MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Märklin-elektro idag?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin-elektro idag?

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin-elektro idag?
    Posted: 13 juni 2015 at 08:48
Er det slik at Märklin-systemet fortsatt bruker sitt fargesystem på ledningene som de gjorde i den før-digitale tidsalder med M-skinner: brunt for 0 volt (felles jord), rødt til midtlederen, gult for 16 V fast til belysning, veksler osv, blått til de to spolene i veksler og signaler?

Jeg har lett litt på nettet for å finne noe om hvordan jeg kan bli informert om Märklin-elektro i dag, uten å finne noe særlig. Har noen noe gode lenker som kan anbefales i så måte?


Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2015 at 12:41
Det er så vidt jeg vet ingen fastsatt norm for kabelfarger når det gjelder kabling av digital-anlegg og elektroniske styringssystemer - verken for Märklin eller andre produsenter.

Men, det går ann å søke litt på nettet og se hvordan andre har løst problemet. Poenget må være å ha et system som finner ut av selv, og bruke dette konsekvent på hele anlegget, slik at evt. feilsøking blir enklere.

Jeg fant bl.a. denne nettsiden som gav mange muligheter:
http://www.wedero.de/tipps/tipps/verkabelung/kabel_steckerfarben.htm
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2015 at 12:47
Så Märklin har forlatt et konsekvent fargekodesystem på digital-styrte anlegg?
Svein S
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2015 at 15:08
Ut fra det som er på nye vekselmotorer bruker Märklin fortsatt gult å blått til styring av komponeter

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2015 at 15:34
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:



Jeg fant bl.a. denne nettsiden som gav mange muligheter:
http://www.wedero.de/tipps/tipps/verkabelung/kabel_steckerfarben.htm

Den nettsiden viser vel at Märklin faktisk har en standard for ledningsfarger som ligger tett opp det gamle system for analog drift. At han som har lagt ut dette også har sitt eget forslag til å modifisere dette, er så sin sak. Enhver kan jo gjøre som man vil, men det var altså om det fortsatt finnes en Märklin-standard, som jeg var ute etter. Og det tyder det vel dette på at det er.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.