MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB DFo 432
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB DFo 432

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2015 at 17:53
Har fått hem dessa boggie.
Men inte någon byggbeskrivning, som jag många gånger inte behöver.
I detta fall skulle detta hjälpa.
http://www.agdermodellteknikk.no/index.php/spor-h0-1-87/12-spor-h0-1-87
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2015 at 17:15
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Har fått hem dessa boggie.
Men inte någon byggbeskrivning, som jag många gånger inte behöver.
I detta fall skulle detta hjälpa.
http://www.agdermodellteknikk.no/index.php/spor-h0-1-87/12-spor-h0-1-87

Då jag inte har fått något svarConfused, av någon anledning, så har jag själv tagit mig en funderare över dessa boggie, och kommit fram till hur konstruktionen är tänktSmile.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2015 at 17:44
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Har fått hem dessa boggie.
Men inte någon byggbeskrivning, som jag många gånger inte behöver.
I detta fall skulle detta hjälpa.
http://www.agdermodellteknikk.no/index.php/spor-h0-1-87/12-spor-h0-1-87


Då jag inte har fått något svarConfused, av någon anledning, så har jag själv tagit mig en funderare över dessa boggie, och kommit fram till hur konstruktionen är tänktSmile.


Fikk du intet svar eller byggebeskrivelse fra Agder?
Jeg har liggende et byggesett fra Agder fra mange år tilbake, men heller ikke det inneholder noen byggebeskrivelse til boggiene. Det er mange deler til boggiene, men det hele ser greit ut å finne ut av.

Lykke til Bo - jeg ser frem til å se hvordan det blir
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2015 at 17:59
Du er litt utålmodig, Bo!
Jeg har ikke fått tid til å lete fram det jeg har og svare deg.


Jeg mener at det er 2 forskjellige bolstertyper til Agder Modellteknikk sine boggier?
Den ene er lavere enn den andre - om jeg husker rett.

Beskrivelse av hvordan du bygger boggiene er svært kortfattet:

"Nå er turen kommet til boggiene. Start med å skjære 4 stk. 2mm U-profil på lengde 23mm. Endene på boggisidene må kanskje files ørlite for å passe inn i kanalene. Lodd sammen boggisider og kanaler, og hovedrammene er ferdige.
Rørene som bremseskoene skal tres på, kuttes på lengde 2 mm kortere enn målet innvendig boggisider. Dette for at loddingen fjærer skal sitte bedre. Videre monteres bolster og bolsterfjærer.

Avhengig av hvilke radier man skal kjøre på, vil det oftest være nødvendig å foreta tilpassing av boggien eller trapp for å sikre litt større utsving. Jeg har da valgt å skjære av bladfjæren så tett inn mot hullet for spiralfjæren som mulig, klippe spiralfjæren av resten av bladfjæren og lodde den direkte på boggisiden."

Det er det hele!
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2015 at 18:58
Nej jag har inte fått svar ifrån Agder.

Han tycker väl precis som Kjell att jag är otålig, och det är jag säkert till flera 100%.
Själv svarar jag direkt för att hjälpa när jag ser en fråga som jag kan.

När jag börjar bygga så är det en svag sida hos mig att bara lägga sakerna åt sidan för att jag inte kan komma vidare.
Så har det i stort varit i allt jag har byggt ca 40-60vagnar.
En del är för att jag inte har funnit ett bra koppel som ser bra ut, en annan sak har varit en osäkerhet inför dekalmontering, och jag avskyr när jag ser en rektangulär plastfilm.
Så kontentan av det hela är att jag trots allt är ganska tålmodig inom MJ hobbyn.
Allt tar en så förbaskad lång tid med olika saker och detta har jag accepteratSmile.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2015 at 21:11
Du er ikke "otålig", Bo!

Det er ikke alle som er på plass til å svare deg umiddelbart om det du spør om. For meg var det først å komme hjem - og deretter tenke på hvor jeg hadde lagt byggeanvisningene fra Agder for ca. 10 år siden.
Deretter er det å finne dem frem.
Slike ting tar litt tid for meg, selv om jeg kanskje er på nett et eller annet sted.

Dette er en hobby for de fleste av oss når vi har tid og lyst - og da må man regne med at andre gjøremål har høyere prioritet.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2015 at 22:49
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Du er ikke "otålig", Bo!


Kanskje på sin plass med en liten saksopplysning:
"Otålig" betyr "utålmodig".

Og jeg synes kanskje Bo var litt "Otålig"...

Edited by Håvard H - 20 april 2015 at 22:52
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2015 at 05:54
Vill tacka för den beskrivning du delgav Kjell, stort tack.

Du har skrivit bolster vad betyder detta på svenska.

Asgeir.

Visst är boggien något av de finaste jag sett.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2015 at 10:11
Jeg blir sikkert korrigert dersom jeg svarer at det er der vognkassen overfører sine vertikale krefter til boggien. Det er som et stort thrustlager som bærer vekten av vognkassen og sikrer at boggien kan bevege seg.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2015 at 11:54
Ikke noe å korrigere. Hva bolster heter på svensk vet jeg ikke, men bolsteret er det tverrstykket midt i boggien som vognkassen hviler på.
Den kalles gjerne bolsterbjelke eller bolsterkasse, avhengig av hvordan den er bygget.
Midt på bolsterbjelken sitter sentertappen i en senterpanne, det er denne boggien dreier rundt.
Ute på hver side er det en glidekloss som vognkassen hviler på. Endene av bolsterbjelken hviler på bolsterfjærene, som er de doble bladfjærene som stikker ut midt på boggien. Måten dette er utført på varierer mye mellom boggitypene.
På 1904-boggier er selve bolsteret nesten ikke synlig utenfra, men bolsterfjærene og disses oppheng som gir mulighet for vertikalbevegelse sees godt.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2015 at 12:56
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Kanskje på sin plass med en liten saksopplysning: 
"Otålig" betyr "utålmodig".

Greit å vite. Jeg antar at Kjell trodde at Bo mente "utålelig", det gjorde i alle fall jeg. (Hva er det tilsvarende svenske ordet?)

Til tross for at våre to språk har såpass mye til felles, er det enkelte ord som kan skape dårlig stemning om en ikke er klar over over at de har forskjellig betydning på norsk og svensk. Et annet eksempel er "anledning". Om vi i Norge får en invitasjon til et tidspunkt hvor vi allerede er opptatt eller på annen måte er forhindret fra å delta, svarer vi gjerne at vi "ikke har anledning". Svarer vi det til en svenske som ikke er klar over betydningsforskjellen, kan han lett bli fornærmet. Det samme kan skje om en nordmann blir kalt "rar". Og spør du en nordmann om han vil bli med og ta en "bärs", kan han tro du er litt av en pervo.



Edited by TorsteinS - 21 april 2015 at 12:57
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2015 at 14:24
Det blir ekstra vanskelig når språkene er såpass like som de nordiske. Også mellom norsk-dansk og dansk svensk er det mulig å fornærme noen hvis man ikke kjenner til forskjellige betydninger av samme ord.

Også mellom dialekter kan man oppleve slikt. "Snål" betyr eksempelvis to helt forskjellige ting i Porsgrunn og Oslo - og i Sverige har det en tredje betydning!



Edited by H. Lindholm - 21 april 2015 at 14:25
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2015 at 19:30
Vissa ord är lite skilda inom Nordiska språket, men oftast förstår vi helheten i det vi vill förmedla.

Bolster förstår jag vad detta begrepp menas med nu.
På Svenska så finns det i vagnsläran tvärbalk/centrumbalk, är lite osäker om det är detta som benämns helt korrekt.
Ska ställa frågan i Historiska järnvägsforumet.

Har fått ihop ramverket till de båda boggien, det som skiljer detta är att det är inte lika stabilt som i ett etsat utförande.
balansvikterna ska även klippas kortare, då de går under boggi ramen.
Det medföljde 2st kraftigare mässingstrådar var dessa ska användas till får jag fundera över.
Ska även löda på lagerboxarna, så ska snart dessa boggie vara klara. 
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2015 at 19:50
Nu har jag fått ett svar ifrån Historiska järnvägsforumet.

Bolster på Norska heter på Svenska vaggbalk.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2015 at 21:17
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Nu har jag fått ett svar ifrån Historiska järnvägsforumet.

Bolster på Norska heter på Svenska vaggbalk.

Vaggbalken eller svängbalken sitter i boggin med centrumlagret på så att vagnskorgen kan vagga i sidled så det inte blir så tvära stötar. Vaggbalken ligger på fjädrar som i sin tur hänger i pendelbalanserna som sitter i boggiramverket.
Centrumlagrets andra del sitter i centrumbalkarna som Bo frågar efter. Balkarna som ligger tvärs mellan långbalkarna och som centrumlagret är fäst i heter centrumbalkarna. Se nr 4 i beskrivningen i Vagnlära sidan 103.
/tell

Alltså ska det rätta benämningen vara centrumbalken.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2015 at 21:03
Många svordomar över dessa vackra boggier.
Har fått modifiera systemet att löda ihop dessa för en stabil sammansättning, framför allt lagerboxarna.
Back to Top
daghpede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote daghpede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2015 at 12:19
Har vært "på versksted" og fått montert nytt kne, og derfor utilgjengelig en periode. Kom hjem i går kveld, og fikk sendt noe info i form av bilder.
Mvh
Dag H. Pedersen
dhp
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2015 at 14:21
Här får jag krypa till korset, som har satt igång detta med min otålighet.

Så ska det naturligtvis inte vara.

Är lite ivrig på att sätta igång med mitt byggande.

Nu har jag istortsett fått en boggi klar, men har använt ekerhjulaxlar.
Detta innebar en mindre tillbyggnad av boggi som kräver längre axel mot lagerboxen, men detta fungerade bra och jag är i allafall nöjd.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2015 at 13:00
Återgår till byggandet.

Boggi snart klar, fattas bromsbackarna.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2015 at 18:05
2st boggi väger 30gram.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2016 at 17:55
Holder på med å sette sammen to slike boggier.

Det følger med fire spiralfjærer, to til hver boggi regner jeg med.

Hvor skal disse sitte, om de skal sitte mellom bladfjær og akselboks, så burde det ha vært fire slike pr.boggi.

Om de skal sitte mellom bladfjær og akselboks, så må det vel loddes på en tråd i underkant av akselboksen, for å hindre akselboksen å falle ut av sporet. Ser ut som om det er hull for dette.

Ser ikke på de opplastede bildene hvor disse spiralfjærene sitter.

Hvordan monteres bremseklossene, skal røret inn på tappene på bladfjærene som går gjennom rammesiden? De er ikke blitt montert ennå på de bildene?

VA

Edited by VA - 24 november 2016 at 18:01
MVH

VA
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2016 at 18:31
Detta är den bild jag fick, om jag nu kommer ihåg rätt ifrån Bagder.

Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2016 at 18:40
De fjädrar du frågar på kommer jag svagt ihåg att jag också funderade över, men tror att jag kom fram till att de ska sitta mellan tvärbalkarna så att boggie blir fjädrande.

Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2016 at 18:52
Det er også en plassering av fjærene jeg har sett på, da stemmer det med to fjærer på hver boggi.
Men da der jeg for meg problemer med vridning av boggiene.

Edited by VA - 25 november 2016 at 01:07
MVH

VA
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2016 at 23:38
Etter det jeg husker etter å ha bygd noen av Agder Modelltekniks boggier, er det 4 fjærer pr. boggi. Dette gjør at hver akselboks er avfjæret.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2016 at 20:43
Har fått sjekket opp med Agder Modellteknikk, som en gang leverte disse, og fjærene skal sitte mellom akselboksen og bladfjær. Medfølgende fjærer skal deles i to og kanskje forkortes ytterligere for å passe inn.

VA
MVH

VA
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2016 at 11:14
Når du sier det, så husker jeg at jeg klippet fjærene i 2 deler.
 
Jeg har ikke lakkert boggiene da fjæringsbevegelsen lett kan bli treg. - Har heller brukt kjemisk sverting.
Det bygger lite og er ganske bestandig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,082 seconds.