MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - elektriske koblinger i N skala anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

elektriske koblinger i N skala anlegg

 Post Reply Post Reply
Author
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: elektriske koblinger i N skala anlegg
    Posted: 23 juni 2015 at 22:18
Hei !

Kort spørsmål ifra en nybegynner på Fleischmann N skala.
Lurer på om det er noen som vet om det finnes en manual, hefte, artikkel e.a. på skandinavisk, som forklarer hvordan den elektriske delen av et n skala anlegg skal kobles riktig ?   

Takk for tips !

terjej
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2015 at 00:25
Kjenner ikke til noen spesifikk manual, men - om det er til noen hjelp - det er ikke noe skalaspesielt. Alle (el.) opplegg for 2L (som N-skala også er) kobles etter samme skjema, uansett skala Smile
Bjørn Egil
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2015 at 11:03
Hei
Vet ikke om det er dette du er på jakt etter, men her finner du Multimaus på dansk
http://www.fleischmann.de/uploads/documents/pdf/multiMAUS/10810_multimaus_dk.pdf
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2015 at 20:44
Hei og takk for meldingen! Det jeg søker etter er en "trinn for trinn" forklaring på hvordan jeg skal koble de elektriske ledningene på mitt første analoge n-skala anlegg. Har ikke prøvd meg på likestrømsopplegg i det hele tatt tidligere. Skjønner etter hvert at sviktende strømforbindelse over skinneskjøter kan gi problemer. Tenker et anlegg på ca. 70 x 150 cm: 2-3 tog, 2 utenpåliggende ovaler inkl. et stasjonsområde, den innerste med en sirkel, 4 sidespor med avkoblingsskinner, noen signaler og en vendesløyfe om jeg får det til å passe inn ! Er også usikker på hva som menes med "tenkende penser" / oppkoblingen av disse.
Kansje jeg egentlig heller burde satse på et digitalt startsett og oppgradere det jeg har skaffet meg av "analoge skinner/ penser og ett lok" til digitalt ???

Mvh

terjej   
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2015 at 07:13
Kablingen er lik uansett om du kjører analogt eller digitalt, så den problemstillingen trenger du ikke bry deg om. Det er det som er så fint; hvis du har et analogt anlegg og ønsker å begynne med digitalt er det i utgangspunktet nok å skifte ut trafoen med en DCC-sentral og montere dekoder i loket, så er du i gangSmile.

Det som noen sliter med er at et digitalt anlegg faktisk er mer følsomt for manglende tilkoblinger enn et analogt anlegg, og kanskje vil oppleve problemer etter at de har skiftet til digitalt selv om anlegget fungerte fint analog. Derfor er det en fin grunnregel å heller ha litt for mange mateledninger enn litt for få. Optimalt burde hver eneste skinnebit ha sin egen mating (eller evt være loddet sammen med en annen skinnebit som har mating) og på den måten være helt uavhengig av skinnelasker til å lede strømmen, men for mange blir det litt vel voldsomt, så da blir det gjerne et kompromiss.

Det viktigste du må tenke på ved overgang fra 3-skinne til 2-skinne er at skinnestrengene skal ha hver sin mating, og disse må aldri krysses, ellers blir det kortslutning. Enkleste måten å sikre dette på er å bruke to farger på mateledningene, bestemme deg for hvilken farge som går til hvilken skinnestreng (ved en oval blir det da ytre eller indre skinne), og aldri koble sammen to ledninger med ulik farge. Dette med ytre og indre skinnestreng gjelder også ved dobbeltspor slik du har, hvert av sporene har da sin ytre og indre streng.

Ved sporveksler kan det være aktuelt med noen forholdsregler, litt avhengig av hvordan vekselen er konstruert, så der nøyer jeg meg med å si at du antagelig trenger isolerlasker og litt ekstra omtanke ved plasseringen av mateledningene. Sidesporene dine trenger også mating, og der er cluet å finne ut hvilken av skinnene på hvert spor som hører til hhv ytre og indre streng.

Du nevner også vendesløyfe, og der er det litt utfordringer ved 2-skinnesystemet. I en slik sløyfe vil nemlig den ytre skinnen komme sammen med den indre skinnen når den kommer helt rundt, og i følge resonnementet mitt rett over her vil det da bli kortslutning. Måten å løse det på er å isolere deler av sløyfen (lang nok til at et helt tog får plass) og mate det isolerte partiet via en polvender som skifter polaritet slik at toget kan passere over den isolerte skjøten i hver ende uten å lage kortslutning.

Som du ser er det noen grunnregler og prinsipper å forholde seg til, men uten å se sporplanen din kan jeg bare snakke generelt. Det beste hadde vært om du kunne legge ut sporplanen din, slik at vi hadde noe konkret å forholde oss til, og da blir det sikkert enklere for deg å plukke opp prinsippene ogsåSmile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2015 at 20:38
Originally posted by terjej terjej wrote:


Kansje jeg egentlig heller burde satse på et digitalt startsett og oppgradere det jeg har skaffet meg av "analoge skinner/ penser og ett lok" til digitalt ???

Mvh

terjej   


Hei,

Hvis det ene lok'et du allerede har. kan oppgraderes til DCC (Har det plugg ?),  eller om det er plass til dekoder (hvilket lok er det ? gammelt ?), er jeg ikke i tvil om at du bør satse på digitalt - Fleishmann har ganske rimelige startsett med alt du trenger for å kjøre digitalt.

Hvis lokomotivet ikke kan oppgraderes til digital - ville jeg alikevel vurdere å gå for digital.  Du sparer mye problematikk med koplinger og brytere med digital i forhold til analog, hvis du ønsker å kjøre flere tog samtidig.

Når det gjelder penser og avkoblingsskinner, kan du like gjerne starte analogt, og eventuelt oppgradere disse til digitalt (kjøpe dekoder) hvis du senere vil styre fra iPad/android eller PC
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2015 at 20:53
Hei og hjertelig takk for den inspirerende, lærerike meldingen din !
Midt i blinken for å forstå noe av det grunnleggende ved bygging av det første N skala anlegget. Skinneplanen jeg tenker sto i et tidligere Fleischmann "Gleisplanheft. N piccolo 9950". Anlegget har nr. 115 (er nr 15 av 32 anleggsforslag).
Har nå prøvd å sende over bildet av skinneplanen, men datakunnskapene mine strekker ikke til: har scannet bildet i pdf, men det ser ikke ut til at forumet kan motta dette formatet ?????
Dermed ser jeg ingen annen løsning enn en e-post om du er interessert og jeg hadde en adresse.

Takk igjen så langt ifra

terjej
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2015 at 21:01
Hei igjen Svein A !
Svaret mitt kom visst et hakk for lang ned, på feil stasjon ! Regner med at du ser det.

terjej
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2015 at 21:09
Vendesløyfer på 2-skinneanlegg er en utfordring, men fullt løsbart.
Denne siden på MJ-wiki har en del om dette: http://mjwiki.no/wiki/Vendesl%C3%B8yfe
Svein S
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2015 at 21:27
HEI Programmeringssporet !
Takk for innspillet ditt om digitalt anlegg. Greit å høre om valgmuligheter når en er helt fersk i faget ! Vi får se hva det ender med. Uansett er det fint å få kjennskap til mulighetene til å gå ifra analogt og til digitalt. Når motivasjonen for et analogt anlegg er god, ligger nok mye av interessen for min del i å koble opp et anlegg elektrisk bit for bit "på gamlemåten".   

Beste hilsen

terjej
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2015 at 21:36
Hei og takk for en god henvisning som var riktig greit illustrert med fargede skinnestrenger !

Mvh

terjej
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2015 at 07:05
Originally posted by terjej terjej wrote:

[...]
Har nå prøvd å sende over bildet av skinneplanen, men datakunnskapene mine strekker ikke til: har scannet bildet i pdf, men det ser ikke ut til at forumet kan motta dette formatet ?????[...]

Forumet tar bare JPG-filer (bilder) tror jeg, men hvis du har laget en PDF er du allerede halvveis:
  1. Åpne PDF-fila di, maksimer vinduet slik at det fyller hele skjermen, og juster skjermbildet (zoom inn eller ut) slik at hele sporplanen er synlig og samtidig dekker det meste av skjermbildet.
  2. Trykk PrtScn (Print Screen) på tastaturet ditt for å ta en skjermdump av det du ser på skjermen.
  3. Start Paint (eller et annet enkelt bildebehandlingsprogram du kjenner til) og lim inn skjermdumpen ved å trykke CTRL+V.
  4. Lagre Paint-bildet som en JPG-fil (endre verdien i feltet Filtype fra PNG til JPEG i dialogboksen Lagre).
Da kan du laste opp den nye bildefila og vise bildet i innlegget ditt, bruk knappen med treet for å vise dialogboksen for bildeopplasting og -innsetting.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2015 at 22:54


Hallo Svein A !

Etter å ha prøvd din oppskrift, ser det ut til at vi kanskje har fått lastet over bildet (begge filtyper) av skinneplanen, hjertelig takk for hjelpen !
Om dette går bra, blir min utfordring å "strekke ledninger" på riktig måte ifra penser (41, 43 og 66), avkoblingsskinner (12) og tenkt signal i stasjonsområdet. Grubler også litt på hva de to 9414 er (elektrisk magnet/motor ??) og hvordan de kobles. Betyr O ut for penser og avkbl.skinner kobling til jord ?
På trafo T1 helt til høgre står som det fremgår X1 Y1 O og P. O og P er utelatt på trafo T2. Hva står O og P ? Regner med at det er påkoblingsklemmer der ledningene ifra X og Y på T1 og T2 er festet til skinnene.
Alle numrene som er oppgitt i listen til høgre finner jeg igjen som artikkelnummer i Fleischmannkatalogen "N piccolo 2005/06".
Litt mye på en gang dette, men en riktig kobling om gangen gir god trening og oversikt etter hvert !

Alt godt ifra
terjej   

Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2015 at 23:49
X og Y er kjørestrøm i analog drift.
O og P er vekselspenning for styring av penser/veksler mm.
I dette skjemaet skal utgang O til alle pensemotorer mm. og utgang P skal til alle komponenter i stillverk.

Edit: tastefeil på mobilen

Edited by Johannn - 29 juni 2015 at 23:51
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2015 at 19:01
Hei !

Hjertelig takk for oppklarende melding. Lurer nå på om noen på forumet kjenner til om det finnes et eksempel/ noen eksempler på koblingsskjemaer for likestrømanlegg N-skala som kan søkes opp på nettet ?? F.eks. kabelføringen mellom noen penser, signaler og trafoen(e) i et anlegg ?

Beste hilsen

terjej
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2015 at 19:59
Godt spørsmål. Dette kommer jeg til å følge med på. Har etter prøving og feiling fått koplet penser digitalt ved hjelp av Viessmann 5212, men har med stunder ønske om å gjøre dette mer utfyllende med styring av signaler, tilbakemelding ved hjelp av lyssignaler til stillverk etc. God sommer alle sammen.
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2015 at 22:52
Hei !

Sikkert mange muligheter til lærerike koblingsskjemaer "der ute", både analog og digital styring. I denne omgang søker jeg for min del etter grunnleggende kunnskap om oppkobling av et mindre analogt anlegg. Ting ordner seg jo som regel etter hvert !

mvh

terjej

Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2015 at 22:58
koplingane er dei same for N og H0-skala.

Fann eit bilete frå ein Fleischmann sporplan i H0 på nettet, som syner koplingane på bane og stillverk:

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2015 at 17:31
Har du kommet i gang med kablingen ennå? Johann postet et fint bilde rett over her, sporplanen er litt mer komplisert enn din med 3 trafoer, men prinsippene er de samme.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2015 at 23:22
Hei og tusen takk for meldingen med eksempel på oppkobling av et anlegg ! Fristende å spørre om det kom frem noen tegnforklaring og/ eller noen manual i det fine treffet du fikk ved søket på nettet.

Har begynt å studere ledningsopplegget, interessant og litt utfordrende i starten.
Om du/ dere har tid har jeg noen få spørsmål:
Hva betyr de røde prikkene, de røde 20 tallene og 1 tallet og 2 tallet i hver sin røde sirkel til venstre for W 13 og for eksempel til venstre for W4?
Lurer også på den røde 0 som står en del steder og de røde "hakene" og trekantene som står flere steder.
Regner med at de to blå merkene til venstre i pens W2 har noe med isolering å gjøre, hvordan gjøres det?
Hva forteller de røde H1 - H7 ?
Signaler får jeg prøve å skaffe meg over ferien, så da får jeg ta koblingsutfordringen når den tid kommer. (Alt det utstyret jeg har er kjøpt som pent brukt Fleischmann med unntak av trafoen, som er en ny "Trix-Fahrpult" (art.nr 56 5589 00). Den har 4 tilkoblingspunkter merket henholdsvis blått, rødt, svart og hvitt.
Vet du hvorfor det er brukt en 6755 trafo og to merket nr. 6735/ 6755 ?


Igjen takk og alt det beste ifra

terjej
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 19:35
- De røde tallene i sirkel er spor nummer på stasjon.
- De røde tallene fra 0-20 er høgde på soret i forhold til grunnivået (0).
- De røde hakene som står 90 grader på sporene er kor ein kan utvide sporplanen om ein ønsker større bane.
- Dei røde trekantene er kjøreretning i sporet
- Blå prikker på ene eller begge skinner er isolasjonsslasker som erstatter de ledene laskene
- W1 osv. er vekselnummer, dette er greit å holde styr på i forhold til stillverk (hva kobles i hvilken bryter)
- H1 osv. er stoppsterkninger for signal
- E1 osv. er avkoblinsskinner

- Årsaken til at 6755 er brukt på den trafoen som gir strøm til veksel-, avkoblinsskinne- og signalstyring er at denne har større kapasitet til dette enn 6735. Men når trafoen bare brukes til kjøring av tog. Er 6735 tilstreklig.
Fleischmann 6755 15V likestrøm 1,1A til tog og 14V vekselspenning 1 A til signal- og vekselstyring etc.
Fleischmann 6735 14V likestrøm 0,55A til tog og 14v vekselspennig 0,5 A til

På din Trix-styrepult er rød og blå X og Y og hvit og svart O og P
og tilsvarer ytelsene til 6735 etter det jeg finn på nettet.

Håper du fikk svar på de spørsmålene du hadde til sporplanen?

(edit skrivefeil og blanding av bokmål og nynorsk

Edited by Johannn - 06 juli 2015 at 20:13
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 21:49
Hei - hei igjen !

Nå drar det seg virkelig til her heime takket være den fine, detaljerte tilbakemeldingen din ! Føler at jeg er iferd med å avslutte grunnkurset og gå videre til VK 1/ VK 2 !
Prøver meg på en liten avrunding om du har tid:
Hvordan skal en forstå de røde prikkene som står "inni" enkelte av pensene ?
Som sagt vil jeg ikke ta med signaler foreløpig i mitt analoge n-skala anlegg, bare penser og avkoblingsskinner fordelt på 2 trafoer/kjørekretser med 1 tog på hver av kretsene, jfr. bilde av skinneplanen.
Tenker å bruke "Fleischmann-Pult-Stellwerk": 6920 til penser, 6922 til avkoblingsskinner og 6923 til av og på bryter for strømforsyningen. Mener å "samle/samordne" styringen av disse ved hjelp av 6940 "Verteilerplatte" og eventuelt 6941 "Klemmenplatte" om jeg må forlenge noen ledninger.
Ville gjerne få spørre om du, evt. andre på forumet, har noe forslag til riktig ledningsføring ifra pensene og avkoblingsskinnene via 6940/ 6941 og frem til stillpultene og transformatorene ???

Med beste hilsen og takk nok en gang ifra

terjej



   




Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 21:58
Originally posted by terjej terjej wrote:


Hvordan skal en forstå de røde prikkene som står "inni" enkelte av pensene ?


På fleischmann veklser i H0 er det en metalstreng mellom ytterskinne og til tunge. Den røde prikken er der denne skal fjernes.
Da vil sporet ut av forgreningen være strømløst til neste isoleringslask, eller til neste veksler om disse ikke ligger til det sporet.
Om de samme systemet er benyttet i N-skala vet jeg ikke.

Edit: studert bildet jeg la inn på nytt, og justert svaret

Edited by Johannn - 06 juli 2015 at 22:41
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 22:33
Originally posted by terjej terjej wrote:


Tenker å bruke "Fleischmann-Pult-Stellwerk": 6920 til penser, 6922 til avkoblingsskinner og 6923 til av og på bryter for strømforsyningen. Mener å "samle/samordne" styringen av disse ved hjelp av 6940 "Verteilerplatte" og eventuelt 6941 "Klemmenplatte" om jeg må forlenge noen ledninger.
Ville gjerne få spørre om du, evt. andre på forumet, har noe forslag til riktig ledningsføring ifra pensene og avkoblingsskinnene via 6940/ 6941 og frem til stillpultene og transformatorene ???


Trafo utgang O til 6940 "Verteilerplatte",
6940 er 2-polig, det vil si at en kabel inn gir 9 kabler ut på hver side. Skal du ha 10-17 kabler ut på en pol, trekker du en kabel frå den ene siden til den andre og lager en "bru". Da har du brukt 2 utganger til brua, og en inn og har 17 utganger å fordele på.

Trafo utgang P trekker du til klemma på siden av rekka med 6920 og 6922 (disse kan kobles sammen i en felles rekke).

Fra utgangene på baksiden av 6920 skal der gå til 2 kabler pr veksel (inntil 2 veksler pr. 6920.

Fra utgangen på 6922 skal det gå en kabel til hver avkoblinsskinne (inntil 4 avkoblinsskinner pr. 6922)

Om du må skjøte noen av kabelstrekkene bruker du 6941 og kobler en kabel inn på ene siden av boksen og forlenging videre fra samme utgang på andre siden av boksen.

I stedenfor 6941, kan du bruke koblingslist (sukkerbiter) (36-3417 på Clas Ohlson)

Du kan også lage en erstatter for 6940 av koblingslisten ved at du kobler kabler ut på ene siden og kabel inn i kontakt 1 og kabel fra 1-2, 2-3 osv på andre siden. Kan se om jeg får tid i morgen å lage et bildeeksempel på "inn-siden" av koblingslisten.

6923 er ut fra det jeg leser på nettsidene til fleischmann men som bryter for lys, skinnekretser etc.
Om du tenker på å bryte strømmen til hele anlegget, ville jeg gått for en skjøteledning med bryter.

X og Y vil jeg koble rett fra trafo til den skinnekretsen de skal brukes på, evt gjennom 6941/koblingslist.

Edit: fjernet litt a quoten, skrivefeil.


Edited by Johannn - 07 juli 2015 at 13:41
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2015 at 23:08
Hei og hei og tusen takk for meldingen!
Mange ønsker seg Lotto-gevinst, jeg føler nå at jeg har fått meldingsgevinst ! Det du forklarer/ beskriver er akkurat hva jeg har trengt for å "få tak på" riktig koblingsopplegg. Ingen tvil om at mye av gleden ved hobbyen, ligger i å lære seg hvordan det elektriske virker/ kan brukes ! Fleischmann likestrøm er nok ingen dårlig utfordrer til f.eks. Marklin når det gjelder dette, i alle fall ikke for en nybegynner slik jeg opplever det.

Igjen beste takk for inspirerende hjelp !

terjej

Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2015 at 07:52
Originally posted by Johannn Johannn wrote:

 
Trafo utgang O til 6940 "Verteilerplatte",
6940 er 2-polig, det vil si at en kabel inn gir 9 kabler ut på hver side. Skal du ha 10-17 kabler ut på en pol, trekker du en kabel frå den ene siden til den andre og lager en "bru". Da har du brukt 2 utganger til brua, og en inn og har 17 utganger å fordele på.


Hvis du skal bruke begge polene til samme spenning, er det vel bedre å koble samme spenning på begge inngangene? Sparer to utganger :)
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2015 at 08:42
Originally posted by jarleek jarleek wrote:

Originally posted by Johannn Johannn wrote:

 
Trafo utgang O til 6940 "Verteilerplatte",
6940 er 2-polig, det vil si at en kabel inn gir 9 kabler ut på hver side. Skal du ha 10-17 kabler ut på en pol, trekker du en kabel frå den ene siden til den andre og lager en "bru". Da har du brukt 2 utganger til brua, og en inn og har 17 utganger å fordele på.



Hvis du skal bruke begge polene til samme spenning, er det vel bedre å koble samme spenning på begge inngangene? Sparer to utganger :)


Det kan du. Men du sparer bare en utgang, og øker antall meter kabel på anlegget.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.