MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - CD 312 Loksound V4 programering
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

CD 312 Loksound V4 programering

 Post Reply Post Reply
Author
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: CD 312 Loksound V4 programering
    Posted: 25 januar 2015 at 23:08
Jeg lurer på om det er mulig å omprogramere dekoderen til min Süd Express CD 312 sånn at jeg kan styre topplyskasteren for seg selv, nå så skrur alt av lys seg på med en funksjonsknapp på min multimaus. Bare førerroms belysningen har en egen knapp (F9).
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2015 at 10:25
Jeg mener at jeg skrev litt om dette i denne tråden:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7541&KW=s%FCdexpress&PID=17051178&title=flombelyst-frerhus-p-cd312#17051178

Etter det jeg husker, må man få splittet markeringslys og topplys?
Kanskje man også må sette inn et par transistorer for å styre topplysene retningsavhengig med en Aux.-funksjon?
Dette er mulig men jeg har hittil ikke gjort noe med loket.
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2015 at 16:15
Aha, takk for det Kjell! Men er det ikke mulig å få til dette uten å gjøre noen fysiske inngrep i elektronikken? Jeg siterer her fra tråden du llinket til;

Originally posted by Bhal Bhal wrote:


Satt ESU LS4 dekoderen inn, lastet inn lydfila og hos meg styrer F1 lyd av/på, F2 og F3 er tyfon, førerromslyset styres med F13 og Topplyskasteren med F15.


Jeg har og ESU LS V4 i loket mitt men har ingen separat styring for topplyskasteren og lyset styres med F9 ikke F13
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2015 at 16:51
Originally posted by hakhe hakhe wrote:

Aha, takk for det Kjell! Men er det ikke mulig å få til dette uten å gjøre noen fysiske inngrep i elektronikken? Jeg siterer her fra tråden du llinket til;
Originally posted by Bhal Bhal wrote:


Satt
ESU LS4 dekoderen inn, lastet inn lydfila og hos meg styrer F1 lyd
av/på, F2 og F3 er tyfon, førerromslyset styres med F13 og
Topplyskasteren med F15.


Jeg har og ESU LS V4 i loket mitt men har ingen separat styring for topplyskasteren og lyset styres med F9 ikke F13


Kan det være noe i selve lydfila? Hvor er den hentet?
Den lydfila jeg brukte hentet jeg den gange fra produsentens hjemmeside, og linken virker enda!

Du finner det hele på Sudexpres, Products, Locomotives, EURO4000.
Her finner du to Cargonettmodeller SUC31200212DC og SUC31200512DC.
Nede til venstre for modellbildet/(ene)finner du to ikoner.
Et arkivskap som linker til en oversikt over F-funksjoner og anbefalte CV-innstillinger for motoren
http://www.sudexpressmodels.eu/docs/euro4000v1.2.pdf
og et notetegn som gir deg lydfila "EU4000_8short_v1.2.esux"
http://www.sudexpressmodels.eu/en/products/?fam=1&class=1&num=2&ref=1.

Linkene må du nok "klippe og lime", det er noe jeg ikke får til å funke med å legge dem inn, beklager.
mvh
Bjørn



Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2015 at 19:37
Originally posted by Bhal Bhal wrote:

Kan det være noe i selve lydfila? Hvor er den hentet?
Den lydfila jeg brukte hentet jeg den gange fra produsentens hjemmeside, og linken virker enda!


Virker nesten sånn, for de funksjonene som er opgitt på den siden stemmer ikke overens med de funksjonene jeg har på min. F13, 14, 15 har ingen funksjon hos meg, og interiørlyset styres med F9 som i den pdf'en du linker til er oppgitt å være "short air horn".

Dekoderen kom ferdig programert fra NMJ.

Hva trenger jeg for å laste inn en annen lydfil?
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2015 at 20:30
Originally posted by hakhe hakhe wrote:

[QUOTE=Bhal]
Hva trenger jeg for å laste inn en annen lydfil?


For å laste opp ESU lydfiler i ESU decodere trenger du en PC og en
ESU lokprogrammer 53451 m/forbindelseskabel. Nærmere detaljer finner du hos ESU på deres hjemmesider. (Tror NMJ har den)

Jeg har kjørt fra WIN XP, og kjører nå med WIN 7. Om det vil virke fra WIN 8/8.1 vet jeg ikke.

mvh
Bjørn
Back to Top
netrom View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 januar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote netrom Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2021 at 12:44
Det har jo gått noen år og linken til lydfila er ikke tilgjengelig lenger.
Noen som vet hvor jeg kan finne den EU4000_8short_v1.2.esux ?

Mvh
Ole Morten
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2021 at 10:09
Dette er vel dessverre det nærmeste du kommer uten å kontakte Sudexpress direkte.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
netrom View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 januar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote netrom Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2021 at 10:46
Lydfila fra ESU gir fine lyder og greie funksjoner, men jeg savnet muligheten til å styre topplys og røde markeringslys separat.
Etter noen forsøk med LokProgrammer har jeg nå lagt inn AUX3 og AUX4 med funksjonsknapper, og kan nå styre disse lysene separat.
:)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.