MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kun for rette spor?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kun for rette spor?

 Post Reply Post Reply
Author
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kun for rette spor?
    Posted: 20 mai 2015 at 23:01
G-kopling.






Edited by TeVe - 20 mai 2015 at 23:02
Terje V.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 00:43
Det var en heftig liten sak.....
Neppe særlig egnet for norske sidebaner med 180-meterskurver og 25-kilos skinner. Med en såpass stor kjel og ikke helt beskjedne sylinderdimensjoner må vi vel anta at den hadde stoker. Hvis ikke ville nok fyrbøteren bli veeeeldig lang i armene etter en dag på denne.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 01:03

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

[...] må vi vel anta at den hadde stoker. Hvis ikke ville nok fyrbøteren bli veeeeldig lang i armene [...]

Jeg går ut fra at denne bruken av "stoker" er en kortform for en eller annen innretning, da det egentlig er det engelske ordet for nettopp "fyrbøter".

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 01:24
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 07:09
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Jeg går ut fra at denne bruken av "stoker" er en kortform for en eller annen innretning, da det egentlig er det engelske ordet for nettopp "fyrbøter".

Generelt brukes ordet "stoker" om innretninger for maskinell fyring med kull. Fyrbøter benevnes i England vanligvis som "fireman", mens man i USA også bruker "stokerman".
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 07:10
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

[...] må vi vel anta at den hadde stoker. Hvis ikke ville nok fyrbøteren bli veeeeldig lang i armene [...]

Jeg går ut fra at denne bruken av "stoker" er en kortform for en eller annen innretning, da det egentlig er det engelske ordet for nettopp "fyrbøter".


Stoker er et jernbanefaguttrykk for en mekanisk fyrbøter, brukt på damplokomotiver med så store fyrrister at det vil være vanskelig å håndfyre. NSB type 49 ("Dovregubben" var den første av disse) har en rist på 5 kvm, som regnes som grensen for håndfyring. Den ble ikke utstyrt med stoker.

På engelsk ser jeg at det kalles "mechanical stoker", men på norsk trenger vi ikke denne forstavelsen siden vi har "fyrbøter" for den ikke-mekaniske varianten. På norsk er "stoker" derfor ikke en kortform.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.