MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Råd og vink om messingbyggesett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Råd og vink om messingbyggesett

 Post Reply Post Reply
Author
Flåm View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 juni 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Råd og vink om messingbyggesett
    Posted: 22 juli 2015 at 09:20

Jeg har lyst til å prøve meg på messingbyggesett til høsten. Og holder på å samle verktøy og informasjon om dette. Jeg ser på Pelles Weblog at det ligger en verktøyliste som han bruker til sine byggeprosjekt.

  • Fil
  • Maskeringstape
  • Saks og tang
  • Pensel
  • Loddefett
  • Lodde tinn
  • Loddebolt

Jeg vil også legge til lodde vann ved siden av loddefett for å få erfaring på forskjellen av disse. Samtidig ser jeg på Bo Andersson sin side der han bygger NSB DFo 432 at han har avbildet et verktøy som jeg antar han bruker til å forme messing deler med. Jeg har funnet tilsvarende på Fohrmann-Werkzeuge GmbH sine sider. Mini etched sheet bender. Er dette kjekt å ha til senere prosjekt?

https://www.fohrmann.com/en/modellbau-spezialwerkzeug/mini-etched-sheet-bender.html

Jeg har en Skd 206 fra Skala Design som har ligget en stund. Jeg ser en annen nybegynner har bygget denne. Eller anbefales det noen enklere modeller? Også som modeller til neste prosjekt.

Jeg er litt usikker når det gjelder bøyningen av avrundningen på panseret til Skd 206. Det står godt beskrevet i byggebeskrivelsen, men er det mulig å rette opp viss man er uheldig?

Ellers kom med gode tips og hint.

Mvh

Erling Flåm



Edited by Flåm - 22 juli 2015 at 09:27
NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2015 at 09:24
Jeg har iallfall savnet en sånn platebøyer i vår, mens jeg prøvde meg på mitt første messingbyggesett. 

Kan legge til at jeg er glad for at jeg prøvde meg på et billig sett først!


Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
Flåm View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 juni 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2015 at 09:33
Originally posted by jarleek jarleek wrote:

Jeg har iallfall savnet en sånn platebøyer i vår, mens jeg prøvde meg på mitt første messingbyggesett. 

Kan legge til at jeg er glad for at jeg prøvde meg på et billig sett først!



Da blir en sånn bestilt snarest. Takk for rådet.

Mvh
Erling Flåm
NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2015 at 10:48
Vær obs på at Kinavarianter av dette verktøyet også finnes til en brøkdel av prisen på ebay. I fall du ikke tenker å gå "all in" med en gang. Sikkert dårligere kvalitet, men dog. Se f.eks http://www.ebay.com/itm/Unique-Model-Kits-Model-Etch-Partner-Photo-Etched-Fixture-Bending-Tool-Solid-/111692507835?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item1a01646abb 

StenR
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2015 at 17:12
Jeg kjøpte en tilsvarende fra Rimbo Grande i Sverige. Den ligger vel prismessig et sted i mellom. Brukes ofte - og kvaliteten er etter min vurdering god.

John
Back to Top
Flåm View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 juni 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 07:19
Takk folkens. Kina varianten så grei ut.

Fikk tak i en loddebolt på 100w, er det for varmt til denne bruken? Hva anbefales.

Mvh
Erling Flåm
NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 12:34
Noen foretrekkerer motstandslodding eller gasslodding. Begge deler mener jeg å ha forstått er en fordel der det er mye gods det skal loddes i, eller mange loddepunkter tett ved hverandre for ikke å varme opp for mye det som allerede er loddet på plass.
Svein S
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2015 at 08:02
bruk to-tre typer tinn, med synkende smeltetemperatur. start med høyest temp, osv...
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
Flåm View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 juni 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2015 at 08:52
Takk alle sammen for gode råd Smile

Mvh
Erling Flåm
NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2015 at 11:04
Jeg bruker denne til messingbyggesett.

http://obchod.agama-model.cz/en-detail-237426-photo-etched-bender-with-swivel-arm-150-mm.html

De har også en mindre jeg bruker

Rune
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2015 at 16:06
Jeg er på ingen måte virtous på området, men har klart å lodde sammen en det byggesett i de siste årene og synes det er lekende lett. har bare erfaring med en 50W loddestasjon med variabel temperatur, og har brukt samme loddefett og loddetinn i 5-7 års tid. Har vel loddet sammen et titalls modeller og har ennå mye loddefett og loddetinn igjen! Har fått tips om å bruke en loddebolt med mer effekt.

Det viktigste er uansett å påføre loddefett eller flussmiddel først, ha loddetinn PÅ LODDEBOLTEN og dra loddebolten over der man skal lodde. Da freser loddetinnet seg fast med en gang, og ingen andre ting løsnes. Holder man loddebolten inntil det som skal loddes og påfører loddetinnet, varmes platen opp og andre ting kan løsne.

Den jeg har er en gammel Weller WECP 20 fra 80-tallet, men mulig denne loddestasjonen fra Biltema virker på samme måte.

Bruk også et stativ til loddebolten og en våt svamp liggende som du tørker loddespissen på HVER GANG før du skal ha loddetinn på spissen. Eks. stativ fra Biltema
Kleklyper i TRE, maskeringsrtape som tåler varme og ikke smelter og f.eks. klyper med lupe fra Biltema

Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Morten J. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten J. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2015 at 18:28
Hei - 

Tenkte å dra litt liv i denne tråden siden jeg er nybegynner på messingbyggesett og har gått til anskaffelse av noen forskjellige byggesett. 

Jeg ser noen bruker loddevann og andre loddepasta. Er det forskjellige bruksområder for dette eller går det på smak og behag? Ser også at det tusjes med sort tusj i hjørner og lignende på flere bygg som blir lagt ut her. Hva er grunnen til dette? Synes jeg leste noe tidligere en plass om at det var for at tinnet ikke skulle renne ut på uønskede plasser. 

Takker for svar!
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2015 at 20:51
Skal prøve å svare deg med egne erfaringer:

Jeg bruker ikke særlig mye loddefett annet enn til å lodde sammen skinnelasker på skinner som skal ligge utendørs. Da bruker jeg også sølvholdig VVS-tinn som er mer holdbart enn "vanlig" 40/60-tinn.
Jeg mener at det er en fordel å bruke loddefett om det er større avstander mellom de delene som du skal lodde sammen?
Da bruker jeg gjerne en stor gassbrenner som varmer opp loddeobjektet raskt.
Loddevann er et flussmiddel som fordamper lett. Det bruker jeg stort sett bare til H0-byggesett der loddingen stort sett skal binde sammen deler og ikke fylle ut åpninger mellom delene.
Tusj eller grafittpasta brukes til å begrense loddingen til bare å dekke ett visst område. Spesielt etsede sprekker og detaljer som ikke skal fylles med loddetinn, behandler jeg på denne måten. Et eksempel er rundt vinduer på teakvogner der man helst vil bevare bordskjøtene fra å fylles med loddetinn.

Det som er "kunsten" med lodding, er ofte å lodde raskt. Da må man ha kontroll på varmetilførselen. For mye og for lite varme gir dårlig resultat.

Edited by Kjell H. - 22 desember 2015 at 13:23
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2015 at 12:04
Jeg bruker mest loddefett fordi det ikke tørker bort så fort som flussmiddel, samt at flussmiddelet er så tynt at det renner ut i sprekker som ike skal ha loddetinn. Men loddefett må vaskes grundig før maling, mens flussmiddel etterlater seg en renere flate. Loddefett synes jeg selv også passer også best til lodding av ledninger.

Ser at de fleste anbefaler flussmiddel, og det er vel også lettere å få tak i for tiden. Da jeg begynte for et par år siden var det nesten umulig å få tak i flussmiddel.

Flussmiddel er også veldig godt egnet til å lodde sammen Scandinavian Miniatures godsvogner som har dobbelt med bunnplater. heller man litt flussmiddel etter å ha låst platene med tappene, flyter loddetinnet inn mellom platene og fester de godt.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2015 at 13:37
Både loddevann og loddefett inneholder syre.
Vær obs på at begge disse flussmidler ikke er egnet for elektronikk - ei heller ledninger. Tynnt loddetinn for elektronikk inneholder derfor resin/ harpiks som flussmiddel. Dette er nøytralt i forhold til loddevann/loddefett som gjerne kryper inn under isolasjonen på ledninger og fortsetter å etse på metallet.
Det er dette jeg misliker med loddefett. Det er vanskelig å fjerne i kroker og kriker - og fortsetter å tære på metallet. Loddevann lar seg stort sett nøytralisere med såpe - selv i "utilgjengelige områder".

Et alternativ til loddevann og loddefett er loddeolje. Dette er anbefalt av Sommerfeldt for kontaktledninger og er ikke like lettfordampelig som loddevann og gir ikke like omfattende rengjøringsjobb som loddefett.
Jeg kjøpte min flaske hos Sommerfeldt.
Back to Top
Morten J. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten J. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2015 at 15:33
Her var det mange informative svar. Takk for svar!

Blir spennende å prøve seg på et par modeller. Det blir vel til å prøve seg fram på litt messingprofiler først før man går rett på dyre modeller. Men for å få oppklaring i denne tusjingen - er det da slik å forstå at tusjen holder loddetinn vekk? Og hvorfor er det slik?

Igjen, takk for svar.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2015 at 16:38
Tusjing er for å legge et belegg på metallet der man ikke ønsker loddetinn. Sprittusj er lett å fjerne igjen fra metallet etter lodding.
Man kan gjerne bruke et annet middel enn sprittusj dersom det tåler temperaturen under lodding. Det finnes eksempelvis grafittpasta som er egnet for dette formål (soldering mask).
Prinsippet er at man må ha helt rein metallforbindelse for å kunne lodde. Sprittusj legger igjen et belegg på metallet som hindrer loddingen å flyte utover. Den løses heller ikke opp av flussmiddelet. Loddingen flyter ellers utover gjerne i kapillarrørssprekker som etset bordkledning og andre detaljer.

Edited by Kjell H. - 22 desember 2015 at 16:41
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2015 at 23:22
Jeg bruker nå gel/fett fra Clas Ohlson og synes den fungerer meget bra. Den er ikke giftig og inneholder ikke syre.

Back to Top
Morten J. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten J. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2015 at 06:56
Takk igjen for hjelpen. Dette hjelper stort. Tror jeg har forstått prinsippet med tusjing nå. Vi har endelig fått Clas Olsson her i byen og, så da blir det nok en tur innom. 

Da gjenstår det bare å teste teknikkene ut i praksis og se hvordan det ender opp. Det er i midlertid et annet prosjekt som må ferdigstilles først, men tenker å legge ut bilder av det her snart. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.