MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vurdering av sporplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vurdering av sporplan

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 08:35
Jeg er ikke uenig i det du sier, men jeg ønsker å ha muligheten til å kjøre tog uten å gå via skyggestasjon også. 
De to hovedalternativene jeg har tenkt på ift sporplan har vært
1) Trafikk mellom to stasjoner slik som planen ovenfor, med litt industri etc
2) Rent landskap, med kanskje én liten stasjon, hvor hovedtanken er å modellere ulike landskapsscenarier slik som broer, tunneler, fjelloverganger etc.

Alternativ 1 tiltaler meg ift å kunne gjennomføre togoperasjoner. Alternativ 2 tiltaler meg ift utfordringen med å bygge realistiske landskap og å observere togene som beveger seg gjennom landskapet.

Som dere da forstår er jeg litt todelt, og ikke 100% sikker på hvilken vei jeg skal ta enda. Tanken min var å få laget sporplaner for begge alternativene slik at jeg kan ta et valg før innesesongen nærmer seg igjen (vel nå har det vel vært ganske perfekt vær for innearbeid i det siste, men jeg håper jo på litt finvær i sommer også).
Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 09:08
Ut fra tegningene dine ser det ut til at du ikke skal ha særlig problemer med å få til begge deler, rommet ditt virker stort nok til det. Imidlertid er det vanskelig å få noe skikkelig begrep om størrelsen og hvor mye plass du har til rådighet, hvor det er vegger, dører, vinduer, faste installasjoner og andre hindringer som ikke kan fjernes/flyttes osv. Kan du legge ut en målsatt skisse av bare rommet med disse inntegnet?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 09:18
Rommet er ganske stort ca 6,5m x 2,5m, MEN det er skråtak på begge endene som gjør at jeg ikke vil trekke bordet helt ut i sidene, for da kan bordet bare være 80cm høyt, og det er litt for lavt etter min mening.
Du kan se alle målene i siste tegning egentlig. Det jeg ikke kan flytte på er søyler, dør, skråtaket. Ellers er det ikke så mye annet i rommet som ikke er satt opp av meg. Det finnes ikke vinduer i rommet (heldigvis, og uheldigvis ift varme).
Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 09:33
OK, så hver rute er 50x50cm? Og kneveggene er 80cm, men 50 cm ut fra veggen er skråtaket høyt nok? M.a.o. er brukbart areal for synlig anlegg ca 5,5m x 2,5m da. Hva er den store grå firkanten til høyre for døra, og kan den flyttes/fjernes/bygges inn? Er det uaktuelt å ha noe foran døra (flyttbar/svingbar bruseksjon)?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 09:45
Hver rute er 50x50 ja. 60 cm ut fra veggen er det ca 125 cm takhøyde, så det går for hjørnene sin del.
Den store firkanten er arbeidsplass. Den vil jeg ikke ofre Wink Jeg vil helst unngå noe foran døren, men dersom jeg har en "killer" plan så er jo alt mulig Smile
Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 16:06
Hva slags arbeidsplass er det snakk om? Grov-/finarbeid, stående/sittende, "møkkete" med el-verktøy eller "renere" med håndverktøy? Et vanlig skrivebord er vel ca 70-75cm høyt, så hvis du planlegger anleggshøyde på ca 120-125cm skal det ikke være noe problem med en sittende arbeidsplass under anlegget et sted. Anlegget kan jo også gjøres litt smalere akkurat der arbeidsplassen er, så slipper du å være redd for å skalle hodet i kantenWink

Jeg prøver bare å tenke litt utenfor boksen og se alternative løsninger. Forstår det slik at du i stor grad disponerer hele rommet og kan innrede det akkurat slik du vil? Da har du jo også mange muligheter både til oppbevaring og ulike arbeidsstasjoner under anlegget hvis du bygger det i ståhøyde, veggmontert på hylleplan rundt hele rommet, på den måten "stjeler" anlegget veldig lite plass som du dermed kan bruke til andre ting. Sporplanen din har f.eks to vendesløyfer som tar veldig stor plass, disse kan plasseres i et hjørne oppå hverandre hvis du fortsatt vil gå for "folded dogbone"-varianten. Med 2,5m bredde er rommet litt for smalt til en halvøy i midten, så jeg ville heller sett på ulike muligheter for å utnytte veggene rundt hele rommet, og da kanskje med en svingbar seksjon foran døra.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2015 at 17:25
Det er en stittende arbeidsplass for "rent" finarbeid Smile
Bordet til banen er i høyde 95 cm, så dessverre ikke så høyt som 120-125 som ville vært å foretrekke. Her har jeg gjort et kompromiss ift høyde og hvor mye baneplass jeg mister ved å gå høyere pga skråtaket.

Jeg har prøvd å lage skisser på ulike alternativer, også med en halvøy, men rommet er for smalt til det. Da blir det for smale passasjer og lite dybde på bordene mot veggene. 
Problemet med å ha en bane rundt veggene er at jeg mister arbeidsplassen, som jeg må ha. Jeg disponerer rommet helt for meg selv, og jeg kan gjøre akkurat det jeg vil (jeg har en snill kone Wink).

Tanken din med vendesløyfe i to plan er ikke dum, selv om jeg ikke ser helt hvordan det kan la seg gjøre med de utfordringene jeg har nevnt.

Jeg setter stor pris på idéer og innspill.
Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2015 at 17:40
Hvordan liker du å se på anlegget? Liker du helikoptersynet og god oversikt ovenfra, eller vil du heller se inn i anlegget fra normal (skala-)personhøyde? Vil du stå eller sitte når du kjører? Dette har betydning for hvor høyt anlegget bør plasseres, og er kanskje noe av det viktigste du bør ta en avgjørelse på før du går videre i planleggingen.


Edited by Svein_A - 06 juni 2015 at 17:41
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2015 at 17:47
Jeg er jo Ole Brumm Tongue Så begge deler takk. Jeg har testet litt med 95cm som høyde, og det passer meg perfekt egentlig. Da kan jeg både sitte og stå både når jeg jobber med anlegget og kjører. Jeg testet også ut 80cm, noe som ville gitt meg mulighet til å ha banen rundt rommet, men det ble altfor lavt og direkte ubehagelig å jobbe med. 95cm er mer likt kjøkkenbenk høyde.
På et stadie lekte jeg litt med tanken om å ha to plan, men en helix tar mye plass (også med tanke på skråtaket) og plan to ble ganske liten pga skråtak.

Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2015 at 19:12
Jeg undrer meg litt over den store og tilsynelatende ubenyttede plassen helt til høyre i rommet, til høyre for arbeidsplassen. Er det noe der som gjør at det ikke kan bygges anlegg der?
Hvis jeg hadde hatt dette rommet ville jeg flyttet sløyfen som nå ligger rundt ringstallen bort til det nedre høyre hjørnet i rommet. Da vil det bli muligheter for noen skikkelig lange strekk hvor tog kan ta seg godt ut, og det blir muligheter for mye større høydeforskjeller uten at stigningsforholdene blir håpløse. Jeg tror også at jeg ville lagt det lengste sporet som går mellom de to stasjonene oppe i bakgrunnen i stedet for nede i forgrunnen. Da kan det bygges noen høye bruer, og arbeidsforholdene ved bygging og vedlikehold på stasjonene blir enklere.
Den store stasjonen kan da også bygges lenger, men hvis man ikke ønsker at den blir lenger kan svingskiven ligge der den ligger, begge sporene til og fra den sløyfen som jeg foreslår flyttet til nedre høyre hjørne kan gå innenfor svingskiven, og man kan ha havnespor der du har tegnet dem.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2015 at 12:21
Jeg ville tro det er mulig å føre banen på en smal hylle over arbeidsbordet. Om bordet er ca. 75-80 cm, og banen på 95, er det helt perfekt. Jeg har et tilsvarende forhold på Lyngheibanen hvor en lite stasjon ligger på 95 cm, like over arbeidsbordet.
På bloggen min kan du også se en mulig løsning på passering av døra .

Hilsen Halvor
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2015 at 16:51
Hei Halvor.
Først; for et utrolig flott anlegg du har bygget. Det er virkelig inspirerende å se hva du har fått til.
Jeg ser ikke noe målsatte tegninger av rommet ditt, men det virker som om det er langt bredere enn det jeg har. Kneveggen din er også ca 20cm høyere, hvilket jeg synes er den største utfordringen.

Jeg ser også at du har ganske stor dybde på bordet ditt, hvordan får du til å jobbe med slike dybder over lengre tid? Jeg synes 80cm er maks, og selv det tar jo livet av ryggen etter en stund. 

Dør-løsningen din var genial.

Mvh
Kenneth
Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2015 at 16:58
Hei Lindholm.
Takk for innspill. Jo hjørnet kan benyttes, men slik jeg har tenkt nå er det tenkt som plass for skyggestasjon og lagringsplass. Jeg har vel også droppet tanken om å "fylle" rommet i første omgang, men heller fokusere på noe som kan la seg bygge innen rimelighetens tid.
Jeg sliter litt med å finne formen på bordet, en egnet sporplan og hvordan dette skal kunne la seg realisere innenfor noenlunde tidsrammer.
Tanken din med å flytte hovedsporet bak stasjonen istedenfor foran er noe jeg vil se litt på. Det kan som du sier gi gode muligheter for interessant landskap også. Litt usikker på hvordan jeg skal løse stigningen fra høyre side, og opp til baksiden men det kommer kanskje noen idéer til meg.

Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2015 at 18:01
Originally posted by kenneth kenneth wrote:

Jeg ser ikke noe målsatte tegninger av rommet ditt, men det virker som om det er langt bredere enn det jeg har. Kneveggen din er også ca 20cm høyere, hvilket jeg synes er den største utfordringen.Jeg ser også at du har ganske stor dybde på bordet ditt, hvordan får du til å jobbe med slike dybder over lengre tid? Jeg synes 80cm er maks, og selv det tar jo livet av ryggen etter en stund. 


Rommet mitt er ca. 7.5 x 3.5 meter, så noe større enn ditt, ja. På noen steder er anlegget dypere enn man kunne ønske, men det har jeg løst ved at deler av anlegget (Arendal og Lynghei stasjoner) er laget i løse seksjoner som enkelt kan tas ut, for å komme til landskap og spor bakenfor. Det er ikke sikkert du kan bruke samme løsningen siden dine skråtak er over kortsidene av anlegget, slik jeg forstår tegningene dine.

Arbeidsbordet mitt er et lite Ikea-bord på 120 x 60 cm som står delvis under anlegget. Det går ikke helt inntil veggen.

Jeg vil sterkt anbefale å ha stasjonsområde(ne) nærmest mulig kanten, dvs. inn mot midten av anlegget. Det er der mye av aktiviteten og byggingen kommer til å foregå. Så må du gjøre ferdig landskap osv. bakfra, altså bygge de fjerneste delene ferdig først.

Lykke til, dette er spennende

Hilsen Halvor
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2015 at 19:31
Her er sporet flyttet bak hovedstasjonen. Det jeg ikke liker er vendesløyfen, og at den må være i radius 36cm for at jeg skal få plass. Ikke optimalt. Plassen hvor havnen var er nå så og si "ubrukelig".
Det jeg liker nå er "flyten" mellom stasjonene i forhold til høydene. Det er nå tenkte at sporet bak og nedre stasjon ligger 135mm over hovestasjon (som er nytt 0 punkt).


Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2015 at 20:39
Du må selvfølgelig gjøre som du selv vil. Om jeg hadde disponert dette rommet ville jeg gjort noe omtrent sånn som det jeg har prøvd å fremstille nedenfor.

Ved å legge hovedlinjen (rødt) inn mot veggen i begge retninger får du plass til det havneområdet (blått) som du tydeligvis (og fullt forståelig) gjerne vil ha. I det øvre høyre hjørnet kan om ønskelig det ene sporet gå i en tunnel innunder det andre, det vil bli mer enn nok spormeter imellom dem til å oppnå tilstrekkelig høydeforskjell. I den "tomme" plassen inni vendesløyfen nederst til høyre kan man legge noe industri, et steinbrudd e.l. som har sidespor på linjen (grønt) som det kan kjøres kipptog til.

En skyggestasjon tror jeg at jeg ville lagt innunder den største (øverste) stasjonen. Spor til denne kunne gått ut til høyre fra den store stasjonen mellom hovedlinjen og havnesporene, fulgt hovedlinjen et stykke, forsvunnet ned i undergrunnen og fortsatt under hovedlinjen gjennom i sløyfen nede til høyre for så å grene ut til skyggestasjon i det øvre høyre hjørnet. I det øvre venstre hjørnet kunne sporene fra skygestasjonen samlet seg igjen, gått en runde under den mindre stasjonen for å vinne høyde, og kommet ut i den venstre enden av den store stasjonen. Det er en fordel å ikke ha veldig sterke fall/stigninger på spor til og fra skyggestasjoner (avsporings-/veltefare i kurver), samtidig som det er greit å ha en del høydeforskjell så det ikke blir for trangt oppunder "taket". Ved å ha en del meter spor mellom skyggestasjonen og den synlige delen av anlegget kan man oppnå begge deler

Jeg har oppfattet at du helst ikke vil ha noe spor foran døren, og det er jeg i utgangspunktet enig i. Hvis du finner en tilfredsstillende teknisk løsning på et (eller to) spor som kan krysse foran døren gir jo dette rommet svært store muligheter. Da vil det kunne bli mulig å kjøre to eller tre ganger rundt rommet før man kommer inn på den store stasjonen igjen.

På tegningen ser det ut til at det er en uutnyttet halvmeter til venstre?
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2015 at 21:26
Hei Lindholm
Idéen din er absolutt bra, men den lar seg ikke gjennomføre pga skråtaket. Det er derfor det er en halvmeter som står ubrukt på hver side av rommet. Det er for lavt ift knehøyden på veggen der Cry
Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2015 at 17:14
OK - da har jeg tydeligvis misforstått din tegning lite grann, og kanskje ikke lest alle foregående innlegg nøye nok. Jeg oppfattet det som at det var skråtak på langsidene, og at du har tegnet ytre anleggsbegrensning på langsidene der de vil bli i forhold til skråtaket. Da kan du like gjerne korte inn tegningen i endene, siden det er en del ikke utnyttbar plass.

Hva med å anskaffe en høy stol, heve arbeidsbordet litt og legge den sløyfen jeg har foreslått delvis innunder bordet? En mulighet kan da være å ha stolen foran døren - mens du sitter ved bordet blir det vel neppe veldig stor trafikk ut og inn?

Nå har ikke jeg sette bloggen til halvors (hvor finner jeg den, forresten?), men hvis han har en god teknisk løsning for å krysse forbi døren ville jeg absolutt vurdert det.
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2015 at 17:46
Nå har jeg drodlet litt, og synes selv at jeg har en litt bedre løsning på å ta sporet bak hovedstasjonen samtidig som jeg beholder havneområdet. Hva tror dere, er dette en brukbar løsning? 
Forslag til justeringer?


Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2015 at 17:52
Forstår godt at du ikke har fått med deg alt. Det har knapt jeg også Wink
Tegningen er i rommets størrelse fordi skyggestasjonen ligger så lavt at den går under knehøyden på sideveggene. Så det er til min egen hjelp, men forstår at det kan være litt forvirrende.

Halvors bane finner du under Weblogger (Lyngei-banen). Den bør du absolutt se på, utrolig inspirerende å se på hans arbeid. Jeg håper at jeg en dag vil være i nærheten av det nivået Smile

Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2015 at 17:53
Det er fortsatt endel plass under skråtaket som kan utnyttes da, selv om det er for lavt til landskap. Med knevegger på 80cm og skinnehøyde på 95cm som du skisserer trenger du ikke gå langt ut fra kortveggene for at et skjult spor skal få plass, f.eks den innerste halvdelen av de store vendekurvene dine. Den røde kurven som er tegnet inn på bildet rett over her kan jo gå i tunnel langsmed veggen, før den dukker fram igjen rett til høyre for arbeidsbordet ditt og krysser over seg selv opp mot øvre vegg på tegningen (bytte om de to forbindelsene som er tegnet inn).

Tilsvarende kan du også forlenge anlegget ut mot venstre kortvegg ved å la en del av sporet gå i tunnel nærmere veggen der det er for lavt for synlig landskap. Alternativt kan du også plassere arbeidsbenken under skråtaket til venstre der og la begge sporene gå i bakkant av den, og på den måten få frigjort mye plass til høyre for døra. Jeg tror fortsatt det er mange (og også bedre) måter å utnytte det rommet der på, og oftest er det hodet og en fastlåst tankegang som setter de største begrensningene...Wink
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2015 at 18:10
Du har nok helt rett Svein i at det er mange løsninger som helt sikkert kan være bedre også, og at det er lett å låse seg fast i sitt eget tankesett. Det er jo derfor jeg ber om innspill her, for å få innspill og idéer til å ta dette videre. 

Jeg var på et stadie der at jeg ønsket å fylle rommet også, og jeg har til og med vurdert multi-deck alternativer. Men skråtaket setter sine begrensninger. Jeg ønsker også å ha en arbeidsplass hvor jeg kan ha datamaskin til styring av anlegget. Derfor har jeg satt av det hjørnet slik jeg har gjort nå. Ikke det at det er hellig, og det kan kanskje være en idé å ta sporet bak arbeidsplassen.

Jeg vil også ha bordet opp i minimum 95cm, helst ville jeg ha hatt det opp i 125cm, men det er et greit kompromiss.

Som du ser av sporplanen nedenfor så var det et alternativ jeg jobbet mye med, der arbeidsplassen er satt slik du skisserer.


Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2015 at 19:40
JEg synes den siste løsningen din ser bra ut. Og atskillig bedre enn den siste i liten skala du skisserte her, men den er vel forlatt? Etter mitt syn er den alt for overlesset.
Men jeg skulle gjerne sett hvordan du tenker deg spoerene til togmagasinet og hvor det er plassert?
Svein S
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2015 at 19:50
Takk Smile Ja den i liten skala er helt klart forlatt, den ble som du sier altfor overlesset. Når jeg jobbet med den var tanken min å ha en stort stasjon. Sporplanen var inspirert fra Hamburg Altona. Morsomt å lage planen, men det ble for mye for plassen jeg har til rådighet og bordet altfor dypt. Drømmer er jo det alltid plass til dog.
Sporene til skyggestasjonen skulle jeg gjerne vist deg, men de er ikke med på denne tegningen enda, men det som jeg har tenkt er å ta sporet ned fra venstre side langs kneveggen der og under til skyggestasjonene som er under øvre stasjon og på høyre side av tegningen.
Får se om jeg får litt tid senere i kveld til å få drodlet litt med det Smile
Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2015 at 21:05
Slik blir skyggestasjonene. Delen til høyre er "synlig" slik at jeg kan bruke dette området til å sette opp togsett. Jeg tenkte først på en variant med en større skyggestasjon under øvre stasjon, men jeg ønsker å ha god tilgang til undersiden av anlegget også (Jeg har brent meg på det på et tidligere anlegg).
Innslaget blir i delen til venstre med overgangen mellom øvre- og nedre stasjon. Problemet er at det blir vanskelig å ta trafikken tilbake til skyggestasjonen med bare dette innslaget. Jobber med saken.




Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2015 at 07:12
Jeg visste jeg hadde sett en dobbeltdekk-sporplan for et loft med skråtak et sted, og i dag tidlig fant jeg den igjen! Hvis du har Model Railroader fra februar 1995 (evt 75-års DVDen deres) er det en artikkel om The Atlantic Coast Line's Perry Cutoff, med både sporplan og detaljerte snitt-tegninger av rommet som viser hvordan de to dekkene (og et tredje skjult dekk for togmagasin) er plassert i forhold til skråtaket. Dette anlegget har skråtaket på langs da, og ikke på tvers som hos deg, og kneveggene er litt høyere enn dine, men prinsippene kan fint brukes hos deg også.

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2015 at 08:16
Hei Svein. Jeg har dessverre ikke den DVD'en, og det lot seg ikke søke frem på websidene deres heller (ja jeg har abonnement på full pakke fra MRR). Har du mulighet til å sende meg noen bilder fra artikkelen slik at jeg kan se om det er noe jeg bør få tak i? Jeg har vurdert å kjøpe den 75-års DVD'en tidligere, men har ikke gjort det.
Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.