MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Märklin dreieskive 7286
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin dreieskive 7286

 Post Reply Post Reply
Author
TogKris View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 februar 2013
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TogKris Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin dreieskive 7286
    Posted: 18 mars 2015 at 21:07
Hei.
Har en Märklin dreieskive 7286 som begynner å fuske litt.
Den klarer kanskje å dreie 19 av 20 ganger, men den 20ende så står den stille.

Trykker jeg forsiktig i spaken på siden/under så går den videre, men da har den "mistet" referansen på hvor den er og med katastrofale følger.

Trenger den å smøres eller justeres kanskje ?

Tips mottas med takk.
Mvh Kris

Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2015 at 23:08
Smøring er neppe løsningen - sannsynligvis tvert imot. I de aller fleste tilfeller er det bare skurring og andre ulyder som kan fikses med smøring, det skyldes vanligvis tørre motorlagre. Praktisk talt alle andre feil og problemer blir bare verre hvis man tilfører olje. Smøring på feil steder og/eller for mye olje er direkte skadelig.

Min svingskive av samme type er dessverre nedpakket for tiden og har vært det en god stund, så det er lenge siden jeg hadde ute motoren og drivverket. Jeg må derfor ta forbehold for at jeg husker riktig, og at din svingskive er maken til min (som er 25 år gammel - det hender jo at konstruksjonene endres gjennom årene).

På min svingskive sitter motor og drivverk i en forskyvbar, fjærbelastet enhet under den ene enden av svingskive brua. Ved å skyve spaken inn mot midten trekkes drivverkets tannhjul ut av tannsegmentene i ytterkransen, og svingskiven kan dreies manuelt.
Ved å skyve spaken mot ytterkanten aktiverer man startkontakten som gir strøm til motoren, og motoren skal gå i gang. Så snart svingskiven har beveget seg litt vekk fra en sporstilslutning blir startkontakten holdt inne av drivverket inntil den kommer til neste tilslutningssokkel.

Hvis svingskiven ikke starter tyder det på at det er dårlig kontakt i startkontakten. Den kan renses, og eventuelt justeres, men det må gjøres med forsiktighet. For å rense eller justere denne må man demontere svingskivebrua (se bruksanvisningen).

Det virker merkelig at svingskiven skal miste referansen til hvor den er, siden referansen er rent mekanisk. Er den først satt riktig inn ved et spor, så "teller" den mekanisk hvor langt den er kommet. Det skal den gjøre uansett om man starter den med fjernbetjening eller med håndspaken.
Hvis man derimot løser ut mekanismen med å trekke spaken inn mot midten, og ikke setter den riktig på plass ved et spor, så vil den huske den gale posisjonen hele tiden. Dette skjer fordi drivverket teller omdreininger på drivhjulet, det referer ikke til selve sporsoklene (1/4 omdreining er ett trinn).

Det ovenstående er som sagt med forbehold om at ikke konstruksjonen er vesentlig endret i de senere år.

Jeg ser at det i Märklins bruksanvisning står at man ikke skal smøre motor og drivverk fordi det er "permanent smurt" fra fabrikken. Dette er selvfølgelig ikke riktig, for det er ikke mulig å "smøre permanent". Grunnen til at det står sånn i bruksanvisningen er at for mye smøring er minst like skadelig som ikke noe smøring, og smøring på feil steder er dobbelt så skadelig som ikke noe smøring. Erfaringsmessig er det veldig mange som drypper olje både her og der, gjerne alt for mye, og da blir det garantert problemer. Dette gjelder i grunnen alt som har med MJ å gjøre....
Back to Top
TogKris View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 februar 2013
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TogKris Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2015 at 19:15
Hei.
Det hender Svingskiven ikke starter. Men er jeg så vidt borte i spaken på undersiden begynner den å gå. Ser ut som om den trenger en liten trigg. Og da trykker jeg ikke så mye at kontakten blir aktivert. Kun 1 eller max 2 mm.

Har demontert og ser at det er litt forhøyning (plast/gummi) mellom sporene på "klossen" i bunn (der de 5 "følerne er som sving rundt sammen med skiven). Dette kan jo forårsake at følerne ikke får kontakt.

Men jeg synes den forskyvbare, fjærbelastede enheten er veldig tung å flytte. Jeg må ta i ganske mye for å flytte skiven manuelt. Slik virker det også når den svinger rundt automatisk. Det knepper og bråker ganske mye. Men slik skal det kanskje være ?

Og det er TC som mister referansen.
Mvh Kris

Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2015 at 20:15
Har du lest bruksanvisningen?  Etter punktet om at det ikke skal oljes, står at skitne slepekontakter skal rengjøres ved feilfunksjon...

Den danske teksten på dette punktet er forøvrig feil, da tysk "dürfen nicht verbogen werden" er blitt til "må ikke skjules".

http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/7286_betrieb.pdf
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2015 at 21:33
Egentlig er det helt umulig å fjernfeilsøke på slikt utstyr, og hvis man skal kunne gi noen konkrete råd må man i alle fall ha en mer nøyaktig beskrivelse av både symptomer og hva som skjer når man foretar bestemte handlinger.

Ut fra min kjennskap til konstruksjonen i forhold til det du beskriver synes det dog som den mest sannsynlige årsaken til problemene er dårlig kontakt et eller annet sted.
En mulighet er brudd i en kabel eller et sted hvor en kabel er loddet til et festepunkt (eksempelvis mot dreiekontaktene ved sentertappen eller inn mot motorenheten), men det er lite trolig.
Dårlig kontakt mellom kontaktfjærene og sleperingene ved sentertappen er mer sannsynlig. De kan renses og eventuelt strammes opp veldig forsiktig. Hvis det er der problemet ligger vil svingskiven antagelig gå i gang hvis du trykker forsiktig på midten, men den bevegelsen som skapes av å røre på den manuelle startspaken kan være nok til å gi kontakt.
Det jeg fortsatt tror er den mest sannsynlige feilen er at startkontakten på motorenheten må renses og/eller justeres. Startkontakten har alltid vært det mest ømfintlige punktet på både Märklins gamle metallsvingskive og på Fleischmanns varianter av denne svingskiven (hvis noen ikke var klar over det, så er det Fleischmann som produserer Marklins svingskive nr. 7286). Min erfaring er at startkontakten står for minst 90% av problemene.

Problemet med dårlig oversatte bruksanvisninger som Hilton påpeker er noe som har irritert meg grenseløst i alle år. Derfor er det alltid lurt å lese bruksanvisningen på produsentens originalspråk.
Jeg er ikke i stand til å begripe hvorfor det er så vanskelig å få noen som har tilstrekkelige kunnskaper om både produktene og språket til å kvalitetssikre oversettelsene så at man unngår slike idiottabber. At det kryr av både slike og betydelig større feil i maskinoversatte bruksanvisninger for billigprodukter fra østen er ikke så rart, men seriøse produsenter som Märklin burde klare å unngå det.

Lest i bruksanvisningen for en billig radiostyrt bil:
Engelsk: Put the batteries in a safe place
Norsk: Legg batteriene i pengeskapet
Det sier vel det meste....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.