MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Litt hjelp med loklyder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Litt hjelp med loklyder

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Litt hjelp med loklyder
    Posted: 24 mars 2015 at 20:58
Hei,
Har nettopp kjøpt en pent brukt Heljan Di3 med loksound, og i tillegg fikk jeg tak i to rimelige Loksound (også 3.5) dekodere på QXL. Di3 en har en merkelig lydfil med fløyte (kke tyfon) og har ikke kompressorlyd. De to andre jeg fikk kjøpt, skal omprogrammeres med EL17 og EL13 lyder. Tenkte å ha det som et hytteprosjekt i påska å få laget noen nye lydprosjekter. 

Jeg har ikke alle loklydene friskt i minnet, så jeg henvender meg her og håper noen kunnskapsrike folk kan hjelpe meg. 

Ang. Di3:
- Finnes det et europeisk lok med lignende kompressorlyd som Di3/My? De amerikanske lokene i ESUs bibliotek for V3.5 har av en eller annen grunn ikke kompressorlyd, ei heller Nohabfila. 
- Har Di3 dynamisk brems (at den kan bremse på banemotoren)
- Hva er "best match" horn for Di3? Jeg har endt opp med ei fil som heter "german_airhorn_2", men den er egentlig litt grov i målet i forhold til Youtube-klipp jeg har funnet. 

Gir det mening å bruke kompressoren for RE460 på EL17 og Re 4/4 - II på EL13? Har skjønt det som at det er best match på selve maskinlyden, men vet ikke om sånt som kompressorer er "særnorsk". 

Alle tips mottas med takk!

StenR
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2015 at 08:59
Hei
Nohab lydfilen for ESU V3.5 decoderen er ikke optimal lydmessig sett og heller ikke i forhold til Di 3. For ESU V4 decoderen er Nohab lyd filen bedre, men lokfløyten er feil. Selv bruker jeg den tysk lokfløyten fra BR 232 (Ludmilla) som er den jeg synes er nærmest.
Når det gjelder Di 3. så hadde/har den ikke dynamisk brems.
Kan foreslå lydfilene fra www.danske-loksounds.dk, som har egne opptak fra danske My lok. tilsvarende Di3. Dog er lokfløyten her også feil.Når jeg har bestilt disse decoderne med My lyd har jeg bedt om lokfløyta fra BR 232.
Disse lydfilene er beregnet for ESU,s V4 decodere, men iflg. Danske Loksounds er det mulig å presse lydfilene inn på en V3.5 16 Mbit decoder, dog med noen begrensinger. Vil tro at du da får med deg blant annet kompressoren. Firmaet tar ingen formue for innlasting av aktuell lydfil på innsendt decoder.
Anbefaler å ta kontakt og legg fram "problemet".
Tor Petter Tjessem
PS/ sender decoderne til deg i dag!
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2015 at 09:36
Takk for info:-) Var vel forresten tre dekodere jeg fikk kjøpt av deg også, når jeg tenker meg om. Men 8MB'en har jeg ingen umiddelbare planer for.

Jeg lekte litt mer i går og fant ut at det går an å åpne et v3.5 prosjekt i Lokprogrammer4 og importere lyder fra v4 prosjekter. Så da hentet jeg bare kompressor og ventilator fra v4 fila. Tenkte å prøve å kopiere selve maskinlyden også, med 7 trinn, men da tipper jeg at jeg må ha den 16MB dekoderen fra deg. Er bare 8MB som står i nå, og det blir nok trangt. Artig med grafisk programmering, selv om Esu's system er litt knot!

StenR
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2015 at 12:24
For egen del kastet jeg ESU på båten når jeg skulle bestille meg lyd til noen Nohaber for noen uker siden, og bestillte i stedet den helt nye TCS WOWsound dekoderen med keepalive fra USA.
Den har innprogrammert 4 forskjellige motorlyder og 31 tyfoner så der bør det være mulig å finne en som høres akseptabel utWink
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2015 at 10:59
Jeg synes selv at den lyden ESU hadde laget til LokSound(LS)2 er til nå den beste de har laget til nå!
Tyfonen er feil, men det kan rettes på.
Derfor var det en skuffelse å høre lyden til NMJs LS4 som de reklamerte at skulle være den beste hittil?
- Tror derfor ikke dette er noen "spesiallyd" som er innspilt fra en av de norske Di3?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.