MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Strømkobling dreieskive
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Strømkobling dreieskive

 Post Reply Post Reply
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Strømkobling dreieskive
    Posted: 25 mai 2015 at 06:47
Jeg kjøpte brukt en Fleishmann manuell dreieskive men det kommer ut to ledninger under. De er for strøm til skinnen på dreieskiven. Men når jeg snur 180 grader så blir polene også snudd og det vil bli kortsluttning. Hva gjør jeg? Jeg hadde dreieskive før med det var Marklin så da støtte jeg ikke på det problemet. Hvordan skal dette kobles? Det eneste jeg kan skjønne er at hvert eneste utgående spor må få strøm fra trafo og ikke strøm tilkoblet til dreieskiven i det hele tatt. Hva gjør jeg på 2-skinnesystemet?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2015 at 07:31
Hvis svingskiva ikke har en innebygd polvender trenger du en slik. Det kan gjøres veldig enkelt ved å mate skiva via en bryter som du slår over når du har snudd skiva, eller du kan bruke automatiske løsninger som ordner det for deg (snur polariteten når det oppdages en kortslutning). Alle sporene mater du som vanlig, det er kun skiva som trenger separat mating.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2015 at 08:28
Hvordan lager jeg automatisk system?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2015 at 08:47
Hvis du må spørre om det anbefaler jeg at du går for den manuelle varianten, evt kjøper en ferdig automatisk polvender som passer til systemet dittWink.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2015 at 10:08
Dette er det samme som den problematikken som oppstår med 2R ved sløyfer og trekantspor. Da møter den ene skinnen den motsatte, og da oppstår det kortslutning dersom man ikke gjør noe for å hindre dette. Standardmåten er å lage et elektrisk isolert sporstykke langt nok til hele toget (helst, bare loket om det ikke er plass til hele toget). Man isolerer da begge skinnene fra de møtende på to steder. Man får dermed et isolert stykke som på en måte svever mellom skinnene på begge sider. Når man kjører inn et slikt isolert sporfelt, må man koble skinnene elektrisk til de samme skinnene (egl. samme eletriske polaritet) som toget kommer for at det skal være strøm på det isolerte sporet. Når man så kjører ut av sporet på andre siden, må man koble skinnene i det isolerte feltet sammen med de skinnene toget skal kjøre ut på. Men dit man skal er polariteten motsatt av der man kom fra. Man må da foreta en polvending enten på det isolerte stykket eller på den sporseksjonen man kjører ut på. Polvender man sporet man er på, må toget stoppes først, mens man ikke trenger det hvis man polvender yttersporene. (Det er mulig det går an på digitaldrift å polvende i fart siden kjøreretning ikke styres av skinnenes polaritet, men dette har jeg ikke testet ut. Andre kan sikkert si noe mer sikkert om det.)

En manuell polvender er den billigste løsning. Man trenger da en topolet vippebryter.
Nå finnes det også automatiske polvendere som fikser dette uten av man trenger å tenke over det. Prismessig ligger de imildertid i 500-1000 kroners klassen, mens en manuell polvender får man vel for under 50.
Den automatiske polvenderen er enkel å koble. Den har to ledninger inn fra strømforskyningen til spor, og to ledninger ut som man kobler til de to skinnene på det isolerte feltet.

En svingskive fungerer som en sløyfe eller trekantspor dersom man svinger svingskivevogna helt rundt (eller nesten helt rundt) fordi loket jo da skifter kjøreretning på samme måte som ved sløyfer og trekantspor. Sporet på svingskivevogna er da det isolerte stykket beskrevet over.
Man kan derfor koble den med en automatisk polvender til resten av strømsystemet, og man trenger aldri å tenke på om svingskivevogna har gått så langt rundt at polene er snudd på skinnene.
Samtidig stopper man loket helt på svingskiva, så der er det helt greit å bruke en manuell polvender. Den brukes da slik at man kjører loket ut på svingskiva, stanser, endrer polariteten med polvenderen, snur loket, og kjører ut uten at det blir kortslutning.

For mer om vendesløyfer og polvendere, se MJ-wiki: http://mjwiki.no/wiki/Vendesl%C3%B8yfe
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.