MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ikke kjøp Noch sine ferdigbaner. Dårlig kvalitet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ikke kjøp Noch sine ferdigbaner. Dårlig kvalitet

 Post Reply Post Reply
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ikke kjøp Noch sine ferdigbaner. Dårlig kvalitet
    Posted: 17 juli 2015 at 01:39
Jeg anbefaler på det sterkeste å ikke kjøpe Noch sine ferdigbaner da jeg personlig har ekstremt dårlig erfaring med sporplanene. Bakkene er for bratte så mange tog (spesielt N grunnet lav vekt) ofte bare står og spinner i oppover-bakker grunnet for bratt stigning og det er MASSE radius 1 på de banene, både i N-skal og HO. Jeg hadde tre baner fra Noch og to lok og 4 vogner som kostet meg tisammen over 7000kr kunne jeg ikke bruke så jeg måtte selge dem fordi Noch lager sporplanen altfor dårlig og jeg kaller det direkte svindel. Etter at man har betalt minst 6000kr pluss skinner og et lok med vogner så kan man ofte se at togene ikke går bra feks bare står stille og spinner og det er masse bruk av radius 1, noe som jeg på mine sporplaner som jeg tegner for folk prøver i sterkeste grad å unngå. Jeg hadde tre baner fra Noch og alle var bare dyre ((17000kr for bare skinner og bane) og når jeg skulle bruke det så var det avsporinger hele tiden, noen tog stod bare og spant i bakkene og noen vogner kolliderte i tuneller og broer fordi Noch laget det for trangt.
JEG ADVARER PÅ DET STERKESTE MOT DEM. Det er regelrett svindel. Tenk å måtte bruke 17000kr før jeg fikk vite at det bare var trøbbel og at mye rullende materiell ikke kunne brukes så jeg måtte bare selge det for 50% av det jeg betalte nytt. Jeg kan tegne bedre etter personlig ønske men dette er ikke MJ-børsen. Jeg har annonse på finn.no som alternativ til Noch ferdigbane.

Edited by Helgejohan3 - 17 juli 2015 at 01:52
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2015 at 22:35
Det er dessverre mange gode grunner til å styre unna dine såkalte tjenester også.
Uansett hva slags forum du deltar i, det være seg om modellbiler, mynter/sedler eller gitarer så har innleggene dine en undertone som viser at din eneste motivasjon er en ide om at her må det være lettjente penger.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2015 at 23:38
Da kan jeg gi et ærlig svar på dette. Jeg tenkte at dataprogram for å lage sporplan var bortkastede penger, men det ble anbefalt. Jeg tok rådet og da fikk jeg fullstendig dilla på å tegne baner. At jeg nøyer meg med en 50lapp for fire times arbeid i 33 varmegrader på rommet da, er det så galt. Jeg fikk rett og slett dilla på å tegne og ville gjøre noe for andre. En sporplan som jeg lager er mer verdt en 50 kr når man tenker på hvor mye arbeid jeg legger i det og hvor mye fritid det tar.
Dessuten er jeg en skaper av personlighet og liker å gjøre originale ting.

Så ikke vær så rask med å dømme. Er det galt at jeg advarer andre mot sporplaner fra Noch som ikke fungerer godt, i alle fall ikke de tre jeg hadde?
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2015 at 23:33
Kunne du ikke tatt vare på lok, vogner og skinner til andre MJ prosjekter da?
Tidligere brukte jeg mye tid på å lese alle innleggene her på forumet, men etter at hele forumet har blitt bombardert av diverse innlegg, har dessverre interessen for forumet sunket. Det er lov å skrive her selv om man ikke besitter all verdens MJ kompetanse, men da bør man ikke utnytte dette til å gi inntrykk av at man kan mer enn mann behersker for egen vinnings skyld. Bruk forumet til å lære mer om MJ i stedet og bidra på den måten til å gjenreise forumet til sin tidligere kvalitet. Håper jeg ikke gikk over streken nå, men ville si i fra da dette vil skade hele forumet.
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2015 at 06:13
Enig med sistnevnte, nå er det nok om denne diskusjonen, la også andre ha innlegg og komme med sitt, det er litt kjedelig og lage ett innlegg, plutselig så er det 15-20 innlegg om sporplaner osv.

Tidligere har det vært mye bra innlegg her, la oss få tilbake dette.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2015 at 08:53
De to siste innleggene klager over at "forumet bombarderes av diverse innlegg" og at "la også andre ha innlegg og komme med sitt". Hva mener dere egentlig med det? At noen diskuterer et tema, er da ingen hindring for at andre kan ta opp andre ting? Antall innlegg på dette forumet er slett ikke stort, så at dette tar plassen fra andre ting må bero på at man føler seg forpliktet til å lese ethvert innlegg. Men det trenger man da ikke. Er det et tema som ikke interesserer meg, så lar jeg da bare være å åpne den tråden.

Jeg har ikke noe tro på at disse sporplanediskusjonen med Helgejohan3 hindrer andre innlegg. Derimot er jeg enige i at disse sporplanediskusjonen ikke akkurat fremmer hobbyen, så slik sett skulle jeg gjerne sett at dette ikke skjedde. Men da er det vel om å gjøre å bidra positivt med annet stoff. Problemet er at det skjer ikke på kommando, men at noen har et godt tema å skrive om.
Svein S
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2015 at 11:54
Er ikke snakk om og klage, men det må da gå an og bruke forumet til andre fornuftige ting, savner blant annet det du begynte på som var norske tankvogner med bilder og slikt.

Lage innlegg som inspirerer andre tips og ideer, bilder fra prosjekter eller anlegg, byggeblogger osv, ikke sitte bak pc og bare lage sinnsyke usakelige diskusjoner som ikke blir noe saklig ut av.
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2015 at 16:48
Originally posted by ses ses wrote:

De to siste innleggene klager over at "forumet bombarderes av diverse innlegg" og at "la også andre ha innlegg og komme med sitt". Hva mener dere egentlig med det? At noen diskuterer et tema, er da ingen hindring for at andre kan ta opp andre ting? Antall innlegg på dette forumet er slett ikke stort, så at dette tar plassen fra andre ting må bero på at man føler seg forpliktet til å lese ethvert innlegg. Men det trenger man da ikke. Er det et tema som ikke interesserer meg, så lar jeg da bare være å åpne den tråden.

Jeg har ikke noe tro på at disse sporplanediskusjonen med Helgejohan3 hindrer andre innlegg. Derimot er jeg enige i at disse sporplanediskusjonen ikke akkurat fremmer hobbyen, så slik sett skulle jeg gjerne sett at dette ikke skjedde. Men da er det vel om å gjøre å bidra positivt med annet stoff. Problemet er at det skjer ikke på kommando, men at noen har et godt tema å skrive om.
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2015 at 16:51
De hindrer nok ikke fysisk øvrige innlegg, men kanskje heller "drukner" øvrige innlegg. Jeg er selv relativt sett nybegyner, og leste innleggene her inne med iver, det var mye nyttig lærdom å ta med seg ned i hobbykjelleren.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2015 at 22:15
Dette er jo atter et eksempel på at en tråd sporer av med diskusjoner, som etter min mening burde ha blitt åpnet et annet sted på forumet.  Uten sammenligning for øvrig; mange gode byggebeskrivelser og blogger mister interesse fordi enkelte starter andre diskusjoner der de gode ideene og beskrivelsene drukner.  Jeg kunne for eksempel tenke meg en mulighet til "rene" blogger med kommentarfelt på utsiden av "bloggeierens" kronologiske fremstilling av sitt prosjekt, og i så måte må vi ikke la Facebook få overtaket på den fronten (c: 
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2015 at 23:06
Prøv å lage en blogg på f.eks wordpress.com, så kan du skrive i kontrollerte former, og folk kan kommentere under innleggene. Bruk forumet her til å informere om nye innlegg.

Forøvrig er jeg enig i at folk bør tenke seg om før de poster noe. Spørre seg om det er relevant og har noen interesse for andre. Det hadde vært ok om folk skrev mer om hva de driver med selv, og mindre om andres greier. Ikke at jeg har noe jeg skulle ha sagt, egentlig, det er evigheter siden jeg orket å skive om noe her …
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.