MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporplan

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporplan
    Posted: 07 mai 2015 at 19:13
Er der noen som har tips om programvare for tegning av sporplan. Har frem til nå brukt Scarm som jo er gratis og jeg syntes den fungerer tilfredsstillende på sporlegging, men føler den ikke er god når man skal til å legge inn landskap og bygninger.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2015 at 20:03
Hva med ruteark, passer linjal og gradestokk? Det skulle dekke de fleste behov
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2015 at 21:19
Tar hintet, men føler meg så pass usikker at jeg syntes det er ok å kunne se mitt forslag 3dimensjonalt. Det har nok med min innsikt som nybegynner å gjøre
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2015 at 21:41
Personlig er jeg langt ifra nybegynner tidsmessig men i kunnskap så er jeg nok nybegynner fortsatt selv om jeg har drevet med det i ca 15 år. Jeg lager en ny bane selv forresten. Jeg har begynt å bygge meg vet ikke hvordan den blir. Jeg begynner uten sporplan, for erfaringsmessig så har jeg det jeg trenger for å lage bra bane uten sporplan, dvs la banen vokse med tiden. Den er ikke så stor, bare 180x120cm stor. Og jeg har 7 skinner og venter på ca 40 til i posten. Jeg bruker Fleischmann Piccolo, noe jeg på det sterkeste vil anbefale skjønnsmessig. Og Fleischmann er jo kjent for god kvalitet også så... Men en ting. Hvis du kjøper Arnold skinner, men jeg vet ikke om du får det i Norge lenger men jeg kjøpte noen i Nederland, så er de ikke kompatible med andre merker. Men generelt er jeg veldig Arnold-fan. Det er en del av det i Nederland, skjønner du. 
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2015 at 17:33
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Hva med ruteark, passer linjal og gradestokk? Det skulle dekke de fleste behov
Hvorfor anbefaler du gradestokk, mener du virkelig at det å måle temperaturen er avgjørende for å tegne en sporplan?

Til OP: med mindre du er over gjennomsnittet god til å tegne vil ikke papir og blyant være et alternativ til å lage en 3D sporplan etter min mening. Det er mange alternative programmer og for noen av de kan du laste ned en demoversjon, som gjør at du kan teste ut funksjonaliteten i programmet. Her er noen programmer du kan sjekke ut: WinRail, 3rdplanit, XtrkCad, CadRail, AnyRail, WinTrack. Du må se etter et program som har et skinnebilbliotek som inkluderer det skinnesystemet du bruker eller har planer om å bruke. 

Selv benytter jeg WinTrack og synes at det programmet ikke har et spesielt godt brukergrensesnitt og i tillegg har en del spesielle løsninger, men du får laget en 3D sporplan. Nedenfor er et bilde fra en testlayout jeg laget for en god stund siden for å prøve ut diverse funksjoner.

- Loco -
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 09:36
Jeg har kommet langt på banen min nå, sikkert mellom 80-100 skinner der nå og alt passer også krysninger etc... Og mitt spor et meget avansert tresporsbane. Jeg ser overhodet ikke poenget med et slikt program. De klarte da å bygge for 30 år siden da slike programmer hørte fremtiden til. Vil heller si at det er litt pysete, i alle fall hvis man er så dårlig til å bygge at man trenger et i 3D. Hvis ikke man er datafan, da. Nei gjør som meg. Jeg har kommet langt og alt går flytende som på "skinner" hehehe.

Edited by Helgejohan3 - 17 mai 2015 at 09:39
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 12:37
Nei, hva skal man med EDB når det finnes gradestokk? Du får vise oss amatører bilder av banen din, så vi kan lære av en ekspert hvordan det skal gjøres. Du har vel en bilbane på gang også under nicket Rottenikken som vi ikke har sett så mye til. Hvorfor bruker du forskjellige nick på dette forumet, Rottenikken fra Zambia for bilbane og Helgejohan3 fra Nederland for modelljernbane? Spaltet personlighet?
Ha en god 17. mai.
- Loco -
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 13:04
Jeg mener overhodet ikke at jeg er en lære,mester for andre, bare dyktig, og hvis man syntes det er gøy med å lage sporplan på PC så er jo ikke det noe galt, men det glir litt over i datahobby. Hvis du sarkastisk sier at er er så proffesjonell at andre kan lære av meg så mener jeg at modellbyggere klarte seg bra uten slik softvare på feks 80-tallet så er man dyktig og nøye så skal det lett gå an for en viderekommen å bygge uten softvare med fastskinner og er man ikke så flink så finnes det jo flexiskinner, noe som har vært på markedet i flere tiår. Mitt poeng er at det er et unødvendig verktøy men mange ser kanskje på databygging som en hobby også.
Jeg har ingen bilbane nå og er ikke betalende medlem så bilder skan jeg ikke legge ut. Fra Nederland - ja, jeg bor der enda jeg er 100% norsk.

Angående brukernavn så er ikke det din buissness, og jeg har en vektig grunn til det. Du har veldig dårlig folkeskikk syntes jeg.

Edited by Helgejohan3 - 17 mai 2015 at 13:09
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 13:31
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

... så bilder kan jeg ikke legge ut...
Hvis du lagrer bildene dine på en ekstern server - f.eks flickr, dropbox eller andre, så kan du legge ut bildene her.
Legg ut en tag (img)(/img) på hver side av url-adressen til bildet. (Husk å bytte fra () til [ ] paranteser.)
Jeg er ikke medlem her men bruker dropbox for å legge ut bilder her.

Det hadde jo vært fint å se hva du holder på med ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 13:39
Originally posted by mikki mikki wrote:

Er der noen som har tips om programvare for tegning av sporplan...
Jeg bruker WinTrack og er fornøyd med det. Du må nok kjøpe et sporplanprogram dersom du skal få et som kan vise sporplanen i 3D. Noen hundrelapper koster disse programmene, men det er sikkert ikke mye i forhold hva man bruker på hobbyen ellers.
Som nevnt kan du laste ned demoversjoner gratis, men da kan du heller ikke lagre det du har tegnet.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 13:56

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Jeg mener overhodet ikke at jeg er en lære,mester for andre, bare dyktig, [...]

"Selvskryt skal man lytte til, for det kommer fra hjertet." (C. J. Hambro)  Clown

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 14:22
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

så bilder skan jeg ikke legge ut.


Du har jo en egen hjemmeside hvor du legger ut bilder. De bildene kan også vises her. Bruk Immage tag som Kjell forklarte. Eller trykk bare på bildeikonet og legg inn adressen til bildet der.


Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 17:11
Jeg kjøpte Anyrail for jeg prøvde en demo for moro. Og det var så gøy at jeg vurderer å forfatte en sporplanbok på Norsk, Nederlandsk, Engelsk og Tysk. Inntil det så legger jeg ut sporplaner jeg lager og de som vil ha kan kontakte meg på websiden min og her kan dere se på denne siden min første sporplan, vel halvparten av den. Sporplanen blir i to ark siden den blir i to etasjer og jeg har bare gjort første. http://www.tilsalgs.webs.com 
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 17:18
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Angående brukernavn så er ikke det din buissness, og jeg har en vektig grunn til det. Du har veldig dårlig folkeskikk syntes jeg.

Det er absolutt av interesse å vite hvilke nick du benytter, og det er merkelig at du har behov for flere enn ett. Å kalle andre forummedlemmer pysete og dårlige er i hvert fall dårlig folkeskikk, spesielt overfor vi som er amatører! Som du ser kan det være mye moro med EDB. Lykke til med sporplanboka.
- Loco -
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 18:01

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

[...] jeg vurderer å forfatte en sporplanbok på Norsk, Nederlandsk, Engelsk og Tysk. [...]

Å dømme etter den sporplanen du har lagt ut (http://imageprocessor.websimages.com/width/690/crop/0,0,690x492/tilsalgs.webs.com/Noname-2.jpg), har du langt igjen før du er klar til å utgi noe slikt. F.eks. har du lagt rette spor direkte ut fra begge grenene av kurvevekslene, slik at de kommer så tett at tog vil kollidere om du prøver å bruke de to parallelle sporene samtidig.

Jeg finner det også merkelig at det på den store stasjonen nederst ikke er mulig å krysse for to litt lengre tog. For at en sporplan skal ha noen mening, holder det ikke at en klarer å koble sammen en haug med skinner, det må også være mulig å avvikle trafikk på en hensiktsmessig måte. En brukbar sporplanbok må forklare hvordan det er tenkt gjort. Den er uten verdi om den bare inneholder sporplaner uten noen forklaring.

Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 19:20
Se en gang til nå. Nå er dette fikset, men lange tog som passerer når banen er 180cm... Begge etasker er utarbeidet ferdig også. Linken igjen: http://www.tilsalgs.webs.com
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 20:00

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Se en gang til nå. Nå er dette fikset, [...]

Da jeg startet på dette svaret, var det ingen endring m.h.p. problemene jeg påpekte. Nå ser jeg siden er blitt oppdatert i løpet av de siste minuttene, men problemet er der fortsatt for den ene kurvevekselen (ganske langt nede til høyre). Krysningsmulighetene er fortsatt like dårlige for den store stasjonen nederst - jeg ser ikke hvordan den skal kunne håndtere flere tog på en hensiktsmessig måte.

Kurveveksler krever at en fortsetter kurven et stykke etter forgreningen, ellers kommer sporene for tett. Om forgreningen skjer helt i slutten av kurven, er det bedre å bruke en vanlig veksel.

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 20:39
Her må det nok gjøres mer konstruktive endringer dersom dette skal bli salgbart.
Skinnebitene synes bare kastet utover sporplanen.

Beklager, men jeg tror nok ingen er villig til å betale for denne sporplanen.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 22:40
Vi bør være romslige med hva vi regner som MJ så lenge den utøves som hobby for sin egen skyld. Men straks man begynner å ta betalt for sine tjenester i MJ, bør vi  stille krav til kvalitet og at det holder visse mål.
Jeg synes de sporplanene som her legges ut til salgs faller gjennom i så måte. Sporplanene har faktisk ingen ting med modell av en jernbane å gjøre. Det er jo bare en tilfeldig samling med spor, som også andre påpeker. Man må gjerne drodle med slike ting for seg selv, men å kalle dette for "avanserte baner" er rett og slett tøv.
Svein S
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 00:20
Jeg antar at replika sedler kan benyttes som betaling
Jarle
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 00:43

Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Jeg antar at replika sedler kan benyttes som betaling 

Siden han åpenbart allerede har en printer som holder til å skrive ut slike sedler, bør det holde om man scanner en 50-lapp og sender den som PDF eller JPG. Trenger han kompensasjon for papirutgiftene, er det bare å skrive ut en til.  Evil Smile

Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 05:31
Hvorfor betale ?

http://www.freetrackplans.com/Layout-Plans.php

Tok meg ca 1minutt å finne disse Smile


Edited by Espen - 18 mai 2015 at 05:33
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 07:46
Originally posted by Espen Espen wrote:

Hvorfor betale ?
http://www.freetrackplans.com/Layout-Plans.php
Tok meg ca 1minutt å finne disse Smile
Applauderer ...

Jeg tror hr. Myhre i Nederland heller skal bygge noe selv, og legge ut bilder her ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.