MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bmdeo 18296
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bmdeo 18296

 Post Reply Post Reply
Author
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bmdeo 18296
    Posted: 17 april 2015 at 00:22
Har kikket litt på en Bmdeo fra CM som er til salgs. Vogna er bygget om med topplyskaster av nåværende eier. Jeg har ikke klart å finne dokumentasjon på at denne har hatt lyskaster på tak og er litt skeptisk til å kjøpe en CM som er "tuklet med".

Er det noen som kan legge frem dokumentasjon på at denne noen gang har hatt topplyskaster og hvordan forholder man seg CM modeller som er "tuklet med"? Medfører dette forringelse av samleverdien?
Jarle
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2015 at 09:24
Cmdeo type 10 fikk topplykt på linje med annet motorvognmateriell ca 1947-48, samtidig med at de ble noe bygget om og malt NSB gammel rødbrun. Under krigen og frem til revisjon gikk de nok i originale farger og lamper.

Eneste kjente bilde av god kvalitet finnes i Jernbanemuseets årsbok for 2012 (tror jeg - eller var det 2011 eller 2013.......). Finnes også et elendig bilde i et gammelt På Sporet, men det avslører svært lite.

Om samlerverdien av en CM modell blir forringet ved ombygging bestemmes vel av kvaliteten på ombyggingen og om modellen dermed blir mer korrekt. Ombyggingen må finishmesig være helt på høyde med CM og nærmest være usynlig. Selv har jeg oppgradert Liliput drivverket på min Cmdeo Type 10 fra CM og vil hevde at modellen dermed har økt sin verdi.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2015 at 09:49
Takk for godt svar.

Eneste bildene jeg fant var av 18297 hensatt i Egersund og denne var uten topplykt. Var det slik at noen ble ombygd med topplykt og andre ikke?

En ting til jeg lurer på er betegnelsen og hva som er riktig - benevnes vogna som Cmdeo eller Bmdeo? I "materielldatabasen" og jernbanenet.no så er betegnelsen Bmdeo.
Jarle
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2015 at 10:14
Vognene ble tatt ut av trafikk i løpet av 50-tallet. Noen av dem ble da tatt i bruk som internvogner. Det kan tenkes at en eventuell ettermontert øvre lampe (som man da ikke lenger hadde bruk for) ble demontert for å unngå et mulig lekkasjepunkt i taket. På den annen side spørs det jo om man brydde seg om sånt på materiell som man vanligvis regnet med at bare skulle brukes en relativt kort tid, selv om en del internvogner overlevde veldig lenge.
Hvis man leter kan man kanskje finne et brev eller sirkulære som forteller om det ble bestemt fra høyere hold at alle disse vognene skulle få montert øvre lampe, men i praksis ble ikke alltid slike pålegg utført.
Helt sikker kan man bare bli hvis man finner et bilde.

Så vidt jeg husker ble de 6 vognene av denne typen sendt til Norge for å brukes som kraftkilde for avmagnetiseringsstasjoner for ubåter. Da er det vel mest sannsynlig at de var malt i en eller annen kamuflasjefarge? Dog var de sannsynligvis grønne den siste tiden de gikk i trafikk i Tyskland, så det kan jo tenkes at det var ansett som tilstrekkelig.

I Tyskland hadde vognene både 2- og 3-klasseavdeling. Når de ble tatt i bruk i Norge ble de klassifisert som ren 3-klasse, da ble litra Cmdeo. Ved den generelle litrarevisjonen I 1956 ble 3-klasse til 2-klasse og 2-klasse til 1-klasse. Med noen unntak ble da C i alle litra endret til B, og B i alle litra endret til A.
Dermed er korrekt litra for disse vognene Cmdeo før 1956, og Bmdeo fra 1956. Det er imidlertid bare 18295, 19296 og 18297 dette er aktuelt for, de tre andre vognene ble utrangert før 1956. Hvis man går inn på hver enkelt vogn i Materielldatabasen fremkommer alle litraene for den enkelte.


Edited by H. Lindholm - 17 april 2015 at 10:18
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2015 at 12:34
Som sagt bilde av en motorvogn med topplampe finnes!
Nå var det en eller to vogner som ble litt mer forseggjort enn de andre ved hovedrevisjon - muligens gjaldt dette også lyktarrangementet?

Som Helge skriver var litra etter 1956 offisielt Bmdeo, men dette var på papiret - motorvognene ble nok aldri omlitterert i praksis. Antall registrerte driftskilometer etter 1.7.1956 var meget beskjedent og vognene ble tidlig hensatt.

Jeg kan ta en tit i arkivet i kveld for mer detaljert data.

For øvrig er vel dette de eneste motorvognene som har hatt litrakombinasjonen Cmdeo/Bmdeo = diesel elektrisk boggie vogn.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2015 at 12:57
Ja, jeg har ikke betvilt at det har vært øvre lampe på i hvert fall noen slike vogner, men jeg oppfattet spørsmålet å gjelde den spesielle vognen som er annonsert til salg (men som vi ikke har fått oppgitt nummeret på). Vognen som til slutt var internvogn i Stavanger distrikt hadde jo etter all sannsynlighet ikke slik lampe. Jeg har noen bilder av den da den stod hensatt et sted på Jæren, men jeg har ikke sjekket om man kan se noen merker etter øvre lampe.

Det kan godt tenkes at de gjenværende vognene ikke ble fysisk omlitrert i 1956, de var nok lavt prioritert.
Jeg kjenner ikke til at det har vært noen andre vogner med dieselelektrisk drift i Norge, så dette er nok de eneste med "deo"-litra.
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2015 at 13:12
Takk for mange gode svar - kjenner på at jeg vet mye mer i dag enn i går. For øvrig så var nummeret på vognen som er til salgs 18296, før 1945 var nummeret 137187 i følge materielldatabasen.

I databasen er også samme vogn avbildet som XCo rett før hugging i 1984, men der uten topplampe. Spørsmålet da blir vel egentlig om den hadde topplampe i perioden før fikk benevnelsen XCo??
Jarle
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2015 at 17:15
Det sies at aua er det første man blir blind på......
Jeg lette etter vognnummeret, men fant det ikke i noen av innleggstekstene. Så viste det seg at det stod i trådtitelen....

Jeg fant frem noen bilder av 18296.
Det første bildet er tatt på Helleland i 1976. Da tror jeg den fortsatt var i bruk, men jeg vet ikke til hva. Muligens spisebrakke og garderobe?
Jeg kan ikke se noen merker etter at det har stått noen øvre lampe på denne vognen, verken på takbuen eller på veggen. Taket ser ut til å ha originale, klinkede plater. Hvis man hadde lappet igjen et hull etter en demontert lampe på en vogn som skulle bli internvogn ville det garantert ikke blitt reparert slik at det så ut som nytt.
Det er lite plass på veggen til å montere noen lampe. Utveksten over det ene vinduet er festet for tyfonen. Da vognen ble brukt i trafikk var nok tyfonen på plass, så det festet har neppe vært "gjenbrukt" som base for en øvre lampe.



Dette bildet viser den andre enden av vognen og er tatt på Burud i 1984 når vognen stod og ventet på den siste reise til Hokksund. Her kan jeg heller ikke se noen merker etter at det har stått noen øvre lampe.
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2015 at 21:20
Takk for grundige undersøkelser og gode svar. Har da konkludert med at 18296, som er lagt ut på QXL ikke har hatt topplykt, men at det har eksistert andre Cmdeo`er som har hatt topplykt. Da har jo hele saken kokt ned til om jeg vil kjøpe en modell som jeg må omnummerere.

Ut i fra bildene på Qxl så ser det ut som ombyggingen er flott utført. Her må jeg vel en tur i tenkeboksen :-)

http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/lokomotiver-og-vogner/vogner-oevrig/cmdeo-18296/v/an810477932/
Jarle
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2015 at 22:18
Kan du ikke bare kjøpe et tak som reservedel hos Liliput eller et vrak på ebay og få en kvalifisert lakkerer til å tilbakeføre godsaken?
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2015 at 00:53
Den tanken har ikke slått meg, men helt klart en god ide.
Jarle
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2015 at 01:13
Da har jeg funnet frem bildet av Cmdeo Type 10 nr. 18296 på Trondheim stasjon 12. september 1953 i Norsk Jernbanemuseum årbok 2012 side. 96(av opphavsmessige rettighter etc. har jeg ikke lyst til å skanne å legge ut bildet).

Motorvogna har helt klart en topplampe montert midt i fronten i overgangen mellom taket og partiet over frontvinduene - bildet er tatt i nær samme vinkel og ende som Helges bilde fra Burud i 1984. Etter å ha studert nøye er jeg helt sikker på at hovedlampen er løst montert (som på et damplokomotiv) og ikke integrert i taket (som jeg trodde tidligere). I tillegg er det en høy ventil (ser ut som en ATC antenne) umiddelbart oppe på taket, tyfon (plassert akkurat der Helge beskrev), små speiler på begge sider (sees også i andre enden) og en kraftig 1000V ledning opp på høyre side av fronten med kontakten helt oppe ved vinduet. Markeringslampene ser ut til å være de orginale.

Motorvognen er helt klart rødbrun med midtstripe og skjørtstripe, samt NSB emblem på siden. I fronten er den orginale overgangslemmen på plass med en utfyllende varseltekst (ikke lesbart). Ellers ser motorvognen veldig lik ut mht. vinduer (et vindu ser ut til å være blendet på begge sider på Helges bilder) og dører da den ble utrangert.

Etter å ha sett på min egen CM modell er den helt klart et meget godt utgangspunkt for å få en helt korrekt model, men som sagt skal topplampen være montert utenpå og ikke være integrert i taket.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.