MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Stillverk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Stillverk

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stillverk
    Posted: 07 februar 2015 at 11:25
Kanskje et omfattende spørsmål og det er mulig jeg forklarer meg litt "krøkkete" men forsøker likevel.
Hvordan og hva må til for å lage et (tror det heter) stillverk hvor man bruker digital styring av bane. Kan man sette opp et panel med lys som viser hvilken vei veksler er satt. Dette får man jo ellers fram på mousen, men tror det hadde vært fint med en oversikt med signaler som også viser dette. Har noen evnt et foto av et slikt, evnt tips hvor man på nett kan finne noe om dette.
Er total nybegynner i dette område.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2015 at 11:39
Spørsmålet er jo om du vil bygge med forbilde i en bestemt type stillverk eller om du bare vil ha det slik at du får de funksjonene du selv har behov for. Det finnes haugevis av typer stillverk, men i Norge har en hovedtype vært mest vanlig.
Søk etter bilder av "stillverk" på Google. Da kommer det frem mye. De vanligste norske kommer først.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2015 at 23:42
Stillverk og modelljernbane og digitalstyring gir et utall av muligheter, utfordringen blir å holde det på et håndterbart nivå. Stillverket er i hovedsak for å styre sporvekslene på et anlegg, men kan utvides til signaler, hvilke spor som er opptatt, hvilket lok som står i hvilket spor, hvilken vei loket står etc.
Du kan også velge om du vil styre stillpulten helt manuelt eller rent digitalt eller en kombinasjon. Det er i hovedsak dekoderen til pensemotoren og inn/ut signaler fra denne, tilbakemeldersensorer i sporene på satsjonen og evt signaldekodere Du digitalt skal ha kontakt med. Avhengig av hvilket digitalstyringssystem du har er det ulike tilbydere på markedet
 
Denne kan også brukes på de mer vanlige og billigere Tortoise pensemotorene. Behøver ikke bytte CV for å velge trykknapp eller via digitalnettet
Terje
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 09:08
Takk for opplysninger. Forstår at her er der nesten ubegrensete muligheter. For en ukyndig i startfasen er min utfordring å holde dette på et nivå som jeg har kontroll over. Har du noen tips å komme med i forhold til utstyr som trenges for å få satt opp en pult/panel som viser med lys hvordan penser står. Har Fleischmann Multimaus som også viser dette, og bruker Viessmann pensedekoder 5215 til å styre penser med, men hadde hatt lyst til også å kunne se dette ved hjelp av lys. Eller snakker jeg bare tull nå?????????
Mine elektroniske kunnskaper tilsvarer 9 tommeltotter, men har stor kyst til å lære.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.