MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ønsker hjelp til reparasjon av Brimalm 31b
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ønsker hjelp til reparasjon av Brimalm 31b

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ønsker hjelp til reparasjon av Brimalm 31b
    Posted: 07 august 2015 at 17:04
Det bakre høyre drivhjulet skal ha en liten veiv for fartsmåleren, men den delen har alltid manglet på loket mitt, og fordi loket lå nedpakket i esken i flere år etter at jeg kjøpte det ble det ikke oppdaget før ganske nylig da det ble tatt i bruk for første gang. Den veiven holder bakre støtstang på plass, så når den er borte vil stanga fort kunne hoppe av. Jeg har vært i kontakt med Brimalm, men de har ikke den delen som reservedel, så jeg må få laget den på nytt ev. finne en annen løsning.

Jeg er sikker på at den veiven var borte allerede da jeg fikk loket, men siden jeg ikke kan dokumentere det vil jeg ikke starte en sak mot Brimalm 5 år etter kjøpet, så da ber jeg heller om hjelp til reparasjon her på forumet. Det er delikate saker det er snakk om, så jeg tør ikke lodde dette selv. I tillegg er det snakk om å lage den delen som skal loddes fast, og jeg har ikke verktøy for slikt arbeid.

Her er et bilde som viser hvordan veiven skal se ut, Christer sendte meg dette:


Og her er et bilde jeg tok av loket mitt, som viser hvordan det faktisk ser ut:


Er det noen kompetente personer her inne som kunne tenkt seg å hjelpe meg med å reparere dette? Jeg skal selvfølgelig betale for reparasjonen, så send meg en PM så tar vi det videre derfra.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2015 at 17:53
Nå skal ikke jeg tilby meg å gjennomføre dette, men det er faktisk enkelt å lodde på delen om du kan få laget den. Det bør være overkommelig å file/bore til en slik del. Jeg loddet av og på en slik på min NMJ type 18 (se Lynghei-bloggen, midt på side 2), og det gikk veldig bra.

Hilsen Halvor
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2015 at 22:42
Motveiven og wiren for fartsmåleren som er vist på det bildet av 430 ser en smule merkelig ut. Den ville neppe virket i praksis.

Wiren skal være en dobbeltspunnet speedometerwire som skal gå rett ut fra senterpunktet i motveiven, som igjen skal være i akselens senterpunkt. Derfra skal wiren svinge oppover i en tilnærmet sirkelbue, og føres videre opp gjennom et rør som er festet i vinkeljernkonstruksjonen som stikker ned under førerhuset.

På de fleste damplok er wiren åpen (flekkene på det første bildet skyldes at bildet er tatt om vinteren i en kald lokstall...).




På mange store damplok var det satt på et buet beskyttelsesrør som dekket det meste av wirebuen. Røret var gjerne litt "trompetformet", med en tydelig utvidelse nær motveiven. Dermed var det minst mulig av wiren som var utsatt for ytre påkjenninger (snø og is er lite vennlig mot slike wirer). Særlig lok som gikk på høyfjellstrekningene hadde slike beskyttelsesrør, herunder mange lok av type 31.
Jeg har ikke noe brukbart bilde av et slikt lok, men røret kan sees på disse bildene av 31a 320 og 31b 447 fra NJKs materielldatabase (krever innlogging).
31a 320
31b 447
En noenlunde modelltro mekanisk forbindelse mellom motveiven og fartsmålerutstyret vil vel bli nokså håpløs i HO, noe Brimalms bilde også viser. De norske motveivene har dessuten heller aldri noe rundt endestykke mot wiren, men derimot et flatt stykke hvor wiren blir skrudd fast. Jeg tror jeg ville gått for å lage en mest mulig modelltro motveiv, og sette på et buet rør som bare så vidt har klaring til enden på motveiven. At det da mangler noen millimeter wire mellom motveiven og røret vil neppe sees.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2015 at 06:57
Takk for info og flotte bilder! Den veiven der ser faktisk mye enklere ut å lage ja, det er jo i prinsippet bare et flattjern med to bolter i den ene enden og et par knekker ytterst i den andre. Røret tror jeg også at jeg skal klare å få til, lurer på om ikke Vigdis har noe igjen etter lampene hun laget til lokstallen. Mulig det er litt grovt, men jeg skal se hva vi har liggende.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2015 at 22:54
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

....det er jo i prinsippet bare et flattjern med to bolter i den ene enden og et par knekker ytterst i den andre.

Ikke bare "i prinsippet". Det er bare et flattjern som er bøyd til en passende form, og så har det fått to boltehuller i den ene enden og et hakk mellom to boltehuller i den andre enden slik at en liten kloss kan skrus fast og feste wiren.
Hodet på koblebolten i hjulet har dessuten ofte et utfrest spor for å sikre posisjonen, men det synes neppe i HO.

Som beskyttelsesrør kan man jo bruke en massiv tråd e.l. som gis passende form. Det er neppe så mange som kommer til å kikke inn i den lille åpningen mellom motveiven og røret for å kontrollere om det er hult eller ikke.....
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2015 at 08:58
Joda, det er klart, jeg bare tenkte det kunne være enklere å få til den trompetfasongen i enden hvis man brukte et rør i passende dimensjon. Det er også endel sideveis vandring på den akselen, så jeg er litt usikker på hvor nærme jeg kan føre røret før det tar borti og kanskje lager kortslutning. Det bør jo være mulig å lage selve flattjernet av styrenstrips el.l. for å unngå ev. kortslutningsproblemer, men må uansett lodde på en skive på enden av veivtappen som holder støtstangen på plass.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.