MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - For kort varsel om ferie?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

For kort varsel om ferie?

 Post Reply Post Reply
Author
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: For kort varsel om ferie?
    Posted: 22 desember 2014 at 01:38
Kort versjon som google ikke har svar på: kan arbeidsgiver pålegge meg å ta ferie i morgen og ut året om jeg har feriedager til gode. Mao 19 timer før jeg skulle vært på jobb mandag 22.desember(fikk sms(!)ca kl2000 i går,søndag 21.desember)

Anyone?


Edited by icefighter35 - 22 desember 2014 at 15:42
Back to Top
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2014 at 07:38
Sjekk "Lov om ferie" og ta kontakt med organisasjonen din om du er organisert. Vanligvis skal du ta ut ferien i ferieåret, men du kan søke om å få overført dagar. Dersom du ikkje har søkt, er det forventa at du tek ut all ferei før 1. januar.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2014 at 13:29


Du finner ferieloven her


Jeg har ikke finlest ferieloven. Mange år siden den var en del av mitt arbeidsfelt og den er endret etter det, men de et tre paragrafer du bør se på i denne saken. Jeg har uthevet noen setninger:



§ 4.Opptjeningsår og ferieår

Ferieåret følger kalenderåret. Opptjeningsåret for feriepenger er det forutgående kalenderår.




§ 6.Feriefastsetting, endring og erstatning(1)     (Hvem som bestemmer tiden for ferie)


Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker
eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

Arbeidstaker over 60 år bestemmer selv tiden for avvikling av ekstraferien, med mindre annet er avtalt. Ekstraferien kan tas samlet eller med en eller flere dager om gangen.(2)     (Underretning)



Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til
, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette.

Arbeidstaker over 60 år skal gi arbeidsgiver minst 2 ukers varsel før avvikling av ekstraferie.



§ 7.Tiden for ferie(1)     (Hovedferien)


Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september
. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni - 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.(2)     (Restferien)


Arbeidstaker kan kreve at restferien (7 virkedager) gis samlet innenfor ferieåret.(3)     (Forskuddsferie og overføring av feriedager)



Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår
. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales.


Ferie som i strid med lovens bestemmelser eller på grunn av forhold som nevnt i § 9 nr. 1 og 2, ikke er avviklet ved ferieårets utløp, skal overføres til det påfølgende ferieår
. Hvis manglende ferieavvikling skyldes arbeidsgiver kan arbeidstaker i tillegg til overføring kreve erstatning etter § 14.(4)     (Fravikelighet)


Reglene i denne paragraf om tiden for ferie innen ferieåret kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale.

----------------------------


Dette er ikke noe fasitsvar på ditt spørsmål men jeg peker på noen av momentene som kan være aktuelle.
Terje V.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2014 at 15:37
Har lest de lovene en del ganger, men det står ingen ting om minimum varslingsfrist om det er mindre enn 2 månder+ antall feriedager tilgode igjen av året. I mitt tilfelle har jeg 10 dager igjen, og det er 9 dager igjen av året,hvorav 3 av de er søndag og helligdager.

En annen side av saken er jo at jeg allerede er ført opp på arbeidslistene for både denne uka og neste, så at sjefen har mulighet til å si at jeg skal ta ut ferie i stede, nå med en halv dags varsling, er jeg skeptisk til lovligheten av, men siden alle jeg har luftet saken med deriblandt advokater med spisskompetanse på arbeidsrett ikke hadde noe klart svar, er det vel ikke noe vits å dra det videre..
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2014 at 18:14
Tror bare hovedferien er lovpålagt tidsbestemt?

Har du ferie tilgode fra i fjor (2013) som ikke er brukt i 2014kan denne unntaksvis avtales fremført til 2015. (Mener det er et "tak" på hvor mange dager som kan fremføres)

Har du dager igjen som er opptjent i 2013, skal du ta disse ut i 2014 såfremt ikke annet er forhåndsavtalt. Dette kan neppe komme som noen overraskelse for deg?
Har sjefen din oppdaget at du har dager tilgode på slutten av året, mener jeg han har godt belegg for å sende deg hjem på ferie.
Back to Top
roauk View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 119
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote roauk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2014 at 20:20
Arbeidsgiver har vel også en plikt til å sørge for at ferie avholdes så sant ikke lange fravær, eller opphør av arbeidsforholdet umuliggjør dette.
mvh

Ronny



"Du zztore verden, zzzå liten den har blitt!"
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2014 at 20:24
Loven er ikke absolutt helt klar på dette, det viktigste med loven er å sikre at arbeidsgiveren ikke har bukta og begge endene vedrørende ferie. Det er et visst rom for tolkninger og individuelle avtaler, og det er en gjensidig plikt å avtale når man skal ha ferie.
Arbeidsgiver har relativt sterk rett til å kreve at man tar ut ferie innen utgangen av året. For å kunne hevde denne retten må arbeidsgiver imidlertid holde kontinuerlig oversikt over antall feriedager hver enkelt arbeidstaker har igjen. Hvis dette ikke er tatt hensyn til ved oppsetting av arbeidslister har arbeidsgiver helt klart begått en stor tabbe.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2014 at 20:51
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Tror bare hovedferien er lovpålagt tidsbestemt?

Har du ferie tilgode fra i fjor (2013) som ikke er brukt i 2014kan denne unntaksvis avtales fremført til 2015. (Mener det er et "tak" på hvor mange dager som kan fremføres)

Har du dager igjen som er opptjent i 2013, skal du ta disse ut i 2014 såfremt ikke annet er forhåndsavtalt. Dette kan neppe komme som noen overraskelse for deg?
Har sjefen din oppdaget at du har dager tilgode på slutten av året, mener jeg han har godt belegg for å sende deg hjem på ferie.



Vi snakket om saken for en uke ca, og da sa han at han skulle sjekke om vi kunne overføre til 2015, men det var tydeligvis ikke mulig.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2014 at 22:00
Du har selvfølgelig også en plikt til å ta opp dette, men arbeidsgiver skal også sørge for å holde greie på ferieavvikling i forhold til arbeidslister.

Nå spørs det jo om de aktuelle arbeidslistene ble satt opp før eller etter at dere snakket om saken, men det er uansett dårlig håndverk fra arbeidsgivers side. Svært dårlig hvis listene ble satt opp før samtalen, utillatelig dårlig hvis listene ble satt opp etter samtalen og du allikevel får beskjed om å ta ferie med så ekstremt kort varsel. Selv om ferielovens tekst ikke er helt bastant er det ingen tvil om at lovens intensjon er at arbeidsgiver ikke skal ha anledning til å skalte og valte med arbeidstakernes tid akkurat som de vil.

Det er mange lover og forskrifter som viser seg å ikke gi fullstendig utvetydige regler for absolutt alle situasjoner. Hvis det oppstår strid om tolkningen og jurister blir involvert vil de vanligvis hevde hva lovens eller forskriftens intensjon er ment å være, selv om det ikke står eksplisitt i lov- eller forskriftsteksten.

For meg (og sikkert mange andre) fremstår det imidlertid litt underlig at man ikke vil ha ferie i juletiden hvis man har mulighet til det, men du har sannsynligvis noen personlige grunner til dette som vi andre i grunnen ikke har noe med.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2014 at 22:50
Bare minner om at loven bruker ord som skal og kan.

Arbeidsgiver skal .....
Ha overssikt, gjøre planer osv.

Arbeidstaker kan....
søke om osv

Partene kan ....
Avtale avvik fra hovedregelen osv..
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.