MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - lokomotiv tester
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

lokomotiv tester

 Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: lokomotiv tester
    Posted: 07 juni 2015 at 18:02
Noen som vet hvem som selger slike ramper eller ruller, litt usikker på hva de kalles. Som man kan kjøre inn lok med blant annet. Vet NMJ solgte en fra Train-O-Matic tidligere.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2015 at 18:23
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2015 at 22:26
Fant min på tyske ebay. Ingen forhandlere her hjemme hadde på det tidspunkt.
mvh
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2015 at 22:33
Den australske utgaven SveinF viser til, er den første jeg har sett som kan benyttes til ulike sporvidder Smile
Bjørn Egil
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2015 at 23:35
Du kan prøve å få tak i denne:
Märklin Rollenprüfstand (art nr 78150)
Den passer både til 2- og 3-leder H0.

Du kan prøve hos Amundsen Hobby eller bestille den fra f.eks LokShop i Tyskland.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2015 at 09:46
Jeg har kjøpt Märklin sin tester. Den er visstnok produsert av andre og Märklin har kun satt navnet sitt på den og levert skinnene.

Min erfaring med en slik prøvestand, er at strømopptak ikke er like godt som på vanlige skinner. Dette kommer av kulelagrene. Det har lett for å danne seg en elektrisk isolerende oljefilm inne i lageret. Derfor bør man kjøpe en utgave med en strømførende skinnestump i samme nivå som skinnene. Da har man muligheten dersom det er hjul uten drift, å la dem hvile på skinnestumpen.
Märklins utgave er noe kort for motorvogner med drift på begge boggier. Dette kan løses ved å bytte ut den faste skinnestumpen med mindre skinnebiter som kan fjernes og settes på, alt etter lengden på materiellet.
Det finnes også en "utvidelsesbit" hos Märklin. Da er det mulig vha. en vanlig skinne å forlenge prøvestanden med "utvidelsesbiten" slik at man kan teste hele motorvognsett.
Videre finnes det en digital tilleggsrulle til Märklin der man får vist hastighet og andre parameter. Det kan være nyttig for innjustering av multitraksjoner.

- Ellers har jeg laget liknende ruller til livesteam. Der kan jeg vha. å snu mellombiten som ligger innvendig i sporet, endre sporvidden mellom 32 og 45 mm. Dette er ikke noe nytt da jeg hentet "inspirasjonen" fra et annet sted.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.