MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dekaler S&S T3
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dekaler S&S T3

 Post Reply Post Reply
Author
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dekaler S&S T3
    Posted: 16 august 2015 at 20:18
Driver å bygger Steinar og Steinar sin T3 vogn. Nå er jeg kommet til dekalene og ble i stuss. Jeg har "brettet ned" plateskilt på begge sider - men det ser ut til at det bare er dekaler til ett? (det er dekaler til flere plateskilt, men de har ulike nummer). Skal det bare være et plateskilt på vogna, eller er det noe jeg ikke helt har forstått?

For øvrig en stor honnør til S&S som lager flotte byggesett som er underholdene og enkle å bygge!

Mvh John
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2015 at 20:23
Jeg får ikke sjekket i mitt sett akkurat nå. Men jeg vet at på mange sett som kommer fra S&S, så lages dekaler bare for en vognside. Man må derfor ha to dekalark for å få nok til en komplett vogn.
Ellers kan dette nok enklest og best løses ved å ta kontakt med Togbutikken der du har kjøpt settet, eller en av Steinar'ne direkte.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2015 at 21:19
Det er riktig som Svein sier at til mange vogner er dekalet laget til en vognside, og det er laget slik at man kan velge nummer på vognen. Vanligvis skal det følge med tre slike ark i hvert sett, men det kan ha skjedd en glipp. Mangler du, så si i fra så skal vi ordne det.

Hyggelig at du likte byggesettet.
Steinar
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2015 at 20:09
Takker for kjapp respons!

Tror det fulgte m to dekalark her, ett for T3 og ett for Tl3, men jeg har kjøpt flere vogner, så tror jeg har nok dekaler totalt - men hvis jeg da har forstått det rett, skal det være plateskilt på begge sider.

Takk for hjelpen!

Mvh John
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2015 at 22:33
Ja, påskriftene skal være identiske på begge sider av alle vogner. Man skal jo kunne lese av alle relevante data uten å måtte gå rundt til den andre siden, det kan bli veldig langt hvis vognen står midt inne i en lang togstamme....
På vogner hvor det er plass (lukkede vogner eller åpne vogner med karmer) står plateskilt vanligvis på vognveggen/karmen. På vogner hvor det ikke er stor nok flate (som T3/Tl3) er skiltet festet slik at det stikker ned under lasteflaten.
Når man ser vognen fra siden er grunnpåskriftene (plateskiltene) normalt plassert i den enden av vognen som er til venstre. Det har imidlertid vært en del tilfeller hvor plateskiltene på stakevogner har vært plassert nokså forskjellig, og heller ikke stått på samme sted på begge sider av samme vogn. Forskjellig plassering av plateskiltene kan bl.a. skyldes at vogner av samme type kunne ha forskjellig bremseutstyr, og at plateskiltene ikke skulle skjule omstillings- og avstengingshåndtak for bremsene. Det ser ut til at dette særlig skjedde når man gikk vekk fra de støpte plateskiltene over til de noe større blikkskiltene med malte påskrifter, da ble det også etter hvert flere vogner som fikk trykkluftbremser.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.