter helt annerledes ja. Det er det i alle fall ikke noe tvil om:-)

StenR
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2015 at 17:34
Hørte på videoen. Det høres jo ikke helt galt ut. Litt "spinkel" lyd kanskje? Et420 har på den annen side litt for dyp lyd. Hmmmm... Får prøve meg litt fram.

StenR
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2015 at 21:58
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by StenR StenR wrote:

 Det er vel tyristorstyringa som er "karakteristisk".

Interessant. Hører man elektronikk? Jeg spør, for jeg har aldri tenkt over det. De elektromekaniske kontrollerne som på El 11 og El 13 hører man derimot godt når trinn for trinn kobles inn. Og på eldre stanglok som El 5 og El 12 er drevlyden karakteristisk.


Selve elektronikken er nok temmelig taus. Det som lager lyden på slike lok er elektromekaniske komponenter. Det er ledninger, viklinger, trafoblikk og annet som blir påvirket av strømmene som føres.
Det blir på samme måte som trafoer som "brummer med sine 50Hz". Når man dessuten slår av-og-på strømmen flere titalls ganger i en periode, blir det et hvin eller hyling.
Faktisk er denne bevegelsen betydelig og ledninger kan ryke etter kort tid om de er i ugunstig lengde (resonansfrekvens) og/eller dårlig festet/klamret.
- Hører tilsvarende "svak hvining" under akselerasjon i 3-4 sekunder i elbilen også (før hastigheten er ulovlig i Norge). Det er deilig!
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2015 at 22:14
Ja, inverterstyring kan i alle fall ule noe fryktelig. Lekte meg med LokProgrammeren nå, og jeg heller mot Pelles løsning. Antar det var den høyfrekvente pipinga du tok bort?

StenR
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 09:14
Takk til Pelle for bra tips! Gjorde ferdig lydprosjektet i går, og det ble ikke så verst! Tok elmotorlyd fra RAB e511, og tok bort høyfrekvent piping (sound slot 1). Det høres omtrent riktig ut. Jeg synes kanskje ikke at lydendringene under akselerasjon passer helt med settets bevegelse, slik jeg husker BM69. Lyden "akselererer" på en måte litt fortere enn settet. Det går sikkert an å tune ved å modifisere transisjonene på sound slot'en, men det går så fryktelig tregt å flashe over nye lyder/lydoppsett at jeg ikke tror jeg orker å eksperiementere meg fram til noe bedre nå. Det ble bra nok for meg! Dørlyden til ICE3 er forresten ikke så gal. Grabbet egentlig dørlyd fra noen youtube-klipp, men det var litt vondt å få bort bakgrunnsstøyen, så endte opp med å bruke ICE3-lyd. 

 
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2016 at 15:07
Hvordan ble det med dette prosjektet? Spent på å høre resultatet om mulig Smile
Mvh. Espen
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2016 at 23:06
Jeg så litt på det med å lage en ny tilstandsmaskin for å få akselerasjonslyden til å stemme bedre med pådraget, men problemet var at lydprosjeket for RAB e511 ikke hadde lyder som passet for avbrutt akselerasjon/konstant fart på noe annet enn marsjfart. Nå lever jeg fint med det slik det er, men man kan få til noen litt festlige resultater. F.eks hvis man setter i gang settet på steg 1 og holder det der, så høres det ut som det akselerer opp til full fart og så går "steady" i marsjfart. Håper ESU kommer med en oppdatering av prosjektet for RAB e511, for det må jo høres like fjernt ut der. Da kanskje jeg kan få de lydene som trengs for å få det ordentlig. Jeg har prøvd såvidt å lage mine egne lyder ved å klippe i akselerasjonslydfilene med Audacity, men jeg har ikke fått det bra. Nå har andre ting hatt pri en stund i MJ-kjelleren. Jeg kan iofs legge ut noe på modelljernbane for moro skyld på fjasboka, men rekker det ikke i kveld. 

StenR
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2016 at 13:12
Du kan jo legge ut filene her på forumet? Umulig å finne igjen noe på Facebook..

Nå skal alle kunne laste opp filer og bilder uavhengig om de er medlem av MJF eller ikke. Send en melding til forum admin hvis du ikke får lastet opp filer.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2016 at 18:52
Kan ikke legge ut filene åpent pga. Esu copyright + at jeg har grabbet lyd fra YouTube klipp som nok heller ikke bør spres uten videre. Tenkte mer video av settet jeg, og der funker vel ikke forumet noe særlig.

StenR
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2016 at 18:48
Esg :Har lagt ut en video på "Modelljernbane for moro skyld" nå. Så kan du se omtrent hvor langt du kommer med Rab e511. Gjenstår litt tuning av volumer og litt jobb på tilstandsmaskinen, men alle lydene er der.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2016 at 23:21
Jeg tok med settet mitt på DMJKs anlegg i dag. Hvis jeg finner igjen ESU-fila, kan jeg legge den ut her.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2016 at 23:27
Originally posted by StenR StenR wrote:

Esg :Har lagt ut en video på "Modelljernbane for moro skyld" nå. Så kan du se omtrent hvor langt du kommer med Rab e511. Gjenstår litt tuning av volumer og litt jobb på tilstandsmaskinen, men alle lydene er der.

Det som er så håpløst med FB, er at man aldri finner igjen noe der. Fint om du kan kan legge ut videoen eller direktelink her (Hvis den er på Youtube, kan du legge den i innlegget her (se http://forum.mjf.no/BBcodes.asp for mer info om forumkoder).
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.