MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt prosjekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt prosjekt

 Post Reply Post Reply
Author
Jetta80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 juni 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jetta80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt prosjekt
    Posted: 04 juni 2015 at 16:41
Hei

Jeg lurer på å sette opp en togbane som går rundt hele rommet til guttungen.
Tenkte på å legge en bane helt oppunder taket og i den sammenheng lurer jeg på hva maks antall grader ett Märklin tog kommer seg opp.
Har regnet litt på det og jeg må ha en bakke som er minimum 16 grader.
Er det noen som har erfaring med å lage en bane som henger ut fra veggen eller fra tak?


Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 17:47

16 grader svarer til ca. 27% stigning, og det er helt ekstremt. Glem det!

De fleste anbefalingene jeg har sett for maks. stigning på modelljernbane er i området 2-4%. Til sammenligning har Flåmsbanen 5,5%, men den er ekstrem. Siden Märklin-lok stort sett (alltid?) har gummiringer på noen av hjulene, kan de kanskje klare å dra noen få vogner opp en Flåmsbane-stigning, men ikke 27%. Da snakker vi snarere om tannstang-lok eller kabel-baner. 

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 17:49
Jeg har en rundtbane under taket, det er small hylle som går rundt hele rommet. Banen er helt flat. 
Stigninger på jernbane angis, som på vei, i prosenter og 16 grader tilsvarer vel 28,7%. Anbefalt maks stigning på modelljernbane er gjerne 2,5% men med korte tog kan man nok kjøre på 5% også. 
Så 28,7% eller 16 grader er ekstremt bratt. Om du virkelig må kjøre så bratt så tror jeg du rett og slett må prøve og se om det går.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 20:08
Stigninger og fall på jernbaner regnes i promille. Det finnes faktisk jernbaner som går i står sterk stigning som det er snakk om her. Bildene viser slikt, nemlig fra fallet mellom Kleine Scheidegg og Grund/Grindelwald i Sveits. Det ene bildet viser fallviser på 250 promille. Det var bratt! Og bratt var det ned siste biten mot Grund, men kanskje ikke så ekstremt. Men dette er altså en tannstangsbane, der mulighetene for stigninger og fall er helt andre enn for adhesjonsbaner. Det sies at trikken i Bergen hadde en stigning et sted på 100 promille, så kortvarig er det nok mulig å forsere slike stigninger uten tannstang også.





Bildene er fra 2006.

Svein S
Back to Top
Jetta80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 juni 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jetta80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 21:54
Først må jeg si tusen takk for mange svar.

Jeg har hold på å lekt meg litt på SCARM og der ser jeg at det ikke går med en vanlig stigning. Får en sinnsyk knekk på skinnene.

Problemet mitt er at det er skråtak på den ene veggen på rommet. Så jeg må opp mellom 80cm-100cm fra skråtaket for å komme over ett vindu som er ca 360cm fra den veggen med skråtak.
Hvis det er noen som har noen gode ideer så er jeg åpen for forslag. Smile
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 22:13
Hvorfor må du over? Det er mulig å lage seksjoner som kan tas ut eller løftes opp foran et vindu. Jeg har et ende til ende anlegg (altså ikke en rundbane) under bygging der seksjonen foran vinduet vil stå på en understell på hjul.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.