MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Plastplate 1-1,5mm ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Plastplate 1-1,5mm ?

 Post Reply Post Reply
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Plastplate 1-1,5mm ?
    Posted: 14 mai 2015 at 20:00
Jeg er på jakt etter noe som kan etterligne skiferheller til taktekking i skala 1:19 (hagejerbane).
Jeg leter etter plastplater 1-1,5mm tykk. Gjerne litt større plater enn til bygging i små skalaer (H0 og mindre).
Og det trenger ikke være struktur (mur eller panel). Platene skal kuttes i biter 2x2cm og males i forskjellige gråtoner.

Noen som vet hvor man kan få tak i slike plater til en rimelig pris? Byggvarehus?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2015 at 20:28
- Loco -
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2015 at 21:32
Sløyddetaljer var interessant.

Hva med Bauhaus?
Det er vanskelig å finne ut via nettsiden hva som finnes av produkter der.
Men jeg har god erfaring med Bauhaus ved kjøp av diverse metallprofiler.
Kanskje det er verdt en tur dit ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 00:39
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

.............

Noen som vet hvor man kan få tak i slike plater til en rimelig pris? Byggvarehus?


På Biltema har jeg sett en del plater, polycarbonat tror jeg. Polycarbonat er greie å kutte.
Terje V.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 09:21
Jeg tror jeg ville satset på plast brukt som emballasje. Den er mye enklere å bearbeide ved at du kan klippe ut "takhellene" du trenger med saks. Veldig billig og håndterbart.
Kan også være et tips til annen selvbygging ved at slik plast finnes med former som kan gi brukbare vindusløsninger for rullende materiell (buede frontruter)
Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 10:02
Hva med vanlig tynn takpapp som klippes ut som skiferheller?
Det burde være mulig å føne slike på et tynnt lag av tjærepapp - uten at jeg har prøvd det?

Dette er i hvert fall et materiale som er beregnet for å ligge utendørs.

Fordelen med å føne på vanlig tjærepapp, er at man får en ekstra membran og uten huller dersom dette legges på en finerplate eller treverk.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 12:45
Jeg har tidligere brukt asfaltpapp oppå kryssfinėr på hus til hagejerbanen. Men selv om asfaltpappen holder tett, så blir kryssfinėren ødelagt over tid. Dessuten blir asfaltpappen for tykk til at det ser pent ut.

Jeg lager derfor et nytt undertak av 5mm akrylplast, og som dekkes med tynne plastbiter 2x2 cm. Plastbitene slipes med grov sandpapir for å lage litt struktur, og males deretter med oljemaling i forskjellige grånyanser.

Plastplatene som finnes på Biltema er litt for tykke - 3mm og tykkere. Platene fra Sløyddetaljer er fine, men blir unødvendig dyre når en tar med frakt.

Har sett litt på diverse plastemballasje - isbokser og plastbøtter til syltetøy. Tror kanskje det blir løsningen.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 14:07
Evergreen-plast?

Katalog: http://www.evergreenscalemodels.com/Evergreen%20Catalog%202014%20.pdf


Edited by jarleek - 15 mai 2015 at 14:09
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.