MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Da jernbanen kom til Ringenes Herre....
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Da jernbanen kom til Ringenes Herre....

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Da jernbanen kom til Ringenes Herre....
    Posted: 16 februar 2015 at 01:29
Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 08:47
Om man skal være helt korrekt så skal vel overskriften være "Da toget kom til Emyn Muil" evt. Mordor. Men i Mordor er det mer vulkansk aktivitet.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 10:36
Flott. Jeg er ikke særlig godt bevandret i den trilogien, men har oppfattet at deler av hendelsen skjer i etgoldt og forrevent landskap.
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Online
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2015 at 01:06
Hvor er da Daudemyrene??
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Therie View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Therie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2015 at 10:53
Veldig bra fjellformasjoner!Thumbs Up Spennende landskap, passe voldsomt slik som i Midgard. Ser frem til fortsettelsen. Konturene er heimelaga?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2015 at 11:30
Det er Henning Larsen som står for fjellutformingen på TMJK-anlegget. Det er fullstendig håndlaget, eller håndhugget og håndslipt for å være mer presis.
Svein S
Back to Top
Therie View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Therie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2015 at 11:10

Finnes det en kort beskrivelse av hvordan de ytre lagene av formasjonene lages og hva materialer og overflatebehandlingen består av? Skulle gjere gått et kurs....

Jeg trener meg nå opp på forskjellige områder før jeg starter modulbygging. Tok tid for å skjønne at det er veien. Skinner og ballast begynner jeg å få tak på, bygging av rullende materiell og fiksing mekanisk kommer seg, bygge hus er givende, grønt (trær, busker, gress) begynner å bli spennende. Landskap er for meg utfordrene, må trene opp kunstneriske evner. Men mye dreier seg om å finne de riktige ingrediensene (type skinner, maling, bladverk, gress, farger, tallus, gips, ), her har det blitt endel runder. Og jeg oppdaget at også i denne hobbyen er veien målet. Jeg har holdt på med modeller av mange slag veldig lenge, jobbet en lang karriere rent teknisk med mekaniske løsninger, men modelljernbane spenner over et stort område med mange givende og gode utfordringer og en fantastisk historie som for meg begynte med barndomsminner på 50 tallet med damptog fra Oslo Ø/Grefsen til Bjørgeseter sammen med farmor. Ble litt utenom temaet det her, ha meg som fersking unnskyldt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2015 at 12:44
En del av hvordan Henning har gjort dette er beskrevet på TMJKs Facebookside, og noe på TMJKs blogg, men den siste er ikke så godt oppdatert den senere tiden. 
De ytre lagene er en gipsvariant som gjør at den kan bearbeides i etterkant uten alt for stor møye. Han har eksperimentert en del for å kommet fram til en passende gipsblanding for dette formålet. Men mye går også på egnede verktøy for etterbehandlingen, og det går i stemjern, skraper, skarpe kniver, stålbørster, men også at hovedstrukturen legges på plass med gipsen er bløt, for å ikke behøve hugge bort alt for mye. Til slutt forsegler han det hele med mattlakk, før fargingen med tynne lag starter. Han bruker mye svamper i denne malingsprosessen - har jeg observert.

For at landskapet skal virke troverdig er det lurt å ha kunnskap om hvordan landskap i virkeligheten former seg gjennom forvitring og samspillet mellom bergmaterialet og bekker og elver, og hva som skjer med dette når en jernbane har trengt seg fram. Ved jernbanebygging tenker man hele tiden over den såkalte massebalansen. Det vil si at det man tar ut av masse (løsmasser eller utsprengt) et sted, bør brukes til sporets underbygning helst så nært som mulig. Dermed veksler baner i kuppert terreng hele tiden mellom å gå på fylling og gjennom skjæring/i tunnel. For MJ må man da tenke seg hvordan landskapet så ut FØR banen kom, og så modellere landskapet slik at denne skiftingen mellom fylling og skjæring blir troverdig. Det kan man se på bildet nedenfor på øverste plan. Det tas ut masse i skjæringen til høyre og tunnelen i bakkant, og terrenget rundt holdeplassen viser at banen ved holdeplassen ligger på en brei fylling.

Et bilde til tatt for et knapt år siden. Da var partiet på det første bildet i denne tråden ikke fargesatt. Det ses på nederste nivå på det nedenstående bildet:


Svein S
Back to Top
Therie View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Therie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2015 at 13:40
Takker for utfyllende svar. Utrolig bra. Jeg ser at det ligger mye givende trening/arbeid godt hjulpet av litt kunstnerisk magi bak det som gjøres her. Fint å ha noen å strekke seg etter.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.