MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ZimoMX632R
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ZimoMX632R

 Post Reply Post Reply
Author
larshelge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote larshelge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ZimoMX632R
    Posted: 04 mai 2015 at 05:30
Nå har jeg investert i to stykk dekodere type ZimoMX632R med strømlagring for å få en jevn gange over bl.a sporveksler. (Ble mektig imponert over Viessmann sin robel....)
Den ene dekoderen er installert i en Di2 (roco Di5 understell). Men jeg merker ingen effekt av kondensatoren. Hadde en formening om at en eller annen CV verdi må endres, men etter å ha lest manualen ble jeg ikke klokere. En mail til zimo ga heller ikke noe særlig svar. (De svarte at det ikke trengtes noen CV programmering for å "aktivisere" kondensatoren.)
Jeg regner ikke med at jeg er den eneste som har kjøpt en slik dekoder, så da tenkte jeg å høre om andre har noen erfaringer jeg kan dra nytte av. 

Lars
Lars Helge
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2015 at 13:19
Kondensatoren er en "dum" sak som ikke trenger programmering for å virke.
Jeg tror ikke man kan forvente at en "vanlig" elektrolytt-kondensator har kapasitet til å drive et lok mer enn noen millimeter? Dette er som regel tilstrekkelig for at det etableres kontakt med skitne skinner/dårlig strømopptak.
- Til en viss grad, kan du øke kapasiteten på kondensatoren dersom det er plass i loket - men du kommer knapt opp i mer enn 1/10 av den energien en såkalt "power pack" kan yte - dersom et er ekstra god plass i loket.

Trenger du mere energi må du i tillegg investere i en dyrere løsning med "power-pack" som består av "gold-caps", strømbegrensing og opptransformering. En "power-pack" koster ofte mer enn en dekoder.
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2015 at 22:08
Betyr det at det sitter en powerpack i Viesmann's robel ?
Back to Top
larshelge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote larshelge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2015 at 04:33
Det sitter powerpack i robelen ja, den kjører fint over en 10cm lang tapebit med både lyd og lys aktivert. Dette er virkelig imponerende. Tanken er jo derfor å få tilnærmet samme egenskaper på et par litt mer "eksklusive" små lok. Dette vil øke gjøregleden mange hakk. 
Det ser vel kanskje ut som svaret er dekoder fra ESU med powerpack. Dyr løsning, men fungerer kanskje, i forhold til det jeg har installert nå, som ikke har noen synlig forbedring hverken med eller uten kondensatoren tilkoblet.

Lars
Lars Helge
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2015 at 10:02
I prinsippet kan alle dekodere benyttes med powerpack. Det er ikke noe på dekoderen som utelukker dette.
På enkelte dekodere kan det være vanskelig å finne den interne minusspenningen da ikke alle dekodere har den utlagt med ledning/loddepunkt.
Derfor skal det være mulig å bruke et annet fabrikat på denne powerpacken.

Legg merke til at man løser ikke alle problemer med en slik powerpack - man lager også noen. Det gjelder om man har strømløse seksjoner for togstyring - eller seksjoner forsynt med likestrøm for å stoppe.
Derfor har mange avanserte dekodere en CV der utrullingsdistansen kan settes.
- Har loket dårlig strømopptak og sentralen er innstilt på å ikke repetere kommandoer (mange lok definert og automatisk på noen sentraler), kan beskjeder om å stoppe/redusere farten ikke komme fram.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.