MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tom for ideer....
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tom for ideer....

 Post Reply Post Reply
Author
royter View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 20 desember 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote royter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tom for ideer....
    Posted: 17 januar 2015 at 18:12
Hallo...

Har holdt på i flere uker nå, men kommer ikke i mål. Jeg har et rom til disposisjon på 3,7 x 3,4 m. Døren inn til boden er ca midt på langdsiden. Hadde sett for meg en U som jeg kan gå rett inn i. Da blir det ca (max) 3,7m lansiden og 2 x 3,4m på hver av sidene. En L-annlegg kan sikkert også fungere. Da blir det bedre plass til en liten mekkepult etc.

Har ikke så store krav... Annlegg fra d.d. Norsk, og har lyst på noen rette strekk. Har lyst til å ha en del "liv" i dette bildet, ikke bare landskap. Har allerede en del rullende materiale, så det hadde vært greit å ha en plass for noe av dette på sidespor. Har ikke lyst til å gå for 2 etg. anlegg. Heller litt i høyden fra grunnivå.

Som nevnt, helt tom for ideer nå... Henvender meg derfor til dere for helst sikkert, gode ideer og innspill.

På forhånd takk.

T@R
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2015 at 18:45
hei
det kommer sikkert ideer her men i mellomtiden kan du søke opp og sjekke hundrevis av mj-anlegg på youtube. Alle varianter fra de enkleste til de største. 
mvh
Arne LWink
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
royter View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 20 desember 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote royter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2015 at 09:29
Originally posted by Arne Lie Arne Lie wrote:

i mellomtiden kan du søke opp og sjekke hundrevis av mj-anlegg på youtube. Alle varianter fra de enkleste til de største. 
mvh
Arne LWink

Jo takk Arne.... Har "varmkjørt" Google og YouTube en tid nå:-) Er en mange flotte annlegg der ute.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2015 at 11:19
Det handler jo også mye om hva du selv ønsker å få ut av anlegget ditt, og hva dine preferanser er. Et flott anlegg med en sporplan som i utgangspunktet ser lekker ut kan være planlagt og bygget på helt andre premisser enn dine, og vil ikke nødvendigvis være like passende for deg.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2015 at 11:23
Siden det er helg og ingen kø i døra med forslagstillere: har du sett på idebøkene flere av Mj-tidsskriftene selger. Det slumper på at Narvesen har noen men nettet funker jo fint :-)
Josef Brandl er "trollmannen" fra Neumunster som bygger ekstremt flotte anlegg, bl a et super anlegg med Flåmsbana som forbilde. Eget hefte om byggingen av det anlegget.
Dette er nr 2/2012 i Eisenbahnjournal's serie.
Bestilling: bestellung@vgbahn.de
God fornøyelse!

Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2015 at 12:13
Kan du si litt mer, så kanskje jeg kan skissere et anlegg. Følgende info kan være nyttig:
* Skala
* Tidsepoke (antar at du med "d.d." kanskje mener nåtidig?)
* Minste ønskelige kurveradius
* Se min nettside om "Hva slags MJ-er du er" og prøv å plasser deg der i en eller flere kategorier.
Back to Top
royter View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 20 desember 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote royter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2015 at 19:41
Hei, og mange takk for inspill! Har prøvd å få tak i noe relevant lesestoff på nettet, og faktisk fått opp 2-3 forslag på bane :-) Men det stopper liksom opp på planer for arkitekturen?

Jeg finner meg nok best igjen innenfor "Togkjøreren og arkitekten" Er litt fiksert på detaljer, samtidig som at jeg vil bli ferdig med et annlegg før jeg får rullator i hus :-) (48 sommre)

Har H0 materiale. Mye person trafikk, samt en del gods. Alt fra dagens materiell. Har da ca. 140cm på hver av tuppene på U-en. Det hadde vært fint å spart noe av plassen til meg selv, og event. noe utstyr/mekkebord. Rommet er da 3,7 m bredt og 3,4 m dypt.

For å svare på kurvradius, så er minste mulige med mine skinner ca 80 cm. Men har da opp til ca. 1.40 til disp. Det blir ganske krass kurve på 80cm..... 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2015 at 22:30
Originally posted by royter royter wrote:

For å svare på kurvradius, så er minste mulige med mine skinner ca 80 cm. Men har da opp til ca. 1.40 til disp. Det blir ganske krass kurve på 80cm..... 

Mener du 80 cm i radius eller i diameter? For når du sier at 80 cm blir en "ganske krass kurve", så vil nok de fleste si at den heller er romslig. For hvis du har 1,4 til disposisjon til å snu banen, så må du ned i 65 cm radius (65 + 65 + 5 + 5 = 140, de siste 5 cm er rom mellom skinnesenter og anleggsytterkant (kan reduseres til 3 cm))
Back to Top
royter View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 20 desember 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote royter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2015 at 23:20
Beklager..... Det var min forglemmelse! Det er da snakk om ca. 80 cm. i diameter på minste/skarpeste sving. Da ser det straks litt bedre ut :-) Det er håp om et dobbeltspor også der, men det skulle gå greit da....
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2015 at 00:04

Originally posted by royter royter wrote:

Beklager..... Det var min forglemmelse! Det er da snakk om ca. 80 cm. i diameter på minste/skarpeste sving. Da ser det straks litt bedre ut :-) [...]

Om det er snakk om ytterdiameter på ca. 80 cm, som du får med 36 cm radius (R2 hos Roco, R1 hos de fleste andre), vil jeg fraråde å bruke det, spesielt om du ønsker å kjøre med materiell etter moderne forbilde. Lange vogner har ofte problemer med så krappe kurver, med stor fare for avsporing. Om det er snakk om en radius på noen og 40 cm målt til midten på svillene (R3 hos Roco, R2 hos andre), er du noe bedre stilt, selv om det ikke ser bra ut med lange vogner i slike kurver heller.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2015 at 00:07
Ok. Men før jeg så svaret ditt, har jeg laget en skisse på et anlegg, og der ligger radiene faktisk på en 60-75 cm. Jeg mener nok at på de synlige delene av et anlegg, bør man tilstrebe så store radier som mulig. Da tar togene seg best ut, særlig med lange vogner eller lange tog. Men slikt må alltis bli et kompromiss i forhold til plassen man har til rådighet.

Se på denne skisse (hver rute er 10 cm)



Planen baserer seg på to ting:
  1. En gjennomgående hovedlinje der tog kan gå kontinuerlig om man vil, med en synlig stor stasjon med masse sidespor til industrier osv, og en skjult oppsamlingsstasjon under anlegget med 3-4 spor.
  2. En avgrenende sidebane (fra den ovennenvte stasjonen) som ender i en liten endestasjon, den også med div. sidespor til industri o.l. for å begrunne trafikken på banen.

Du sier at anlegget kan bygges litt høyt. Da kan du ha arbeidsbenk i sittehøyde under sidebanendestasjonen.

Planen gir også god plass til å bevege seg utenfor anlegget. Det er mange muligheter for sidespor til bedrifter, vognoppstilling o.l. på flere plasser.

Jeg har antydet et fjell til høyre for hovedlinjestasjonen. Det kan være lurt for å skapte avstand mellom de to stasjonene. Det vil nok også være lurt å enten legge inn et høydedrag eller høy og "tykK" vegetasjon langs sidelinjen der den går bak hovedlinjestasjonen for også der å skape avstand mellom de to banene.

Oppstillingsstasjonen legges altså i kurve under hovedlinjestasjonen og bakenfor. Det må da være god tilgang fra undersiden til denne stasjonen, både for vedlikehold, og for evt. påsetting av avsporede tog. Lignende tilgang må det være til hovedlinjen der den går inn i tunnel til høyre for hovedstasjonen. Alt dette ordnes relativt enkelt ved at man bruker åpent rammeverk for anlegget, og IKKE plate. Det at anlegget skal bygges litt høyt over gulvet, gjør at slike tilganger under anlegget også er littere enn om anlegget legges lavt.

Back to Top
royter View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 20 desember 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote royter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2015 at 15:51
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Lange vogner har ofte problemer med så krappe kurver, med stor fare for avsporing. Om det er snakk om en radius på noen og 40 cm målt til midten på svillene (R3 hos Roco, R2 hos andre), er du noe bedre stilt, selv om det ikke ser bra ut med lange vogner i slike kurver heller.

Takk for tipset! Har jo faktisk sett det selv flere ganger med liten radius og avsporing. Og du har helt rett, det ser ikke bra ut :-0. Mesteparten av mine planer går dukken nå i hht liten radius. Men bedre nå enn siden :-)

Takk for skissen SES! Så fin ut den. Skal se om det går med mine GeoLine.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.