MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ballast
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ballast

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ballast
    Posted: 12 mai 2015 at 20:50
Er litt i tvil vedr legging av ballast.
Gjør jeg riktig når jeg først fukter med vann iblandet litt Zalo.
Når dette er tørt limes ballasten med ballastlim.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 09:24
Vanlig metode er denne:
1. Spre ballasten tørt over sporet og jevn ut så godt som mulig. Bruk gjerne en myk flat pensel på den siste finishen.
2. Fukt ballasten med en blanding av vann og noen dråper Zalo eller lignende overflatespenningsknuser. Påføres f.eks. med dusjeflaske som forstøver vanndråpene mest mulig.
3. Påfør ballastlim forsiktig slik at ikke limdråper skaper endringer i ballastoverflaten. Ballastlimet består av bindingsmiddel utblandet med like mye vann eller enda litt mer vann, og nå også med et par dråper Zalo. Tradisjonelt har bindingsmiddelet vært vanlig hvitt snekkerlim eller akryll matt medium, men noen har fått godt resultat med andre vannbaserte limtyper som blir gjennomsiktige når de tørker, f.eks. tapetlim. Påføring kan skje med pipette direkte på ballasten, men det har den ulempen at lim også ender oppå svillene, som da blir litt blanke når limet tørker. En nyere metode, men noe mer tidkrevende,e r å påføre limet fra kanten av ballasten og la limet trekke inn mot sporet. Man må gjerne bruke ltit mer lim med denne metoden for å sikre at limet trekker helt inn over hele ballasten. Man påfører derfor lim fra begge kantene av ballasten. 
Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 12:34
Og for å presisere fremgangsmåten som ses beskriver, så skal påføring av lim (pkt. 3) skje kort tid etter at ballasten er fuktet med Zalovann (pkt. 2), det skal ikke tørke i mellom.

Hensikten med å fukte med Zalovann først er at overflatespenningen skal brytes slik at limblandingen trekker lettest mulig inn i ballasten og ikke lager dråpemerker ved påføring. Derfor er det også viktig at man ikke dusjer med for mye Zalovann, ballasten skal bare fuktes, ikke gjennombløtes med dette. Hvis man har på for mye Zalovann vil det bruke opp ballastens sugeevne så ikke bli plass til nok lim.

Med denne metoden kan man forme ballasten akkurat slik man ønsker, og eksempelvis legge tynne striper med lysere ballast oppå en mørkere så det er ut som det er blitt lagt ut ny grus/pukk med bunntømmingsvogner. Fukting med Zalovann gjør også at ballasten blir liggende slik man har formet den mens lim påføres.

Når jeg har brukt denne metoden har jeg påført lim med pipette fra toppen og dryppet mellom hver sville for å unngå lim på svilleoverflaten. Da ser man lett at ballasten er mettet med lim når det begynner å sige ut på sidene.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 20:55
Metoden som Svein og Helge presenterer, er ytterligere beskrevet i instruktive videoer på Model Railroader Video Plus (krever abonnement), blant annet i "Thin Branch" serien.  Her vises også ballastering av sporveksler.  Metodene er utviklet videre fra det som er beskrevet over.  MRV gjengen legger først ballast i midten, og fester denne før det legges ballast på skuldrene.  Denne festes først mot et et tynt lag mot ufortynnet hvit lim, før skulderen formes med skråformede skumgummipensler (kjøpes i kunstnerforretninger og hos Panduro). I stedet for Zalovann bruker de isopropanol for å bryte overflatespenningen som påføres med pipette og ikke sprayflaske (dampen skal vel helst ikke pustes inn uansett påføringsmetode).  De fester alt med Woodland,s "Scenic Cement" påført med pipette.  Jeg har brukt uttynnet snekkerlim og Acrylic Matt Medium med like godt resultat.

Hovedmetoden slik Svein, Helge og MRV beskriver den er:

- Legg ballasten tørt og form den til du er fornøyd
- Bryt overflatespenningen slik at festemiddel trekker mellom alle kornene i ballasten
- Påfør et (matt) festemiddel slik at alt festes fra topp og ned til underlaget

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.