MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kobling av Hemi-Konsult dobbel blokkdetektor?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kobling av Hemi-Konsult dobbel blokkdetektor?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kobling av Hemi-Konsult dobbel blokkdetektor?
    Posted: 26 juni 2015 at 16:05
Jeg skal begynne litt eksperimentering av signalstyring og blokkdeteksjon, og har kjøpt  signalstyringen fra SkalaDesign samt et antall av Hemi-Konsult 10-305 dobbel blokkdetektor. 1 slik tilsvarer 2 stk BD-20 fra NCE fikk jeg opplyst av SkalaDesign da jeg bestilte sakene, disse skal da brukes på stasjoner og der det er behov for ekstra blokkdetektorer i tillegg til den som er innebygd i signalstyringen.

Monteringsanvisningen til signalstyringen er helt grei, og viser hvor en ekstern blokkdetektor skal tilkobles. Hemi-Konsult sin monteringsanvisning sier imidlertid ingenting om en slik tilkobling, og viser kun hvordan 10-305 kan kobles til stasjonære dekodere for digital styring eller tilbakemeldingsmodul for Loconet. Betyr dette at den likevel ikke kan kobles til signalstyringen slik jeg ble informert om? Evt hvilken utgang skal jeg bruke?

Edit: Nå er hjemmesiden til Hemi-Konsult oppe igjen, så jeg har funnet kontaktinfo der og sendt de en mail. Er likevel fortsatt interessert i å høre fra folk som har brukt denne detektoren hvordan de har gjort.



Edited by Svein_A - 26 juni 2015 at 16:25
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2015 at 07:43
Detektorens utganger kommer rett fra to optokoblere.  Det blir forbindelse fra tilkobling "D" til tilkobling "E" når sporfeltet er belagt.

På signalstyringen skal tilkoblingen merket "BLOKK DETEKSJON" ha forbindelse til "GND" ved belagt sporfelt. 

Dette betyr at "D" på detektoren skal kobles til "BLOKK DETEKSJON" og "E" til "GND".





Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2015 at 08:32
Klar og tydelig tilbakemelding, takk for det! Da skal jeg få testet litt i helgaSmile.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2015 at 07:16
Et oppfølgingsspørsmål i denne forbindelse: Dersom jeg ønsker LED-indikatorer (f.eks på et kontrollpanel), hvordan skal disse kobles til? Må jeg endre på den eksisterende kablingen for å inkludere LED, eller kan disse kobles til senere uten problemer? 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.