MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kreative gresstuster
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kreative gresstuster

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kreative gresstuster
    Posted: 24 juni 2015 at 18:23
Et par videoer med kreativ bruk av statisk gress som jeg fant her om dagen, legger ut linker her til (forhåpentligvis) felles glede og inspirasjonSmile:

http://www.youtube.com/watch?v=iFXgSky6JMU
http://www.youtube.com/watch?v=XBzGuAtOIxQ

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2015 at 21:43
Takk for linkene! Clap

Jeg har gjort flere forsøk, og det fungerer utmerket Big smile

Her er noen gresstuster (6 mm statisk gress) på bakepapir:



Og her er noen forsøk på gresstuster (også 6 mm) med blomster:



Blomstene er malt på med tannpirker.

Det kan være en ide å benytte lim beregnet for statisk gress. Jeg bruker hvitlim, men dette limet danner fort en hinne på overflaten. Første forsøk ble det derfor heller magert med gress. På de neste forsøkene tynnet jeg limet med litt vann og da fungerte det mye bedre. Men, man må arbeide fort og ikke med for store områder av gangen.

Applikatoren for statisk gress jeg har benyttet er en billig hjemmesnekret sak (under hundrelappen), laget av en elektronisk fluesmekker, tesil og en ledning med krokodilleklemme.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2015 at 17:41
Stilig! Jeg har en Noch Grassmaster liggende urørt i esken sin, har lenge hatt lyst til å teste den ut men det var det med å få r..a i gir da. Jeg hadde også tenkt å bruke vanlig hvitlim/trelim, hvor mye tynnet du det ut før det funka?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2015 at 18:27
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg hadde også tenkt å bruke vanlig hvitlim/trelim, hvor mye tynnet du det ut før det funka?

 
Bare litt. Dersom du tar for mye vann i, renner limet av pinnen før du får lagt det ned på bakepapiret.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2015 at 22:19
Noe så smart. Men jeg skal bygge Texas med western city. Egenkomponerte hus. Passer det der?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2015 at 07:06
Det må du jo selv vurdere ut fra det landskapet du ønsker, men gresstuster finnes vel stort sett overalt. Statisk gress kommer i flere farger og lengder, så du får bruke det som passer best for deg.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2016 at 09:42
Hvis man ikke har en statisk gressmaskin kan man ta gress i en glass/beger e.l. og ta en limklikk på et bakepapir som er litt større enn begeret. Legg papiret som et lok over, med limet naturlig nok in begeret. IKKE snu boksen, men hold godt på papiret og gjør en kjapp bevegelse opp å ned én gang. Da vil det sitte igjen en gresstuss som ser ut som de over. 

Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.