MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Slik kan det bli med samarbeid
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Slik kan det bli med samarbeid

 Post Reply Post Reply
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Slik kan det bli med samarbeid
    Posted: 14 juli 2015 at 22:44
Som sagt så tegner jeg sporplaner og har mange fornøyde kunder som gladelig betaler 50kr og opp for det jeg lager etter deres beskrivelse. Da mailes det bilder frem og tilbake for å få kunden 100% fornøyd. De banene som jeg har tegnet selv på websiden min er verken mer eller mindre realistiske enn de ferdigstøpte banene fra Noch. Men jeg vil bare vise et resultat av en bane som er bygget i samarbeid med en kunde. Kunden var meget fornøyd og betaler gladelig. Husk en ting: Jeg tegner for nybegynnere som ikke har slike krav til realisme som de som har hatt denne hobbyen i 40 år. 
Så se denne banen laget i samarbeid med kunde. En kommentar, kanskje? Har jeg forbedret meg. Den er i to etaser men det var kundens eget ønske.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2015 at 14:40
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:


Skal vi se...
 
  • Øvre stasjon blir liggende nærmest oppå innerste spor i "godsterminalen"
  • Det bruker utelukkende R1 og R2 i hovedsirkelen rundt til tross for at anleggsdybden ville tillatt bruk av R3 og R4 med dertil hørende penere toggang
  • Med R1/R2-skinner også i spiralen vil stigningen der trolig bli alt for stor til at det kan trekkes særlig mange vogner opp den, men på den annen side så skal man jo klare samme stigning uten spiral i venstre ende så det blir vel like ukjørbart der. Jeg tipper stigningen på venstre side er under 1 meter lang og for å komme over sporet til "godsterminalen" så må den opp hvertfall 4-5 cm, hvilket betyr 4-5% stigning, og det er drøyt for N-skala!
  • Det er tegnet en helt unødvendig rotete skinnegeometri på avgreningen til "bakkesporet i venstre fremkant. Skulle det sett pent ut skulle vekselen til det innerste sporet ligger der du har en 9101 skinne ved krysset nede til venstre.
  • Fallerbroene du har notert numrene på på anlegget er beregnet på å kunne bygges som parallellspor. Å bruke dem som to separate spor med variabel avstand mellom slik du tegner her gir bare et rotete og sjuskete utseende på et anlegg.
  • Når togene kommer ned av spiralen så bytter plutselig indre og ytre spor plass (høyre kortside) slik at et tog som kommer ned spiralen på høyre spor plutselig befinner seg på venstre spor nede. Mitt inntrykk er at de fleste som bygger slike dobbeltsporede rundbaner gjør det for å kjøre togene hver sin vei på de to sirklene. Da er det ugunstig at et tog plutselig snubler over fra ene til andre sporet i motsatt kjøreretning
  • Sportraseen på øvre nivå er også veldig rotete tegnet. Trolig fordi du kommer skjevt ut på øvre nivå som følge av bommen i designen ved utkjøringen til bakken i nedre venstre hjørne.
  • Med mindre "fjellet" du har tegnet rundt øvre nivå består av rette sider så er jeg rimelig sikker på at du vil få konflikt mellom det fjellet og sporene
Det er vel ingen her før som har forlangt at du skal tegne sporplaner for slike småanlegg med full realisme. Det som vel er problemet som er forsøkt påpekt før er at du har for liten praktisk erfaring til å se praktiske problemer som oppstår som følge av tegningene dine. En ting er å se rett ned på en 2D tegning, noe helt annet er om du forsøker visualisere deg hvordan det vil bli seende ut i 3D, og ikke minst fungere når det er bygget. Det krever et par års praktisk uttesting for å bli bedre på...
Så om jeg skulle valgt mellom denne sporplanen, og en standard sporplan fra en av produsentenes kataloger vill jeg nok fortsatt gått for produsentens fordi de gir mer kjøreglede når de er ferdig bygget.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2015 at 15:49
Jeg vet alt dette, men det var sånn kunden ville ha det. Og han er mye mer nybegynner enn meg. Det var mye e-post fram og tilbake men hvis du ser så er pensene til hovedstasjon langt fra hverandre og jeg har også på baksiden lagt opp til at lange togsett kan skifte spor mens et annet venter ved stor avstan mellom penser. 
Husk en ting. Denne kunden er mye mer fersking enn meg og vet enda mindre enn meg om hvordan en ekte jernbane er bygget opp. Det var sånn han ville ha det. Han gav meg mål på ca 1 meter bredde og da er det ikke enkelt å lage en dobbeltsporsbane på første plan som du ser her med mer enn radius 1 og 2.
Når det gjelder stigningen så kikket jeg nøye på hva Faller solgte og hvor lange broer de brukte og den jeg satte opp til er dobbelt så lang som den i katalogen for å stige 5-6 cm.
Men jeg tror mer enn gjerne at det kan være litt for bratt men da må man bare kjøre andre veien. Dette var et krav fra kunde men personlig ville jeg aldri anbefalt en slik stigning.
Slike ting er grunnen til at jeg på min personlige bane bare har en etasje.

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2015 at 16:46
OK, så du velger å holde kjeft og heller ta betalt for et produkt som du vet ikke vil fungere i praksis? Det er jo regelrett svindel! Så lenge du tar betalt (selv om det er småpenger) blir du å regne som den profesjonelle part i denne saken, og da har du også et visst ansvar for å fraråde håpløse forslag fra en kunde som ikke vet bedre. Thumbs Down


Edited by Svein_A - 15 juli 2015 at 16:47
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2015 at 17:54
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Husk en ting. Denne kunden er mye mer fersking enn meg og vet enda mindre enn meg om hvordan en ekte jernbane er bygget opp. Det var sånn han ville ha det.

-Som tidligere nevnt; forholdet til ekte jernbane har ikke noe med dette å gjøre. Poenget er fortsatt å bygge noe som lar seg konstruere og benytte på en fornuftig måte, og du har ikke erfaringen som må til for å se ut fra en tegning om ting vil fungere i virkeligheten (ikke virkelig tog, men på en ferdig bygget modelljernbane) eller ikke

Quote Han gav meg mål på ca 1 meter bredde og da er det ikke enkelt å lage en dobbeltsporsbane på første plan som du ser her med mer enn radius 1 og 2.

Ikke enkelt?? Det er da bare å bruke Fleischmann 9130 og 9135 det.. 9135 er jo R4 og har en radie på 43 cm, eller diameter på 86cm. Sist jeg sjekket var 86cm mindre enn 100cm... "Ulempen" ved å bruke R3/R4 er at du mister ca. 40cm rettstrekning på langsidene, men med en totallengde på 260cm bør det kunne aksepteres.

Quote Når det gjelder stigningen så kikket jeg nøye på hva Faller solgte og hvor lange broer de brukte og den jeg satte opp til er dobbelt så lang som den i katalogen for å stige 5-6 cm.

Faller 222539 som skaper en bakke opp til 6 cm. består av 4 rette og 4 kurvede seksjoner. De rette er 10cm. og de kurvede trolig litt lengre. Dvs. 80cm lengde. Det gir en grådig kraftig stigning. Du påstår altså du har brukt det dobbelte, eller 1,6 meter på å stige disse 6 centimetrene. Det har jeg svært vanskelig for å tro kan stemme når jeg ser på tegningen. Så vidt jeg ser av den består stigningen din av 4 kurvede skinner, 2 rette på 11cm og 1 rett på 22cm, altså det som skal til for å fylle ett Faller stigningssett som gir 5-6% stigning.

Quote Men jeg tror mer enn gjerne at det kan være litt for bratt men da må man bare kjøre andre veien.

-Men stigningen er vel neppe noe mindre i den trange r1-spiralen du har tegnet inn på den andre enden av toppsporet, så da kan man jo ikke kjøre opp i den enden heller da... ?


Du har tegnet et anlegg som på nedre nivå fint kunne kjøre tog med 5-6 lange personvogner hadde du byttet kurvene, men på toppsporet vil det neppe kunne kjøres med mer enn noen få korte vogner etter et lokomotiv med god trekkraft på grunn av stigningen som er laget der.


Som Svein påpeker; Om ikke du forstår at det du tegner ikke vil la seg bygge og bruke i praksis, eller om du forstår det, men likevel tegner det slik fordi "kunden vil det" så bør du kutte ut umiddelbart. Det eneste du oppnår med å drive som du gjør er å skape skuffede personer som gir opp hobbyen fordi det de har bygget ikke fungerer eller lar seg bruke slik de har tenkt.

Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2015 at 18:05
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

OK, så du velger å holde kjeft og heller ta betalt for et produkt som du vet ikke vil fungere i praksis? Det er jo regelrett svindel! Så lenge du tar betalt (selv om det er småpenger) blir du å regne som den profesjonelle part i denne saken, og da har du også et visst ansvar for å fraråde håpløse forslag fra en kunde som ikke vet bedre. Thumbs Down

Det har jeg egentlig ikke tenkt på men det er jo sant. Jeg skal advare ham og tilby å tegne om gratis
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2015 at 18:23
Det gleder meg å høre!Smile

Når jeg ser på alle de ulike trådene du har startet her inne, og den påfølgende diskusjonen rundt innholdet i de, syns jeg det er synd at du absolutt skal måtte tenke kroner og øre og se en mulig fortjeneste i alt du foretar deg. Du har jo så mange ideer og tanker, så lysten og pågangsmotet er det ingenting å utsette på. Hvis du bare kunne sett bort fra det økonomiske aspektet en stund og brukt alt pågangsmotet til å opparbeide deg litt mer erfaring uten å måtte ta betalt for det (det er vel en hobby det er snakk om, ikke et levebrød?), så tror jeg også at mange av de negative reaksjonene og krasse tilbakemeldingene hadde uteblitt.

Edit: En siste ting som jeg slenger på til slutt: Det er aldri feil å vise litt ydmykhet iblant, og innse at man kan dra nytte av å høre på hva andre og mer erfarne folk har å si. Og ikke minst innse hvor grensene for sin egen kunnskap ligger, slik at man ikke gjør andre og enda ferskere folk en bjørnetjeneste ved å bedrive vranglære og feilinformere...Wink


Edited by Svein_A - 15 juli 2015 at 18:29
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2015 at 18:48
Dette rådet ditt skal jeg virkelig ta til meg. Nå har jeg endret banen masse, og fått alt på en plan og jeg tror han vil like den. Jeg bruker nesten heller ikke radiur 1 lenger heller. Personlig har jeg aldri hatt trøbbel med radius 2 så det er nesten bare radius 2 der nå. Nå skal jeg sende ham forslaget. Jeg er spent på hva han vil si.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2015 at 18:53
Det blir spennende å se hva han sier til denne:

Men litt radius 1 er det, men nesten ingenting.







Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2015 at 01:10
En ting vil jeg legge til. Når Noch lager sporplaner til sine ferdigstøpte baner som har akkurat de feilene som dere påpeker hos meg, hvorfor advarer dere ikke da om og kritiserer de banene som Noch produserer. der er det masse raduis 1, både i N og HO og også mange bratte stigninger. Jeg hadde en bane fra Noch en gang og en Heljan Di3 og en Di6 fra Hobbytrade som jeg hadde kunne bare kjøre den ene veien fordi det var for bratt så den bare stod og spant stigning motsatt retning. En annen bane fra Noch som jeg hadde kunne jeg ikke kjøre B5 vogner fordi de var for lange til å klare svingene. (Og da kan man jo også bare glemme B7 ) Noch er et profesjonelt stort selskap som produserer masse fint men sporplanene på Noch-banene er mye verre enn mine. Hvorfor kritiserer dere ikke de banene når de er mye verre enn mine? Så når Noch solgte meg baner til over 10000kr pluss skinner og jeg kjøpte Di3 og Di6 og b5 vogner og ikke kunne bruke det - hva kaller dere det sammenlignet med det jeg lager? Jeg ble ganske skuffet når jeg bare kunne selge min Di3 og Di6 samt B5 vogner fordi det ikke virket. Og lokene var dyre med diesellyd og 450kr per vogn og jeg kunne ikke bruke det fordi sporplanen var for dårlig. De banene jeg hadde kostet 10000 - 120000kr bare i plastikken pluss skinner og dette var resultatet. Sammenlign det med meg. Jeg fikk en ordre i dag på to baner fra websiden min - bare 60kr for begge to og alle tog kan kjøre der. En kommentar?

Edited by Helgejohan3 - 17 juli 2015 at 01:23
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2015 at 08:15
1. Noch markedsfører ikke sin produkter i dette forumet, men det gjør du. Derfor får du tilsvar her.

2. Noch sine ferdigstøpte baner vurderte jeg for 40 år siden som merkverdige, og de har lite med MJ å gjøre. Man kan plassere MJ-utstyr på de, men både helheten og enkeltdetaljer (slik som stigningsforhold) blir så dårlig, at jeg vil si at de er mer til hinder enn hjelp for å utvikle ens MJ-interesse.

3. Hva et et kommersielt selskap lager og får solgt, er ikke det samme som at produktene holder akseptabel kvalitet. At de får solgt det beror ofte på at kundene ikke vet hva kvalitet innenfor det aktuelle området er, eller at reklamen for produktet tilbyr mer enn det kan gi. (Diskusjoner på dette forumet har en rekke eksempler på slikt.)

Svein S
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2015 at 12:16
Jeg er helt enig med deg i dette og det at dere redigerer mine spor hjelper meg også til å lære å lage bedre sporplaner.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2015 at 11:02
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

(...) det at dere redigerer mine spor hjelper meg også til å lære å lage bedre sporplaner.

Dette var en ytterst merkelig tilnærming til problemstillingen. Selv om du tar en svært beskjeden pris, så fremstår det som mildt sagt underlig når du tilbyr tjenester som du har så liten egen kunnskap om at du behøver hjelp fra andre for at resultatet skal bli noenlunde brukbart. Det blir det samme som om du skulle tilby kjøreopplæring etter at du selv bare har hatt noen få kjøretimer, men lenge før du selv har fått førerkort.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2015 at 13:32
Poenget mitt dr at man ALDRI blur utlært -ikke du heller og ingen andre. Alle kan en gang i blant plukke opp noe selv om de har hatt hobbyen i 40 år og mener at de er proffesjonelle.
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2015 at 14:41
Slik du beskriver forholdet til dine kunder (han er mye mer fersking enn meg...) så minner dette meg om den gamle, gode ledermetoden som aldri har ført noe sted: "The blind leading the blind"
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2015 at 14:49
Så hvis du leder noen så går det bra, altså?
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2015 at 15:22
Jeg har aldri påberopt meg noensomhelst lederegenskaper! Mitt budskap, etter å lest gjennom en del tråder her om dine sporplaner, er at de feiler på helt fundamentale og grunnleggende områder. Det er åpenbart for meg og andre som har kommentert dem at dette har du ikke peiling på! Jeg råder deg derfor til å holde opp med dette tøyset og ikke forlede noen som "er mye mer fersking enn deg" til å starte en hobby og gjøre tildels store utlegg, som kanskje fører til så stor skuffelse at de gir opp. Det er simpelthen tåpelig å fremstå som rådgiver for andre før ditt kunnskapsnivå er på et minimumsnivå.
Dagfinn Rognstad
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.