MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lys i NMJ BM69
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lys i NMJ BM69

 Post Reply Post Reply
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lys i NMJ BM69
    Posted: 22 februar 2015 at 12:19
Jeg har nettopp installert lys-kortene fra NMJ i BM69. Disse skal gi interiørlys i vognene. Installasjonen var problemfri og toget fungerte som før etter bytte av kortene.
Men lysene inni vogna fungerte ikke!

Nå lurer jeg på hva dette kan skyldes?

Jeg bruker en Zimo MX632 dekoder, rett i 21MTC kontakten på det nye kortet. Det jeg oppdaget nå i etterkant er at det finnes to varianter av MX632 dekoderen, C: logikknivå på utgangene FA3 og FA4, eller D: "normalutganger" for FA3 og FA4. Det er FA3 som brukes for førerromsbelysning, og FA4 for kupebelysning.

  • Hvordan ser man forskjell på disse to variantene av dekoderen?
  • Har kortet fra NMJ noen form for "forsterker", dvs. transistor som slår på lyset, slik at logikkutganger kan brukes?


Er det noen som har råd eller erfaringer med disse kortene og/eller dekoderne i denne sammenhengen. Dessverre så har den ellers gode monteringsanvisningen fra NMJ lite opplysninger om dette.

Hilsen Halvor


Edited by halvors - 22 februar 2015 at 12:22
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2015 at 12:51

Originally posted by halvors halvors wrote:

Har kortet fra NMJ noen form for "forsterker", dvs. transistor som slår på lyset, slik at logikkutganger kan brukes?

De originale kortene i NMJs BM69 har transistorer for bruk av logikkutganger for AUX3 og AUX4 (for førerromsbelysning), så da vil det være merkelig om NMJ har gjort det annerledes for lys-kortene.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2015 at 13:14
Du vil kanskje se at det tilsynelatende "mangler" en IC-krets på C-utgaven som har logikkutganger mens D-utgaven ser fullt bestykket ut.
Når man ser på motsatt side av MTC21-pluggen, så er det plass til 3 like ICer nærmest pluggen. Den første av disse 3 ICene "mangler" på C-utgaven. Ellers er de like.

Jeg kjenner ikke disse lysprintene til NMJ og vet derfor ikke om de er tilpasset logikknivå eller OC-transistorutgang?
Det mest sannsynlige er at de er tilpasset logikknivå som andre NMJ-lok (- men dette er jo egentlig fra gammelt en Märklin-standard, så det hadde ikke forbauset om det hadde vært OC når man kjenner NMJs holdning ellers til Märklin).
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2015 at 20:42
Takk for gode innspill. Jeg har fått undersøkt litt mer, og ser at det er en MX631D jeg har. Da fant jeg også at jeg har en lik dekoder i min Di8, så da kunne jeg foreta et kryssbytte for å teste. Det viste seg at noen av funksjonsutgangene i dekoderen som opprinnelig sto i BM69 var defekte! Med det resultat at FA3 og FA4 ikke fungerte...

Dermed byttet jeg dekoderne, og interiørlysene fungerte .

Men gjennom denne prosessen fant jeg også ut av noe annet som jeg har grublet på: Hvordan få de to fjernlysene til å skifte med retningen slik som markeringslysene? De er opprinnelig koplet til FA3 og FA4, noe som betyr at man i utgangspunktet må slå de av og på separat, og gjøre dette manuelt ved hvert retningsskift.

Ved å sette CV35 til 12, kan å slå på begge lysene samtidig (CV36 satte jeg da for enkelhets skyld til 0) med F1 knappen.
Så satte jeg CV127 til 53, og CV128 til 54, for å tenne fjernlysene ved riktig retning, og få en myk tenning av lysene.

Dermed fungerer lysene på min BM69 (og også Di8) bedre slik jeg ønsker det.

Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.