MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Er det likestrøm/vekselstrøm? Trygt med rev. loop?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Er det likestrøm/vekselstrøm? Trygt med rev. loop?

 Post Reply Post Reply
Author
glennefj View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote glennefj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Er det likestrøm/vekselstrøm? Trygt med rev. loop?
    Posted: 13 mai 2015 at 13:03
Hei!
Jeg holdt på med modelljernbane med min far når jeg var mindre, god gammel HO Märklin. Så vidt jeg kan huske var det en midtre skinne, og det var vekselstrøm, så det var ingen ekstra problemer å tenke på ved å lage en reverse loop.

Men nå satt jeg med mitt digital Minitrix-sett, og begynte å tenke litt - for her er det jo bare to spor, likestrøm tenker jeg. Men så hører jeg at DCC er vekselstrøm uansett.

Hva er sant her? Hva må jeg tenke på? Er alt av N-skala likt, eller er noe vekselstrøm, noe likestrøm?

Må jeg ha noen automatiske utkoblinger for å få til en reverse loop? 

Jeg regner med Märklin HO fortsatt er det samme, også med DCC? Man trenger ingen ekstra koblinger, det er bare å loope i vei?


Edited by glennefj - 13 mai 2015 at 13:03
Back to Top
thomasm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2014
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomasm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 13:10
Så vidt meg bekjent, er N-skala kun likestrøm. Det samme gjelder Z-skala.

Märklin  H0 er fortsatt vekselstrøm.
Back to Top
glennefj View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote glennefj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 13:14
Nettopp, var det jeg syns å huske.

Mao. vil alt av N-skala kunne kjøre på samme bane?

Og det blir litt arbeid med å få til en automatisk reverse loop?
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 13:47
Det er sant som Thomas sier. Men det med DCC er litt mer komplisert. Strømmen som settes på skinne ved bruk av digitalstyring/DCC er en form for vekselstrøm, men ikke de vanlige fine bølger som normal vekselstrøm har. DCC strømmen ser derimot firkantet ut, det fordi det digitale signalet til dekoderne er baket inn i strømmen.
Der ligger det også en tegning av det signalet.

Men selv om signalet er en slags vekselstrøm så er modellene fremdeles likestrøm. Dekoderen omsetter DCC signalet/strømmen om til vanlig likestrøm.
Back to Top
thomasm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2014
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomasm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 14:12
Originally posted by glennefj glennefj wrote:

Mao. vil alt av N-skala kunne kjøre på samme bane?


Svaret der er ja.

.thomas
Back to Top
glennefj View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote glennefj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 14:12
Aha. Da skjønner jeg hvorfor alle sa "vekselstrøm" på DCC.

Men hvordan blir det da med reverse loop? Går det fortsatt fint på H0 men ikke N?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 14:21
Likestrøm/vekselstrøm er ikke gode betegnelser i denne sammenhengen. Vi må heller se på om skinnesystemet har midtleder eller ikke. Kun Märklin H0 bruker midtleder, og derfor er det kun med Märklin H0-systemet at man kan anlegge vendesløyfer uten problemer. Alle andre skinnesystemer (uansett skala) krever spesielle elektriske koplinger (eller elektronikk) for å kunne håndtere vendesløyfer.

Hilsen Halvor
Back to Top
glennefj View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote glennefj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 14:40
Got it! 

Takk :)
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 17:38

Originally posted by halvors halvors wrote:

[...] Kun Märklin H0 bruker midtleder, [...]

Mulig det kan stemme for dagens produsenter, men det har vært flere andre systemer med midtleder:

  • Trix Express (H0). Her var riktignok også ytterskinnene isolert, slik at man kunne styre to tog på samme seksjon. Benyttet DC i "nyere tid" - de byttet fra AC i 1953. Ekstremt grove skinner og hjulflenser, mye grovere enn Märklin. 
  • Horby Dublo (00). Britisk.
  • Lionel (0-skala). Amerikansk.



Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 18:19
- Kanskje vi kan tilføye på listen over 3-skinnedrift:
Tekno / Long (Danmark)
Electrotren (Spania)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 22:12
Poenget er ikke produsentene, men systemet. Og systemer der den ene elektriske lederen IKKE treffer på samme elektriske leder gjennom en sløyfe eller trekantspor, da trengs det særskilte tiltak til for å løse den kortslutningsutfordringen. 3-skinnesystemet med midtleder (som skinne eller punktkontakter) er det mest brukte systemet der dette problemet ikke oppstår, men det gjelder også 1:1-systemer med elektrisk kontaktledning over sporet, der begge skinnene benyttes som returleder. Det fantes 0-systemer med strømskinne på siden, slik T-banen i Oslo har det, som også tilfredstilte dette systemet. Mange av de store 0-gutta i USA på 1950-tallet brukte dette systemet.
Svein S
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 22:38
Hvis du fortsatt er på helautomatisk styring av togene, kan du kople opp et topolet skifterele (DTDP) styrt av MCP 23017, Raspberry eller Arduino, for å styre sløyfen.

Her er en link som forklarer dette :

http://www.instructables.com/id/Super-Easy-Reversible-Motor-Control-for-Arduino-/step1/Stuff-Youll-Need/

Transistor nr 2 trenger du egentlig ikke - fordi det er ok om det altid er strøm i sløyfen


Back to Top
glennefj View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote glennefj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2015 at 12:37
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Hvis du fortsatt er på helautomatisk styring av togene, kan du kople opp et topolet skifterele (DTDP) styrt av MCP 23017, Raspberry eller Arduino, for å styre sløyfen.

Her er en link som forklarer dette :

http://www.instructables.com/id/Super-Easy-Reversible-Motor-Control-for-Arduino-/step1/Stuff-Youll-Need/

Transistor nr 2 trenger du egentlig ikke - fordi det er ok om det altid er strøm i sløyfen



Aha, stilig! Den er absolutt interessant! 

Takk :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.