MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Reparere ESU Loksound 3.5
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Reparere ESU Loksound 3.5

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Reparere ESU Loksound 3.5
    Posted: 14 juni 2015 at 12:07
Hei,
La et innlegg på ESUs supportforum på dette, men dårlig respons. Virker som det er en del fiklere her også, så prøver meg med et innlegg. Fikk tak i en Jeco Y6 med en blåst ESU Loksound 3.5. Både selger og jeg var klar over dette, så det er ikke poenget. 

Problemet var at den store tantalkondensatoren for drift (150uF, 16V) hadde gått opp i flammer. Så jeg tenkte at det jo kunne være gøy å bytte denne for å se om dekoderen våknet til liv. Som sagt så gjort, og jammen våknet den ikke til liv igjen, med lyd og alt. Men lydkvaliteten er heller dårlig. Etter noen sekunders drift blir det mye spraking og statisk støy. Har flashet den med ny firmware og lastet opp nye lydfiler (verdt et forsøk), men problemet er der fortsatt. 

Jeg antar det er forsterkeren til høyttaleren som har fått seg en trøkk. Noen som vet hvilken/hvilke komponenter dette dreier seg om? Eventuelt noen med en idè til andre komponenter som får seg en trøkk når den store tantalen kortslutter? Prøvd å se litt på printet, men blir ikke særlig mye klokere. 

Kan hende jeg kan få den til å låte litt bedre ved å skru ned lydstyrken. Det glemte jeg faktisk å teste... 

StenR


Edited by StenR - 14 juni 2015 at 12:26
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 20:12
Tantaler er ofte følsomme for overspenning. Det kan ha vært en slik overspenning som har knekket den?

Jeg er imidlertid overrasket på at hovedkondensatoren etter brolikeretteren er på kun 16V?! - Ville ha trodd at den minst er på 25V uten å sjekke.
Spraking i lyden kan komme av defekt høyttaler. Prøv å bytt til en annen 100 ohms høyttaler for å se.
Dersom det kun er spraking og at ikke lyden "resetter" seg til start, er trolig dekoderen OK.
Ellers er LS3.5 et multilayer-print som ESU har hatt problemer med gjennomplettering. Man bør ikke lodde på slike print uten varmluftslodding for å redusere påkjenninger (med unntak av kontaktpunktene).
Ved å fjerne den defekte kondensatoren og lodde på en ny kan spenninger ha oppstått i printplaten. Det kan igjen forårsake dårlig kontakt til LF-driveren (transistor) og dette kan igjen forårsake slik spraking og utfall i lyden.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 21:27
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Tantaler er ofte følsomme for overspenning. Det kan ha vært en slik overspenning som har knekket den?

Jeg er imidlertid overrasket på at hovedkondensatoren etter brolikeretteren er på kun 16V?! - Ville ha trodd at den minst er på 25V uten å sjekke.
Spraking i lyden kan komme av defekt høyttaler. Prøv å bytt til en annen 100 ohms høyttaler for å se.
Dersom det kun er spraking og at ikke lyden "resetter" seg til start, er trolig dekoderen OK.
Ellers er LS3.5 et multilayer-print som ESU har hatt problemer med gjennomplettering. Man bør ikke lodde på slike print uten varmluftslodding for å redusere påkjenninger (med unntak av kontaktpunktene).
Ved å fjerne den defekte kondensatoren og lodde på en ny kan spenninger ha oppstått i printplaten. Det kan igjen forårsake dårlig kontakt til LF-driveren (transistor) og dette kan igjen forårsake slik spraking og utfall i lyden.

Du kan så si... Men den er nok 16V. Sjekket komponentnr. Det er også diskutert på tyske fora. Det er sikkert gjort for å spare plass, men det betyr jo at den jobber kanten av spesifikasjonsområdet. Må gå ut over levetiden. Disse blåses det en del av på LS3.5. Tror designet er annerledes på LS4. Aner ikke hva som har knekket denne. Fikk den som sagt ferdig fritert. Det er ikke høyttaleren. Har kryssbyttet med fungerende. Kan jo selvsagt være loddearbeidet jeg gjorde på den, men tror vel strengt tatt at sannsynligheten for en følgeskade av kortsluttet kondensator er større. Det var ganske store sotskader, og jeg mistenker at den har vært forsøkt kjørt et utall ganger senere både digitalt og muligens analogt, så den har nok fått kjørt seg. I og for seg var det brent en grop ned i printet under tantalen også. Mulig synderen er der. Det er ikke egentlig bortfall av lyd. Kun spraking og noe forvrengning. Det høres akkurat ut som en blåst stereoforsterker. Så før jeg gjør noe mer, så bør jeg uansett prøve å sette ned lydstyrken og se om det hjelper. Kan egentlig stikke og prøve nå. Takk for tips uansett. 

StenR
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 21:50
Måtte ganske langt ned for å få sprakinga ned på et akseptabelt nivå, 24/63. Kan nok kanskje være brukbart på et ellok. Jeg gidder ikke å forske mer på dette. Tror jeg har funnet utgangsforsterker-IC'n, men den står i et område som er såpass trangt at jeg er lite lysten på å lodde. Fikk meg nå plutselig en lav-lydstyrke lyddekoder for 7 kroner, og det er vel ikke så galt. Må bare bestemme meg for hvilket lokomotiv som skal få gleden av den. 

Men en takeaway er jo at om en LS3.5 legger i hop, ta den av strøm med en gang og ikke prøv å få liv i den uten å bytte tantalen (om det er den som har brent vel og merke). Later til å være en vanlig feil, og jeg er visstnok ikke den første som har fått sparket liv i en tilsynelatende død dekoder. 

StenR 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.