MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Roco kortkoblinger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Roco kortkoblinger

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roco kortkoblinger
    Posted: 03 mars 2015 at 21:46
Da jeg holdt på med MJ "sist", dvs. for 20 år siden, konverterte jeg på et tidspunkt alt materiell til Rocos kortkobling med foravkobling. Og var fornøyd. Nå har jeg problemer med omtrent alt av nyinnkjøpt materiell. Spesielt gjelder dette lokomotivene, da koblingene tar nedi plogene. Dette gjelder blant annet NMJ EL13/17 og Hobbytrade EL13/Di4. Har stort sett kommet unna ved å file litt på koblingshodene og ta av foravkoblingsbøylen. Men Di4 får jeg ikke til. Problemet er at koblingen står så langt bak at tuppen på vognens kobling av og til henger seg opp i plogen. Prøvde til og med å bruke den høyderegulerbare varianten som utgangspunkt for filing for å få en ekstra mm, men det holder ikke. 

Har lite lyst til å file på loket. Finnes det en NEM-sjakt forlenger å få kjøpt? (Noe tilsvarende det som fulgte med HT EL13). Evt. noen andre løsninger.

StenR  
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2015 at 09:27
Dette er en utfordring for alle kortkoblinger av Roco eller Fleischmann type. Kun på de STORE kortkoblingene som Märklin produserer, er selve bøylen og utløserstift (som er skråstilt under)i metall og kan bøyes klar av plogen. - Imidlertid er disse vanskelig å utløse/frakoble grunnet at de er bøylekoblinger og plogen kommer i veien for utløserstiften.

Ploger på lok er en temmelig norsk detalj, så man har ikke tatt hensyn til dette på Kontinentet.

Nå kjenner jeg Fleischmann sine kortkoblinger best - men dette går sikkert også for Roco:
Det er flere muligheter til å komme rundt problemet. Oftest er det nok å file av en mm. på spissen av plogen. Det merkes knapt.
Man kan også sette inn lengre NEM-lommer. Da må man lage ny låsing av selve koblingen i NEM-lommen. Det bruker jeg å gjøre med et bor med Ø som er høyden av lommen og bore horisontalt gjennom den. Det svekker lommen litt men ikke mye. Låsetappene i selve koblingen får da tak i hullet og låser koblingen slik at den ikke blir trukket ut.

På Fleischmann kortkoblinger kan man erstatte selve koblingen med en firkantprofil på 1,2 mm. Denne stikkes inn i det hull som orignalkoblingen sitter på buffertbjelken og bøyes 90 grader slik at den stikker ned foran plogen. Da kobler andre kortkoblinger til denne tappen som stikker ned. Det er kun enkel låsing på en slik kobling - men erfaring sier det er nok. Med en slik koblingskrok lar ikke 2 enheter med krok seg koble sammen (f.eks. multitraksjon). Opplagring i buffertbjelke må være fleksibel sideveis.
Fordelen er at man kommer klar av plogen og en slik løsning er optisk å foretrekke i stedet for et massivt koblingshode.

Enkelte ganger kan slike kortkoblinger kollidere med plogen rett utenfor NEM-lommen - ofte når lommen ikke stikker langt nok ut. Det er mulig å file bort noe av plasten på selve koblingen slik at koblingen går fri.

Fleischmann har også spesielle koblinger til tannstangbanen. Disse er noe høyere men kompatible med "vanlige" kortkoblinger. Slike har jeg også brukt på noe materiell der det ellers ville være aktuelt å file av mye på plogen.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2015 at 21:24
En oppdatering. Jeg fikk et bra tips på PM fra Rosenblad om at Hornby lager tilsvarende Rocos kortkoblinger, bare et par mm lengre. Den vennlige sjelen sendte meg til og med et par stykker for å teste. Og joda, jeg kan melde at disse er akkurat så lange at de fungerer sammen med Hobbytrade Di4, uten å gjøre noe med lokomotivet! Man må selvsagt file på selve koblingshodet, men det er en smal sak. Det er dessuten ganske mye mer materiale å file på med disse Hornbykoblingene, så jeg tror det modifiserte koblingshodet muligens blir litt mer robust enn et nedfilt Roco-hode. Får nok bestille opp en liten haug av disse. Takk for tipset og testkoblingene, Rosenblad!

StenR 
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2015 at 17:47
Det var hyggelig at koblingene falt i smak, StenR, og takk for hyggelig tilbakemelding!
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2015 at 23:35
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Det var hyggelig at koblingene falt i smak, StenR, og takk for hyggelig tilbakemelding!


Bruker roco nye kortkobling på alle mine Hobbytrade lok, inkludert 3 Di4 uten problem. Mens på NMJs DI3 butter den i spissen på plogen slik at den løsner og påfølgende vogner sporer av.
A matter of life and death
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2015 at 23:44
Du mener universalkoblingen? Den som også kan koble mot vanlige bøyler? Den har jeg ikke brukt. Dette er den vanlige 40271. Universalkoblingen er sikkert fin den, men konverterte før den kom på markedet, og hvis jeg skal bytte nå, så blir det noen kroner. Liker dessuten at det går an å løfte vogner rett ut av stammen med 40271.

StenR
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,029 seconds.