MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trygge kjøp på Ebay
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trygge kjøp på Ebay

 Post Reply Post Reply
Author
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trygge kjøp på Ebay
    Posted: 09 desember 2014 at 23:49
Jeg har sett en riktig godbit på tyske Ebay. Det dreier seg om et motorvognsett Bm 67 i 3 deler fra NMJ/Philotrain. Settet ser ut til å være i "mint condition", men det mangler orginaleske. Dette får varsellampene mine til å blinke. Hvilen seriøs samler roter bort orginalesken til et sett som er prissatt til 2250€ ??
Det har vært diskusjoner her på forumet tidligere om at man bør tenke seg om når dyre samlerobjekter selges uten orginalforpakning.

Må likevel si at det frister å tømme sparekontoen og benytte desember til et lite familiebesøk iTyskland
Jarle
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2014 at 12:26
Det er godt å være skeptisk når det gjelder innkjøp fra utlandet. Det er ikke like lett å reklamere alltid. Betaler du via PayPal så har du en viss sikkerhet.
Jeg har tidligere kjøpt Superline flere ganger fra utlandet. det er ikke alltid tilstanden stemmer. Feil og mangler kan være kamuflert i skygger og dødvinkler som ikke er dekket. Hadde for noen år siden et Da-lok der det manglet en trykkledning (brukket av) men selger påsto at det var "mint condition". Det resulterte at selger (via PayPal) måtte enten reparere loket (noe han ikke kunne)- eller gi prisavslag da beskrivelsen ikke stemte.
Når det gjelder Superline, så har de fleste modeller et serienummer.
Det hadde jeg først fått oppgitt og sjekket på nett/hos NMJ før kjøp.
Er dette materiell "på avveie" uten eske (som du er fornuftig skeptisk til), bør selger ikke nøle med å oppgi det med en forklaring på hvorfor esken mangler.

- En annen ting, er at BM67 lett sporer av. Dette kommer av at det er brukt for stiv ledning til strømopptaket på boggiene. De må byttes om du vil ha en kjørbar modell.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2014 at 16:18
Hei
En del av vurderingen bør også omfatte selgers omdømme, antall gjennomførte handler og prosenten positive feedback. Selv handler jeg ikke med selgere med dårligere rating enn 96% pos. feedback og mindre enn 100 gjennomførte caser.

Lykke til!
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2014 at 18:03
Med mer enn 36 000 gjennomførte handler, og flere "håndarbeidsmodeller" i sortimentet, synes dette som en seriøs og pålitelig selger. Prisantydningens seriøsitet kan man derimot diskutere...Jeg regner med at han slår til på et lavere prisforslag.
Mvh

Rune H
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2014 at 19:04
Da var den solgt, håper den blir norsk igjen
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2014 at 20:17
Originally posted by Arne Lie Arne Lie wrote:

En del av vurderingen bør også omfatte selgers omdømme, antall gjennomførte handler og prosenten positive feedback. Selv handler jeg ikke med selgere med dårligere rating enn 96% pos. feedback og mindre enn 100 gjennomførte caser.

Antall salg må nok opp i et betydelig større tall for å være en noenlunde sikker indikator. Heller ikke en 100% positiv karakterbok er noen garanti.

Som noen her muligens husker ble jeg for noen år siden utsatt for et innbrudd hvor store deler av min samling forsvant. Etter en tid oppdaget jeg noe av dette til salgs på QXL, og da var ikke veien til politiet lang.

Det viste seg da at kjeltringen ikke helt hadde forstått at man må være pinlig nøyaktig og fremstå helt seriøs ved salg på QXL og andre nettauksjoner. Han rotet det til, kommuniserte dårlig, sendte feil objekter, noen ganger sendte han ikke i det hele tatt. Etter 14 dager og 26 auksjoner var det slutt, det ble mange negative karakterer og han ble utestengt.

Etter en ukes tid var han tilbake igjen med nytt brukernavn og adresse lånt av en nabo. Da gikk det "greit". I løpet av en drøy måned ble det gjennomført 90 auksjoner uten at noen av budgiverne hadde noen grunn til mistanke - alt så helt tilforlatelig ut og alle karakterer var positive.
Hvis jeg ikke selv hadde oppdaget salgene er det umulig å vite hvor lenge han hadde klart å drive bandittvirksomheten. Han ville kanskje aldri blitt oppdaget.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2014 at 22:41
En veldig trist og slitsom erfaring. Jakten på 100% trygghet er nokså teoretisk. Og når vi snakker om forhandlere er det selvsagt nødvendig å ha et mye større volum for vurdere enn 100 salg. Helt enig der. Min tilnærming er nok myntet mer på at mange privatpersoner på Ebay bruker lang tid på å nå 100 salg. Blant disse finnes et stort flertall redelige personer oftest med samme interesse som oss. Mine erfaringer er udelt positive med ett unntak: Posten somlet bort en pakke. Uansett: gjør en vurdering
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2014 at 09:47
Trist å bli utsatt for et slikt tyveri!!

Jeg tror ikke antall salg og 100% kundetilfredshet er noe kriterium for at man ikke blir lurt?
En person som selger en hel masse over kort tid, har et forklaringsproblem dersom vedkommende er nyregistrert.
Er det derimot en flere år gammelt brukernavn som selger - og vedkommende har god tilbakemelding, så er nok sjansene for at selgeren har skaffet seg varer på lovlig vis noe større.

Jeg har database med alle serienummer - og i tillegg en identifikasjonslapp skjult på modellene. De er derfor meget sporbare ved "salg" der vedkommende ikke har skaffet seg modellen på riktig måte.

Skulle en selger av Superline ikke finne serienummeret, så kan dette tyde på at vedkommende har noe å skjule. Med serienummer og en database, så gjøres modellene nærmest verdiløse da de er vanskelig å vise til andre.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2014 at 12:42
Det kan bekreftes at det ikke var noen spesielt attraktiv opplevelse, for å si det pent.....
Jeg var imidlertid så heldig at gjerningsmannen befant seg i Norge og ble oppdaget på et relativt tidlig tidspunkt, så jeg fikk tilbake ca 90% av samlingen. Noe var blitt solgt på finn.no, og der er kjøperne ikke sporbare. Det var allikevel noen av disse som tok kontakt med meg, noe jeg satte svært stor pris på. De aller fleste er jo heldigvis ærlige og redelige.

For en alminnelig budgiver var det få tegn som kunne indikere at dette var en person som ikke hadde rent mel i posen. Man skulle i så fall fulgt ekstremt nøye med på samtlige auksjoner. Etter at saken ble rullet opp fikk jeg alle loggene fra QXL, og da ble det mye lettere å se et foruroligende mønster.
De første auksjonene lå ute bare veldig kort tid, mange bare i noen få timer. Det er jo svært uvanlig, men man må jo se etter når den er lagt ut for å reagere på dette. De fleste ser vel først og fremst på avslutningstidspunktet for å vurdere om de må forte seg eller hvis de ønsker å legge inn bud. Etter hvert som kjeltringen så at dette gikk bra ble han dristigere og lot auksjonene ligge lenger. Den korte liggetiden var også mye av grunnen til at jeg ikke oppdaget det før etter en drøy måned.
At bildene var svært dårlige og at fyren åpenbart ikke hadde noe peiling på det han solgte er ikke noe tegn i seg selv på at man er banditt. Det er mange ærlige folk som både er dårlige fotografer og som selger ting de ikke vet noe om.
Noe som imidlertid kunne fått noen små klokker til å ringe hvis man reflekterte over det var at denne fjompen etter hvert begynte å skrive flåsete tekster i beskrivelsene. Av alle auksjoner og salgsannonser jeg har sett på forskjellige nettsteder har jeg sett veldig mange ubehjelpelige og lite informative beskrivelser, og noen ganger humoristiske, men aldri noensinne flåsete uttrykk - bare i dette tilfellet. Man kan godt være en ærlig selger med fine objekter selv om man ikke er noen stor litterat, men ærlige folk er nettopp det - ærlige og oppriktige.

Jeg er ikke uten videre enig i at en person som selger en hel masse over kort tid har et forklaringsproblem dersom vedkommende er nyregistrert. Noen finner ut at de har for mye eller har endret samleinteresse og vil realisere en del av samlingen. Det forekommer også at noen arver samlinger og ikke har denne interessen selv. Det kan være årsaken ved salg av supermodeller uten originalesker og eventuelle sertifikater. Modellen kan ha stått i vitrineskap i flere år, og under opprydding har arvingene kanskje funnet esker og slikt på et annet sted og vet ikke hva det er til.
Helt sikker kan man aldri være, men de organiserte nettauksjonene som QXL og Ebay har mer kontroll på brukerne enn eksempelvis finn.no. Man må uansett bruke egen vurdering og se etter eventuelle faresignaler.

For øvrig vil jeg sterkt anbefale å lage lister over alt sitt materiell, også materiell som ikke er supermodeller med sertifikater og unike serienummer. Jeg har alltid ført lister over alt jeg har anskaffet med anskaffelsesdato, pris og eventuelle andre relevante opplysninger, og nummerert hver enhet med mitt eget listenummer på undersiden og på esken. Det var svært praktisk både overfor politiet og forsikringsselskapet. Da politiet kom til kjeltringen kunne de umiddelbart fastslå at det de fant samsvarte med de listene jeg leverte ved anmeldelsen, og forsikringsselskapet anså listene som fullgod dokumentasjon på hva jeg hadde hatt når jeg til slutt skulle få oppgjør for det som ikke kom til rette. Hvis man har spesielt verdifulle modeller kan det også anbefales å fotografere dem, gjerne på et sted i huset som viser at man har tatt bildet hjemme hos seg selv.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.