MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nye modeller i G skala prøves av HJM.models
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedNye modeller i G skala prøves av HJM.models

 Post Reply Post Reply
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Topic: Nye modeller i G skala prøves av HJM.models
    Posted: 17 september 2015 at 23:41
Jeg tester ut et materiale man aldri skulle tro kunne stå ute i all slags vær i G-skala. Kryssfiner som er impregnert med et tykt lag trelim på alle kanter. Jeg har testet ut ved 75 varmegrader i ovnen over lengre tid og den bestod testen. Det skulle holde mot solskinn. Jeg testet også ut det motsatte. Jeg gjorde modellen søkk våt og la den i fryseren til den ble frossen - ingen problemer. Så dette blir HJM.models G-skala materiale for hus pluss at en del deler må lages med 3D-printer, da det ikke kan bli solid nok/ detaljert nok i treverk for å stå ute. Så jeg er likevel avhengig av 3D-printeren min. Nå holder jeg på med et norsk vanntårn som ble revet i 2011, det vanntårnet ble bygget i 1911. Det betyr med andre ord at dette er et ekte vanntårn som står (eller stod) i Norge. Jeg bygger det i G-skala. Jeg skal prøve å lage mange norske hus i G-skala for all slags vær som til og med kan stå ute om vinteren og i regn selv om det blir treverk. Selvfølgelig bruker jeg vannfast trelim til å impregnere med og når jeg tar på det etter tørket så føles det som plastikk.
For dere som er skeptiske til treverk så blir det et halvt år pengene-tilbake-garanti for vannskader grunnet dårlig vær, mot gyldig kvittering. Jeg kommer til å legge ved eget garantibevis med egen underskrift og kjøpsdato med HJM.models sin logo på. Den kan da ikke forfalsket og jeg vet da at dere er i deres rett mot foto av skader.
Ja, vanntårn er jeg alt i gang med. Disse blir håndlaget og det kan ta tid så pris er uviss.
Følg med for det kommer bilder av utvikling om noen dager. Modellene limes og skrus sammen med Marklinskruer.
HJM.models = kvalitet.
Vent på fotoer.

Edited by Helgejohan3 - 17 september 2015 at 23:51
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Direct Link To This Post Posted: 18 september 2015 at 10:33
Dersom du har tro på denne måten å produsere artikler på som er beregnet for å stå hele året utendørs, burde du gitt minst 10 års garanti for værskader og fukt.

Da jeg regner med at levetiden til slike bygninger burde være vesentlig lenger enn 2 år, så kan reklamasjonsfristen være inntil 5 år.
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon
6 mnd. garanti er jo heller ikke stort!

Slik trelim herder fortløpende til den sprekker opp i ørsmå sprekker da utvidelseskoeffisienten på selve limet og trevirke er forskjellig. Det samme skjer med lakk (som krakelerer).
- Faktisk tror jeg holdbarheten vil bli større for ubehandlet materiale - eller diffusjonsåpen behandling?
Når du har tatt en "hurtigtest" som du har beskrevet over, så er vel ikke limet helt herdet - og jeg er redd for at du lurer deg selv og andre?

- Takk for "advarselen"! Selv om jeg driver med G-skala så tror jeg at jeg "står over" dette. ,-)
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Direct Link To This Post Posted: 18 september 2015 at 11:02
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Da jeg regner med at levetiden til slike bygninger burde være vesentlig lenger enn 2 år, så kan reklamasjonsfristen være inntil 5 år.
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon
6 mnd. garanti er jo heller ikke stort!
 
Husk at "produsenten" holder til i Nederland slik at norsk kjøpslov neppe er gyldig.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Direct Link To This Post Posted: 18 september 2015 at 18:06
Om norsk kjøpslov ikke er gyldig, gjelder fortsatt ett års garanti i Europa.  Men betales dette i norske kroner til en norsk konto vil du nok konfronteres med to års garanti.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 18 september 2015 at 18:36
På websiden min er alt oppgitt i € og alt skal overføres til nederlandsk konto. Jeg driver fra Nederland og har intet annet å gjøre med Norge enn at jeg er oppvokst der og vet mye av hva dere liker. Og at jeg hovedsakelig har norsk kundekrets og er på norske forumer. Ellers har dette ingenting med Norge å gjøre.
En ting til. Jeg har ikke registrert firma, og selger på samme måte som en privatperson, bare vanvittig mye mer profesjonelt med webside og helt ærlig og jeg betaler skatt. Sånnsett er jeg ikke underlagt noen garanti i det hele tatt. Men likevel er jeg villig til å gi det på disse G-skala modellene som ekstra service mot kjøpsbevis og foto av vannskade.

Edited by Helgejohan3 - 18 september 2015 at 18:42
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Skift View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 mars 2014
Status: Offline
Points: 23
Direct Link To This Post Posted: 18 september 2015 at 18:43
Da er det bare å bøye seg i hatten! Smile
Back to Top
Svein Ove Holte View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 09 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Direct Link To This Post Posted: 18 september 2015 at 20:24
Jeg er spent på å høre hvilken fuktighetsklasse dette trelimet har som du har tenkt til å bruke utendørs?
Dessuten er det jo som navnet tilsier et lim og ikke tiltenkt som overflatebehandling.
Jeg regner med at vi snakker om et hvitt trelim på PVAC basis?
Jeg ville vært meget skeptisk til denne metoden og holdbarhet....

Edited by Svein Ove Holte - 18 september 2015 at 22:28
Svein Ove Holte
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 18 september 2015 at 21:05
Hadde jeg hatt utebane så hadde jeg tatt inn de husene jeg kjøpte i treverk når det var dårlig vær. Det anbefaler jeg. Så igjen... Er det marked for dette eller feiler jeg der? Det går ikke i plastikk så...

Edited by Helgejohan3 - 18 september 2015 at 21:06
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 01:50
Man kan ikke drive å ta hus ut og inn etter hva slags vær det er... Til nød over vinteren. Om det er marked for dette eller ikke avhenger av kvalitet og detaljeringsgrad i forhold til pris. Hvis det ikke er bedre enn hva hvem som helst kan lage hjemme på kjøkkenbordet tviler jeg på at det er et marked. Hvis du kommer opp på samme detaljeringsnivå, finish og kvalitet som husene til f.eks Pola og kan selge til en rimelig pris så kanskje. Men det er ikke fryktelig mange i Norge som driver med G-skala. Det markedet er langt større i Tyskland og Nederland.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 09:39
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

På websiden min er alt oppgitt i € og alt skal overføres til nederlandsk konto. Jeg driver fra Nederland og har intet annet å gjøre med Norge enn at jeg er oppvokst der og vet mye av hva dere liker. Og at jeg hovedsakelig har norsk kundekrets og er på norske forumer. Ellers har dette ingenting med Norge å gjøre.
En ting til. Jeg har ikke registrert firma, og selger på samme måte som en privatperson, bare vanvittig mye mer profesjonelt med webside og helt ærlig og jeg betaler skatt. Sånnsett er jeg ikke underlagt noen garanti i det hele tatt. Men likevel er jeg villig til å gi det på disse G-skala modellene som ekstra service mot kjøpsbevis og foto av vannskade.

Det du skriver her henger ikke på greip, når man leser det som faktisk står på websidene dine. Der fremstår HJM.models som et firma som produserer norske modeller i flere ulike skalaer, så hvis det du skriver her stemmer er det ikke annet enn juks og fanteri du driver med. Jeg fatter ikke at ikke flere her inne sier klart i fra, eller hvordan moderatorene her inne lar deg ture fram på denne måten i tråd etter tråd og med flere ulike brukernavn. Du burde skamme deg for den måten du prøver å lure opp folk på!
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 10:07
Det er bedre med en uregistrert forhandler ( det er riktig ord.) som selger med webside og paypal proft som got service enn et firma som ikke holder loven om 2 års garanti. Jeg måtte betale reparasjon og arbeid av printeren av egen lomme som egentlig dekkes av 2års garanti av egen lomme fordi firmaet jeg kjøpte 3D-printeren min ikke holder nederlandsk lov om 2års garanti og de er er registrert firma. Hvis jeg gidder kan jeg politianmelde dette firmaet for det.
Jeg er motsatt - jeg er en privatperson som selger med garanti uten å lære underlagt lov som krever garanti. Jeg skal være åpen mot deg. Jeg er uføretrygdet og for at ikke jeg skal miste pensjonen kan jeg ikke tjene mer enn et visst beløp i mnd. Av denne årsak alene ønsker jeg ikke å ha firma fordi skattemyndighetene kan misforstå siden jeg betaler skatt til Norge. Hvis det ikke hadde vært for dette så hadde jeg hatt firma. Men jeg opptrer som et firma fordi jeg følger samme garantiregler og er ærlig og betaler skatt av det jeg tjener ekstra, for jeg har tjent litt. Det jeg gjør må ikke misforstås for det er lovlig det jeg gjør.
Jeg er forhandler men uregistrert. Det er feil å si at jeg selger som privatperson

PS:dette har ingen ting med svarte penger å gjøre.


For å si det på en annen måte: JA - jeg er en uregistrert forhandler. Og jeg gir MER service enn det de reglene jeg er underlagt krever. Ok - la oss si 1års garanti. Jeg lover.

Edited by Helgejohan3 - 19 september 2015 at 10:20
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 10:36
Husk at grensen mellom hobbyvirksomhet og kommersiell virksomhet i enkelte tilfeller er ganske hårfin, og selv om du ikke er formelt registrert som firma er det ikke usannsynlig at skattetaten vil se nærmere på aktivitetene du bedriver som privatperson hvis de har et kommersielt preg over seg. Og nei, det er -ikke- bedre med en uregistrert forhandler som omgår lovverket og vingler hit og dit enn et firma som faktisk har lover og regler å forholde seg til, at du ikke gidder å gå videre med garantisaken du nevner endrer ikke det faktum.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein Ove Holte View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 09 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 11:02
Nå synes jeg også det er på tide at en eller annen moderator her inne reagerer!
Helt enig med deg Svein A.
Har fulgt med på sidelinjen på diverse tråder som har blitt lagt ut fra denne personen og uskyldigheten stopper når man har tenkt til å ta seg betalt for dette her.
stilte deg et par relevante spørsmål i forbindelse med bruken av trelim som du selvfølgelig ikke svarte på....
Du som er vanvittig mer profesjonell bør jo kunne svare på dette. Istedet vingler du frem og tilbake med garanti/ ikke garanti. Firma/ ikke firma. Dette er bare vås!!
Slutt å bruk forumet til dette.
Svein Ove Holte
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 11:59
jeg skal ta to meget gode eksempler. Verken en hundeoppdretter eller barnehagetante behøver å ha et firma. Men de må betale skatt. Og de har lov til å ha webside for på reklamere for valpene. Jeg kommer i samme kategori. Jeg kjenner en katteoppdretter som driver hvitt uten å ha firma så dette stinker overhodet ikke.
Jeg prøver å være grei og gi dere varer som dere ikke får andre steder, ok vel og merke med betaling, men takker fra dere er ikke annet enn syting og klaging

Edited by Helgejohan3 - 19 september 2015 at 12:06
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 12:11
Du har nok fått endel motbør, men også en tips om hvordan komme videre. Motbøren skyldes nok at vi er ikke overbevist om at kvaliteten på det du tilbyr samsvarer med hvordan du selv roser dine produkter opp i skyene.
Svein S
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 12:22
Skal man rose egne fortreffelige kreasjoner som tilbys for salg hører det dessuten hjemme i delforum "kommersielle aktører". Egenreklame i forumets øvrige fora opplever jeg bare som kleint selvskryt og utidig støy. 

Derimot er det fritt fram for egenreklame i delforumet for nettopp kommersielle aktörer.


Edited by Lars Gjertsen - 19 september 2015 at 12:32
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 12:28
Kan dere ikke ha tålmodighet og se bilder på websiden min. Antagelig på mandag får jeg tilbake printeren og da printer jeg ut flere ting som jeg kommer til å ta foto av og legge på websiden. Ok- jeg kanselererG-skala husene hvis dere mener det er en god ide men angående garantier etc så sett meg i samme vår som en hundeoppdretter eller barnehagetante som reklamere for seg selv med navn og webside men ikke er et firma.
Hvis dere kan det så fortsetter jeg med norsk marked i HO og hvis ikke det er bra nok for dere så går jeg over til nederlandsk marked og driter i hva dere gjør og ikke gjør og utvalg av varer i Norge.
Min tålmodighet med dere begynner å nærme seg slutten. Ok - jeg kansellerer G-skala husene for jeg tror det er best og fortsetter med Norsk HO men hvis dere fortsetter å klage som dere gjør på detaljer så driter jeg i dere og nekter å selge til Norge og sletter alle 3D filer av norske hus. Da blir utvalget av norske hus mye mindre og bare dyrere hus på markedet. Jeg er ikke avhenging av Norge.
Så - kvalitet. Jeg printer i PLA så vet dere materialet og kjøp et billig hus for å se på kvaliteten.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 12:53
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Skal man rose egne fortreffelige kreasjoner som tilbys for salg hører det dessuten hjemme i delforum "kommersielle aktører". Egenreklame i forumets øvrige fora opplever jeg bare som kleint selvskryt og utidig støy. 

Derimot er det fritt fram for egenreklame i delforumet for nettopp kommersielle aktörer.


En link takk?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 13:28
Med en gang man krysser grensen mellom Tyskland og Nederland så skifter husene stil nesten med en gang. Det nederlandske markedet hungrer også etter nederlandske hus. Tenk etter dette. I Nederland bor det 17,5 millioner mennesker og i Norge bor det 5 millioner mennesker. Og MJ hobbyen er mye mer utbredt her enn i Norge. I lavsesongen om sommeren så ligger det flere tusen brukte togmodeller og vogner til etc til salgs på bruktmarkedet. Og i høysesongen kanskje 10000 stk. Sammenlign det med lille Norge. Tror dere virkelig at jeg er avhengig av norge for å selge modeller? Jeg kan selge 100 ganger flere nederlandske modeller enn norske. Så hvis det er meg selv jeg bare tenkte på og ikke dere i mitt kjære fostrland, så hadde jeg bare tegnet nederlandske hus og tjent vanvittig mye mer. Hvis dere vil ha større utvalg av norske hus til MJ så bør dere være mye mer forsiktige med å klage. Jeg driter i Norge hvis tålmodigheten tar slutt. Ønsker dere større utvalg i norske modeller så godta meg som jeg er og vent på modellene, det kommer en del på websiden til uka, og ligg litt lavere enn dere gjør.

Edited by Helgejohan3 - 19 september 2015 at 13:35
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 14:13
Hei!

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Så hvis det er meg selv jeg bare tenkte på og ikke dere i mitt kjære fostrland, så hadde jeg bare tegnet nederlandske hus og tjent vanvittig mye mer.


Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Jeg er uføretrygdet og for at ikke jeg skal miste pensjonen kan jeg ikke tjene mer enn et visst beløp i mnd.


Med mindre mindre det månedlige beløpet er "vanvittig" høyt, hjelper det vel ikke å henvende seg til ett større marked dersom tilbudet allikevel må begrenses av fortjeneste.




Edited by Roger - 19 september 2015 at 14:14
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 14:16
Les på øverste tråd i landskap modeller og miljø delen av forumet.
Og la meg for helvete være i fred. HJM.models er lei av dere i Norge.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 14:23
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 14:32
Ellers takk. Det er bare utakk på forumet. Jeg skal bare lage nederlandsk og driter i dere i Norge. Jeg selger heller ikke til Norge.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 17:40
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Les på øverste tråd i landskap modeller og miljø delen av forumet.
Og la meg for helvete være i fred. HJM.models er lei av dere i Norge.

Kunder er noe dritt...
- Loco -
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 18:16
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Det nederlandske markedet hungrer også etter nederlandske hus.  



Edited by Laurenz - 19 september 2015 at 18:17
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Direct Link To This Post Posted: 20 september 2015 at 00:38
Helge, her inne på forumet  er det veldig mange flinke mj-byggere. De er flinkere enn meg og deg. Og da må du regne med at de er kritiske når du vil selge noe de klarer å lage bedre selv. Hvordan du driver firma eller ikke firma, eller betaler skatt eller ikke er helt uinteressant for de aller fleste. Men ingen er villige til å betale for et produkt de kan lage selv til en billigere penge. Man behøver ikke 3D printer for å bygge hus. og hvis man alikevel skulle ha behov for det, er det veldig greit å få det gjort hos Shapeways.

Jeg forstår at du er ivrig og vil bidra med å produsere ting, men du må også forstå at det norske markedet er veldig kresent. Vi har veldig flotte modeller fra andre norske produsenter, og selv om det er dyrt i dine øyne, så må du huske på at nordmenn flest har ganske god råd. Derfor er kvalitetet mye viktigere enn pris.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.