MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kjøpt 3D printer. Skal produsere og selge på finnf
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kjøpt 3D printer. Skal produsere og selge på finnf

 Post Reply Post Reply
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kjøpt 3D printer. Skal produsere og selge på finnf
    Posted: 29 juli 2015 at 23:14
Jeg har kjøpt en 3D printer for selvproduksjonav norske produkter. Dette trenger jeg ikke å sende inn for jeg bare printer ut på hobbyrommet så jeg trenger heller ikke lokale, og det blir også webshop som jeg skal lage selv med paypal. Jeg skal i HO produsere ca 50 hus i året pluss noe til G-skala. Når jeg får råd til printer som printer 40x40x35 så begynner jeg med norske hus og hytter i G-skala tegnet etter tegninger fra feks Block vatne etc. Mener slik printer koster fort 35000kr eller mer.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 00:31
Gratulerer med printer. Du får printe ut ett objekt og legge ut her.
Spennende å se hva du får til. Så kan vi andre lære noe også.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 02:30
Åh, ja gjett om. Hvis programmet jeg bruker er kompatibelt med printeren jeg muligens får i morgen så blir det bilde. Det blir en billigserie med hus tilsvarende Faller sine priser med hus jeg bare finner på av fantasi uten så mye detaljer og noe for de virkelig kresne som er tegnet etter ekte hus. Da snakker vi om utskjæringer i treverk på hytter etc, ja supermodeller til og med i HO. De blir ikke billige. De blir tegnet etter ekte modell også. Det blir ikke billighusene. Jeg skal annonsere masse på finn.no også og på MJ-børsen. Jeg bruker en ukes til på et hus så om et år - 52 hus. Jeg tror at jeg i likhet med NMJ gjør noe for norsk MJ. Jeg kan webdesign og skal lage onlineshop med paypal. Jeg skal starte eget merke for jeg har tid og mulighet. Merket skal hete HJM. Nei markedsføring må til...

Edited by Helgejohan3 - 30 juli 2015 at 02:34
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 02:54
Det kommer mye ekstra ting til G skala også. Norsk vel å merke, feks den gamle røde telefonkiosken for å ta et eksempel.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 02:58
Jeg vurderer å lage en kåpe for å konvertere en Piko V60 til en Di5 i rød og gul plastikk. Men først trenger jeg et slikt lok selv.

Edited by Helgejohan3 - 30 juli 2015 at 02:59
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 06:26
Så fort som du tenker lager du veil ikke noe hus. For å få bra resultat med 3D printer som du har hemme så trenger du masse tid. De første 1000 modeller vil du vel kaste med engang.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 06:39
Vi får se. Jeg kaster dem nok ikke hvis ikke alle detaljer kommer med, nei, da selger jeg dem til normalpris som mange ville betalt for de. Det er nytt for meg også så det blir spennende. Jeg har gode tegninger av ekte hus og hytter. Da får jeg gode tegninger og jeg regner om ekte mår til nøyaktig skala 1:87 med kalkulator for å få eksakt HO. Her er i alle fall en tegning av en modell jeg driver og tegner for de kresne. Vinduet er ikke tatt med på tegningen fordi det skal printes i plastikk med en annen farge. Derfor må det bli en egen tegning. Man må ha gress på taket på en slik en så ingen taksten. Jeg bruker et par dager på tegning og har ikke jobb. Jeg tegner masse. Hvis denne blir vellykket så blir den ikke billig. Denne hytta eksisterer i virkeligheten i flere eksemplarer. Denne hytta kan man bestille hos byggefirma i virkeligheten.






Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 09:21
Hei HelgeJohan3
Du har masse initiativ, energi og arbeidskapasitet. Min opplevelse er at du går løs på nye utfordringer og salgsmuligheter for deretter å markedsføre disse før du faktisk har erfaring og god innsikt. Det gjør risikoen i dine prosjekter høyere enn ellers og du risikerer feedback som er ærlig og direkte (f eks når det gjaldt sporplaner) Du har fått noen råd på veien og jeg håper du tar det som et ønske om at du skal få til det du ønsker. Det er også motivet mitt når jeg skriver dette: gjør grundig research før du beslutter. Bygg opp egen praktisk erfaring og innsikt før du markedsfører noe. Du er åpen og deler hva du tenker, takk for det. Om du søker vil du finne flere andre, dyktige MJ'ere som har etablert tilbud vi andre har stor glede av, f eks TORSJA med sine laserskårne byggesett av bygninger fra egne hjemtrakter. Ingenting i veien for at 3D printing ikke kan gi gode modeller men det forutsetter at forarbeidet er svært godt og at printeren har akseptabel "finhet" i produktet. Det jeg og flere sikkert ønsker er at du gjør overveide valg og fullfører det i praksis. Det vil gi deg mye mer cred enn lange avhandlinger her om nye ideer som likevel ikke kan realiseres. Ærlig og vel ment fra min side. Lykke til! Mvh Arne L

Edited by Arne Lie - 30 juli 2015 at 09:25
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 10:05
Jeg er helt enig og jeg må lage kanskje flere prototyper før det blir bra for å levere god kvalitet. Jeg har bestemt meg for at alle skal ha råd til mine hus og de vil ligge på ca 25€ (ca 260kr) instedet for å søke kunder bare blandt de som er villige til å betale 55€ (500kr) og lavere pris gir også lavere krav til detaljer. Men de skal bli mer detaljerte enn Faller sine. Jeg lager ca et hus i uka, og på et år... Når det koster meg ca 4kr å printe ut så har jeg råd til å kaste noen prototyper. Jeg har ingen planer om firma men noen regler skal jeg følge som firmaer må. Jeg skal gi 14 dagers angrerett. Og garanti mot produksjonsfeil selv om jeg skal foreta en grundige sjekk selv før jeg sender. Jeg vil på den måten bli meget seriøs og jeg har planer om at dette skal bli et eget merke og at det skal gå godt med fornøyde kunder.
Angående printer så kjøpte jeg nesten testvinner.
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 16:24
Dette er et kjempebra initiativ, forhast deg ikke, men sett deg godt inn i produksjonsprosessen,så skal du se at det gir resultater. Ta også med deg de tipsene du får på veien. En demomodell, som vi snakket om tidligere her inne vil nok være fornuftig. Gleder meg til å se hvordan dette går :-)
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 17:19
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Jeg vurderer å lage en kåpe for å konvertere en Piko V60 til en Di5 i rød og gul plastikk. [...]
Man trenger da ikke ny kåpe for det. Di.5 var tidligere V60-lok som NSB kjøpte brukt på midten av 80-tallet som erstatning for de eldste Di.2-ene. Det ble gjort noen mindre modifikasjoner; den mest påfallende var et annet lyktearrangement med både hvite og røde lys nede og doble lykter oppe. I tillegg lurer jeg på om de fjernet en togradioantenne. Så av nye deler er det primært lyktene du trenger, pluss dekaler og lakk.

Mulig du egentlig tenkte på Di.2? Understellet ligner på Di.5/V60, med samme hjularrangement, hjuldiameter og total hjulstand (avstand mellom de ytterste akslene), men innbyrdes akselavstand er forskjellig.
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 17:49
Helgejohan

Tegner er det ene som må være bra for en 3D skriver men du får helt sikker store problemer med "warping" og deler som ikke ville sitte på plass når du skriver de ut. Jeg har selv en 3D skriver og selv om jeg har testet masse klarte jeg aldri noe brukbart for modelljernbane. Derfor vil jeg bare si at du bruker masse tid før det blir bra og det blir ikke lett da man ikke vet hva man skal gjøre for at det blir bra. Det er viktig at du leser masse om det som du får og hva som kan hjelpe og skriv den ut og ut og ut.

Hvilket 3D skriver har du kjøpt?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 23:19
Husker ikke navnet men det er en testviner. En viktig ting med 3D skriver er å kjøpe en testvinner eller meget nær oppunder. Det er stor forskjell på dem.

Edited by Helgejohan3 - 30 juli 2015 at 23:26
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2015 at 06:27
Fra Nederland kommer f.eks. Ultimaker 3D skrivere og jeg har en Ultimaker 2 men som sagt kan du kjøpe den dyreste og beste men du får på starten bare deler som du ikke kan bruke og da må du teste ganske ofte sånn at den blir bedre. Det er også viktig hva slags filament du bruker.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2015 at 17:35
Jeg skal ta til meg alle råd jeg får. Det jeg printer nå er ikke ferdig tegnet, jeg bare tester printeren. Når jeg har noe ferdig hus i fysisk modell i god kvalitet så skal jeg vise dere, men det kan være etter flere prototyper. Det kommer ikke neste uke engang. Jeg skal ha det samme som Faller har - god kvalitet og fornøyde kunder samt et godt rykte og kunder som kommer tilbake.
Jeg ønsker å gjøre noe for dere i Norge som vil ha norsk MJ.
Selv skal jeg ha USA Western bane. Da skal jeg tegne hus til det.
Vent litt!!! Jeg tror jeg har en ferdig tegnet Saloon. Jeg kan printe ut den bare for å vise. Men den er i O-skala tegnet til meg selv.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.