MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ledningstverrsnitt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ledningstverrsnitt

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ledningstverrsnitt
    Posted: 20 februar 2015 at 21:25
Jeg i ferd med å klargjøre en av mange Peco vekseler for DCC iht råd fra MJ venner og litt lesing på blant annet Bjørn Runar Larsens hjemmeside og Alan Gartner´s "wiring for DCC".  Jeg har kjøpt 1,5 kvadratsledning som bus gjennom anlegget, men begynte å stusse over ledningstverrsnittet til ledningene jeg skal lodde på sporet.  Jeg har en kasse med ledninger (hovedsaklig Brawa) som er kjøpt på hobbybutikker.  Disse har 0,14 kvadrat mm tverrsnitt og jeg lurer på om det er tilstrekkelig.  Ledningene blir nok ikke lenger enn 15-20cm før de kobles på bus´en.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2015 at 21:58
Vi praktiserer i hvert fall det samme på TMJK-anlegget, og selv om vi ikke har drevet med intens kjøring, så har strømforsyning ikke vært noe problem så langt. Det viktige er at hovedbusen er fet nok og at feederen mellom skinne og bus er korte.


Edited by ses - 20 februar 2015 at 21:58
Svein S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2015 at 22:02
Hjertelig takk, Svein.  
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2015 at 01:39

En teoretisk tilnærming:

Kobber har en resistivitet på ca. 1,7 x 10^-8 Ω m.

En lengde på 0,4 m (2 x 20 cm) med tverrsnitt 0,14 mm² vil da gi en resistans på

R = (1,7 x 10^-8 Ω m) (0,4 m) / ((0,14 mm²)(10^-6 m²/mm²)) = 0,049  Ω

D.v.s. at ved en strøm på 1 A, som er burde være nok for de fleste lok i H0, blir spenningstapet i disse ledningene ca. 0,05 V. Det er vel til å leve med...



Edited by TorsteinS - 21 februar 2015 at 01:39
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2015 at 10:31
Hei
Jeg bruker 0,75 opp til skinnestrengen.
Lodder først en litt tinn på skinnestrengen. Deretter dypper jeg ledningsenden i loddefett og fortinner den.
Deretter bøyer jeg enden 90 grader og lodder den på undersiden av skinnestrengen mellom to sviller.

Enkelt og greit..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 12:22
Når vi først er innom ledninger. Er det noen som kjenner til hvor man kan få kjøpt bananstikker eller andre type plugger til 1,5 kvadratsledning mellom seksjoner (moduler), helst lokalt i Bergen.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 13:05
Clas Ohlson?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 13:41
Hifiklubben har.

og elkjøp.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 20:31
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei
Jeg bruker 0,75 opp til skinnestrengen.
Lodder først en litt tinn på skinnestrengen. Deretter dypper jeg ledningsenden i loddefett og fortinner den.
Deretter bøyer jeg enden 90 grader og lodder den på undersiden av skinnestrengen mellom to sviller.

Enkelt og greit..
v

Hvor kjøper du 0,75 kvadrat, Jarle?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 21:29
Hei Morten

Biltema. Bilelektrisk type RK eller RKUB
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 22:51
Eks. Biltema 35-3833
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2015 at 19:48
Fant fram en ledningstump fra en trafo jeg har tatt fra hverandre og kobberet i de indre ledningene i den ser ut til å være like tykke som èn tråd av i alt 7 tråder i en flertrådet 2,5kvadrat (16amper kurs) ledning, altså ca 0,35 kvadrat. Hvilken hensikt får det i såfall å øke tverrsnittet på ledningen man kjører fram til sporet i så tilfelle, og  når man snakker om spenningsfall, hvor mange meter med spor må man ha før man merker noe til det?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2015 at 23:46
Regnestykket ble gitt lenger opp i tråden. Spenningsfallet er avhengig av tverrsnittet og lengden. Så hvis tverrsnittet er lite må lengden være kort for å få lite spenningsfall, mens man tilsvarende kan holde spenningsfallet lavt ved lange ledere dersom man har et større tverrsnitt. Derfor har det en hensikt å øke tverrsnittet til større enn det trafoen selv måtte ha, dersom lederen er lang.
Svein S
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2015 at 19:13
Originally posted by ses ses wrote:

Regnestykket ble gitt lenger opp i tråden. Spenningsfallet er avhengig av tverrsnittet og lengden. Så hvis tverrsnittet er lite må lengden være kort for å få lite spenningsfall, mens man tilsvarende kan holde spenningsfallet lavt ved lange ledere dersom man har et større tverrsnitt. Derfor har det en hensikt å øke tverrsnittet til større enn det trafoen selv måtte ha, dersom lederen er lang.


Ok, takk.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.