MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - nybegynner, hva nå?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

nybegynner, hva nå?

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: nybegynner, hva nå?
    Posted: 07 oktober 2005 at 10:55
SP1: Finnes det en god oppskrift på hvordan man kan lage norske signaler? Både selve utførelsen, og det elektriske opplegget.

SP2: Jeg har ingenting av utstyr for lodding, utprøving av kretskomponenter. Hva trenger jeg, og hvor kan jeg få det?

Finnes det noen artikler i et blad eller to som er verdt å få med seg?

Jeg liker godt bladet Modell og elektronikk, men har ikke kjøpt andre nummer enn det siste. Hvor kan man få tak i tidligere nummer?

Hvor får man kjøpt tidligere nr av mjf sitt blad?

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 16:58

Hei!

Originally posted by einjen einjen wrote:


Jeg liker godt bladet Modell og elektronikk, men har ikke kjøpt andre nummer enn det siste. Hvor kan man få tak i tidligere nummer?

Hvor får man kjøpt tidligere nr av mjf sitt blad?

Når det gjelder Modell og elektronikk pleier det å stå en liten notis inne i selve bladet om hvor man kan henvende seg for å kjøpe tidligere nummer. Når det gjelder Mj-bladet kan du få tak i gamle nummer av dette enten ved å kjøpe dem på MJF-standen på en mj-messe, eller ved å kontakte medlemsservice på medlemsservice(a)mjf.no

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2005 at 11:23

Modell og elektronikk får du enkelt ved å ringe redaktøren: 90 78 56 89

Eirik

Back to Top
cranz View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cranz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2005 at 20:09
Heisann!

Her har du litt nødvendig utstyr for å komme igang. Du kan kjøpe alt sammen på nett fra www.elfa.se/no

En loddebolt på ca. 30 watt er flott.

60/40 loddetinn ca. 1 mm.

Elektronikkavbiter

Liten nebbtang el. lignende.

Stativ til loddebolten (så slipper du svimerker overalt )

Et lite enkelt digitalt multimeter. Trenger ikke kjøpe noe dyrt instrument. Får instrumenter som funker på for eksempel biltema.

Kommer jo litt an på hva du har tenkt til å gjøre og hva du har tenkt til å bruke av penger. Ett sett med små skrutrekkere (urmaker størrelse) er greit å ha. Skal du lage egne kretskort etterhvert, så trenger du litt mer utstyr, men det greieste er å begynne med veroboard med loddebaner og ferdig borrede hull.

Litt loddelisse for å fjerne komponenter du lodder på feil er også greit å ha liggende.

Kom på at en liten bit med fuktig svamp er greit å ha til å tørke av loddeboltspissen.  Funker fint med tørkepapir også hvis du vil spare 10 kr

Jeg har akkurat startet med tog, men elektronikk har jeg holdt på med i 5-6 år på hobbybasis.

Har sikkert glemt en masse, men du burde greie deg en stund med det jeg har skrevet. Merker jo fort hva du mangler når du har begynt å jobbe
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2005 at 18:56
Originally posted by cranz cranz wrote:

Heisann!



Har sikkert glemt en masse, men du burde greie deg en stund med det jeg har skrevet. Merker jo fort hva du mangler når du har begynt å jobbe


Kjøpte et startsett for lodding på clas. FUngerer greit nok, men jeg savner av/på-knapp og regulering av strøm. Stativet som fulgte med var heller ustabilt. Tang som fulgte med var fin. Kan også brukes til å klippe til taklister.

Det jeg savner er en tredje hånd. Holder på å lodde/reparere et lima el-13 og det å lodde fast ledninger synes jeg var veldig vanskelig med bare to hender. Tips mottas med takk!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
cranz View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cranz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2005 at 20:01

såkalte "helping hands" er et supert verktøy. Fås på biltema og clasern... Det er et stativ med forstørrelsesglass og 2 krokodilleklemmer som kan vris og justeres i riktige vinkler. Supre til å holde komponenter osv ved lodding.

min kosta 40 kr tror jeg.

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2005 at 00:02
Komplett modellverksted får du aldri. Bestem deg for et prosjekt, og så anskaffer du verktøyet og hjelpemidlene som trengs til akkurat det. Hvis du leser engelsk eller tysk finnes det mange gode temabøker/hefter. Model Railroader har forresten nettopp kommet med et tilbud om artikkelpakker som man kan kjøpe og laste ned direkte fra nettet til en hyggelig penge. Lokombygging og vedlikehold er ganske sikkert et sånt emne. www.trains.com. MJF har jo et bibliotek med både bøker og video.Clas Ohlson har noen billige elektronikksett med standard småtenger som holder en stund til man finner ut hva man egentlig trenger. Og - man risikerer ikke å gjøre feilinvesteringer hva verktøy angår, før eller senere får man bruk tingen eller dippedutten...

Terje S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.