MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Min erfaring med støping av vinduer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Min erfaring med støping av vinduer

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Min erfaring med støping av vinduer
    Posted: 18 mai 2015 at 22:43
For noen dager siden fikk jeg gjort mitt første støp av vinduer. Etter en del research om ulike kjemikalier i resin og epoxy endte jeg opp med å teste ut en blåaktig resin med blandingsforhold 4/10.

Først lagde jeg en standard sikikonform med originalene. For anledningen kun noen vinduer jeg hadde fra før av som jeg manglet noen av. Hvis jeg skulle laget noen fra bunnen av, vil jeg tro at det er viktig å få overflaten helt glatt i form av lakk eller polering.

Jeg var uheldig med å få av lokket på resinen, noe som dessverre resulterte i at lokket datt ned i boksen med resin og lagde en masse små bobler. Den delen av resinen som ikke var berørt av lokket så glatt og boblefri ut, så jeg vil tro at det hadde gått knirkefritt hvis jeg ikke hadde vært så uheldig.

Selve resinen er tykk og har en blåaktig tone i seg, men herderen er gul og tynn. Ved å blande disse sammen lett ble det en mer nøytral farge på konsistensen.

Jeg helte litt av det overskytende i noen gamle silokonformer jeg hadde og ventet på resultatet. Herdetiden viste seg å være ca. 12 timer, så dette er ikke noe som egner seg til masseproduksjon.

Da jeg etter ca. 6 timer forsøkte å fjerne støpet fra en av formene, var den fremdeles seg og det dannet seg en matt flate med noen sprekker i. Jeg lot derfor resten vare til dagen etter. Da jeg så forsøkte å løsne en del fra en av de gamle formene, satt resinen dønn fast og silikonet festet seg til resinen slik at formen ble ødelagt. Der silikonen var nyere, løsnet det seg slik det skulle.

Konklusjonen så langt er at dette er fullt mulig, men formene vil neppe vare så lenge så det kan være lurt å lage flere former og ta vare på originalene. Å bruke minst mulig flater og dra ut boblene før det herder er også lurt. Når jeg i etterkant ser på resultatet og bildet av formen med ny resin ser jeg at boblene er på samme sted, slik at de ikke har forflyttet seg i etterkant. Så jeg vil prøve å kikke nøyere neste gang.

Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.