MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skyvebrytere for skinnekryss på DCC
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skyvebrytere for skinnekryss på DCC

 Post Reply Post Reply
Author
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skyvebrytere for skinnekryss på DCC
    Posted: 15 august 2015 at 22:26
Hei.
Ser ut til å være dagen for spørsmål om elektronikk og den slags her.

Jeg har planer om å forsyne mine skinnekryss (frog/hjertestykke) på sporvekslene med strøm.
Siden jeg kjører amerikansk HO, har alle lok strømopptak på alle aksler og det har gått stort sett greit å være medlem av the "Dead Frog Socitey", dvs at skinnekryssene er strømløse, bortsett fra et par åttere.
Men med lyd i fler og fler lok, merker jeg at det fort blir mer sårbart. Ikke så moro når lyden plutselig kutter.
Dermed vurderer jeg å elektrifisere skinnekryssene.
Selv om det blir mer og mer vanlig med en eller annen form for "Keep Alive" - kondensator i lokene som kan hjelpe over korte strekk, er det ikke alle lok hvor det er lett å finne plass til å montere dette.

Alle mine veksler legges om manuelt. Jeg har altså ingen vekselmotorer under anlegget med brytere på.
Et enkelt og bra alternativ er HexFrogJuicers fra TamValley. Gatepris i USA er på ca 60 dollar.
Dessverre vil det bli ganske kostbart om man har en del veksler på anlegget.

Derfor vurderer jeg å bruke en skyvebryter  ved siden av vekselen, f.eks i rådegrava, eller noe slikt som dette. Kanskje under anleggsplata på en øvre etasje om det blir det på anlegget.

Jeg har også tenkt å bruke Multifuse slik Bjørn Runar har beskrevet her, som kortslutnigsvern for skinnekrysset.

Men så lurer jeg på hvilke verdier en slik bryter må ha mht strøm/volt osv når man kjører med DCC på anlegget. Booster som kan yte f.eks 3.5-5A
Jeg har sett på disse hos Elfa. Der står det:
Ruting/svitsjekapasitet0.3 A@ 30 VDC
Er det bra nok? Eller må jeg opp i noe som tåler mer?
I så fall, hva bør jeg se etter?


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2015 at 09:30
Et annet og veldig rimelig alternativ er noe slikt som dette:

Det krever litt arbeid med å lage selve leamikken, men løsningen er jo idiotsikker i sin enkelhet.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2015 at 17:40
Jeg brukte slike skyvebrytere fra Elfa tidligere da jeg la om vekslene mine manuelt. De fungerte fint. Jeg hadde en stang fra kanten av anlegget som la om bryteren. Fra bryteren opp til vekslende gikk en 1 mm pianotråd som la om vekslen.
Uansett, bryterne stilte om strømmen i midtstykket. Jeg kjører dcc.

Edited by bkv1 - 16 august 2015 at 17:43
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2015 at 02:34
Takk for svar. 
Jeg er ikke først og fremst ute etter den mekaniske løsningen, som jeg forøvrig ønsker å gjøre så enkel som mulig.
Men det jeg virkelig lurer på, er hva jeg må se etter mht strøm og volt - A og V ev VAC for å finne en liten skyvebryter som kan tåle strømmen vi har med DCC.

De rimeligeste fra Elfa (som jeg har linket til over) er oppgitt med 0,3A/30VDC
Betyr det at de kan klare 0,6A/15VDC?
og er det i så fall nok når jeg har en mulitfuse som kortslutnignsvern?

Eller er det bedre å bruke disse hvor det oppgis 0,3A/125VAC
og kan det stemme at en slik bryter da kan tåle 36A ved 15VAC?

Som dere kanskje skjønner, er det lenge siden jeg lærte ohms lov, og ettersom årene går og teflonlaget blir tjukkere, sitter gammel lærdom ikke så godt lenger.
Er takknemlig for hjelp til en gammel gubbe.

PS
Den mekaniske løsningen jeg er ute etter, er inspirert av Perry Squier og Tony Koester, som er avbildet på side 86 i Koesters bok om Multideck Design.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2015 at 06:33
Du kan ikke bruke Ohms lov på den måten.

Litt forenklet kan man si at en bryter tåler å lede/bryte en maksimal strøm i lukket stilling, mens den tåler en maksimal spenning i åpen stilling.  Ingen av disse verdiene må overskrides om bryteren skal holde det antall operasjoner produsenten oppgir.

På grunn av måten disse små skyvebryterne er konstruert på, tåler de nesten ikke strøm i det hele tatt.  For din bruk bør du finne en bryter som tåler minst 3A.  Miniatyr-vippebrytere kan kanskje være et alternativ.

Nå vil noen ganske sikkert påstå at det "går helt fint" å trekke 3A gjennom disse småbryterne.  Det kan det godt hende det gjør, så lenge det er kortvarig, og du ikke betjener bryteren mens det går høy strøm i den.  


Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2015 at 08:06
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Du kan ikke bruke Ohms lov på den måten.


Nå vil noen ganske sikkert påstå at det "går helt fint" å trekke 3A gjennom disse småbryterne.  Det kan det godt hende det gjør, så lenge det er kortvarig, og du ikke betjener bryteren mens det går høy strøm i den.  



Jeg hadde tidligere en del skyvebrytere (av noe forskjellig fabrikat) installert (sikkert mot bedre vitende) for å stille om dcc-strømmen til midtstykkene i sporvekslene. Og det fungerte helt fint.

Men jeg gir ingen råd angående strøm, for det har jeg ikke greie på.


Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2015 at 09:32
Originally posted by bkv1 bkv1 wrote:

Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:


...
Nå vil noen ganske sikkert påstå at det "går helt fint" å trekke 3A gjennom disse småbryterne. 
...

Jeg hadde tidligere en del skyvebrytere (av noe forskjellig fabrikat) installert (sikkert mot bedre vitende) for å stille om dcc-strømmen til midtstykkene i sporvekslene.
Og det fungerte helt fint.


Big smile

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2015 at 09:34
Som Hilton sier går det sikkert helt fint så lenge belastningen er kortvarig og man ikke betjener bryteren mens det går høy strøm i den. Normalt er det jo nettopp slik det blir.
Hvis bryteren bare leverer strøm til selve skinnekrysset går det jo strøm av betydning bare i det korte øyeblikket et lokomotiv kjører over sporvekselen. Et langt lokomotiv vil da også ta opp strøm fra skinnene utenfor skinnekrysset, slik at bryteren blir mindre belastet. Full belastning av bryteren oppstår bare i de tilfellene hvor lokomotivet mister forbindelsen med skinnene utenfor skinnekrysset. Det vil vanligvis være brøkdeler av et sekund, men det er jo nettopp disse tilfellene man har bryteren for. Hvis bryteren leverer strøm til lengre felter utenfor selve skinnekrysset blir belastningen større og varer lenger, men det blir allikevel innenfor begrepet "kortvarig".
Omlegging av sporveksel gjør man jo normalt bare når det ikke kjører materiell over den, og da går det jo heller ingen strøm i bryteren, så problemet med å bryte en stor strøm kan man se bort fra.
Den største risikoen er vel hvis man sporer av i sporvekselen og det oppstår kortslutning, Da vil nok bryteren fort skades hvis den ikke er tilstrekkelig dimensjonert.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2015 at 13:29
Jeg kjører desuten N skala som bruker mindre strøm enn de større.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2015 at 17:17
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Du kan ikke bruke Ohms lov på den måten.

Jeg erkjenner at jeg ikke har peil og må stille litt "dumme" spørsmål.
Er takknemlig for all hjelp jeg kan få Smile

Hvordan kan jeg bruke Ohms lov på brytere?
Eller kan jeg ikke anvende den på de?

Du sier jeg egentlig bør gå for brytere som tåler 3A.
Tenker du kortidsbelasting eller kontinuerlig belasting?

What is the current rating of the TORTOISE’s™ internal switches?

The two internal SPDT switches built into the TORTOISE™ are rated to SWITCH one amp loads.  However, these switches will CARRY 4-5 amps without problem.  Since they are used primarily for static frog or siding power and are not actually switching the locomotive load,  no contact arcing will occur and the one amp rating is not an issue.   They are safe to use with most DCC systems as the electronic over-current protection of the DCC booster will shut down the booster before the TORTOISE switches will fail.


Jeg ser at på mitt anlegg vil det kun være noen få Peco code 83 kurveveksler hvor den isolerte delen med skinnekrysset blir så lang at et 4-akslet amerikansk skiftelok faktisk vil ha alle akslinger på  den biten.
Men disse lokene trekker lite strøm, selv med lyd. Dog kan det i sjeldne tilfeller bli kortslutning. Og de trekker vel også mest strøm i det de drar i gang?

Nå har jeg jo tenkt å ha en mulitfuse, alternativt en lampe, som kortslutningsvern for skinnekrysset slik at en ev kortslutning der ikke stopper hele anlegget. Vil det hjelpe?

Og kan jeg ev da bruke minibryter med 1A/50V som denne?
De er veldig billige, men kanskje det er en grunn til det så jeg bør holde meg unna slike?

Hmmm
Frog juicers er så absolutt det enkleste, men langt fra det rimeligste.
Takk for hjelp. Tar gjerne i mot flere innspill.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2015 at 18:12
Interessant at Circuitron angir at bryterne i Tortoise er beregnet til å svitsje 1 Ampere. Jeg har hatt mye problemer med brenning av kontaktene i Tortoise, med påfølgende strømløse vekselkryss som resultat. Dersom krysset ikke er sikret (jeg bruker 12V/10W lyspærer til dette) vil et par uhell med å kjøre opp vekselen forårsake problemer videre.

Jeg er i ferd med å installere FrogJuicers på mange av mine veksler, spesielt der hvor jeg har problemer med Tortoisen fra før. For motoren i Tortoise er omtrent uslitelig.

Som sagt ovenfor er det normalt ikke kritisk hva slags bryter du bruker, men jo mindre de er desto lettere kan du få problemer.

Og Ohm's lov er i liten grad anvendbar på brytere siden motstanden enten er null eller uendelig (i prinsippet)...

Hilsen Halvor

Edited by halvors - 25 august 2015 at 18:13
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2015 at 18:14
Ohms lov forteller at spenningsfallet over en leder med konstant resistans er proporsjonalt med strømmen gjennom lederen.  Spenningen og strømmen som oppgis for en bryter er imidlertid to uavhengige mål for hva den maksimalt tåler:

- Spenningen angir hvor stor spenning det kan være mellom kontaktpunktene før det kan bli overslag.  Dette vil bl.a. være bestemt av avstanden mellom kontaktelementene når bryteren er åpen.

- Strømmen angir hvor stor strøm bryteren kan overføre og bryte uten at den tar skade.  For høy strøm gir oppvarming.  Her kan Ohms lov brukes til å regne ut effekttapet (oppvarmingen) i bryteren, men da må du kjenne bryterens resistans.  Den står vanligvis ikke i databladene, da det er en størrelse som kan endre seg fra gang til gang og over tid.


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.