MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problem med NMJ EL17
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problem med NMJ EL17

 Post Reply Post Reply
Author
Rune Håkegård View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2011
Location: Not Applicable
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Rune Håkegård Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problem med NMJ EL17
    Posted: 26 november 2014 at 21:44
Lever det inn der det er kjøpt og forlang at det settes i den stand det skal være......
Back to Top
Svein Ove Holte View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 09 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein Ove Holte Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2014 at 21:31
Hadde samme problemer med et NMJ El17 Flåmsbanelok jeg kjøpte for en liten stund tilbake.
dette lyste bare rødt i ene enden. Prøvde også til å begynne med å skifte dekoder uten hell.
Det viste seg å være selve lysprintet i den ene enden.
Fikk nytt lysprint av NMJ som jeg loddet inn og da funket det.
De har løse lysprint hos NMJ.
Mulig dette er et vanlig problem med disse lokene?
Svein Ove Holte
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2014 at 20:47
- Er du sikker på at du ikke har ødelagt noe på loket da du skiftet dekoder?
- Er det en selvforskyldt feil, kan du ikke kreve garanti!

Dersom du har retningsbestemt lys i begge ender, er det trolig ikke noe feil med dekoderen. Dette loket har "bare" 2 funksjoner på lysene og de røde sluttlysene tennes i motsatt ende av hoved/markeringslys.
Sjekk at alle 3 ledninger til lysprintet i hver ende er hele.
Back to Top
chris007 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote chris007 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2014 at 19:19
Jeg har ikke rødt lys i noen av endene. De sluttet å fungere etter jeg installerte den nye dekoderen. Jeg vet ikke hva som skjedde, men jeg vil ikke plukke for mye på den. Har ikke lyst å kjøpe nytt for mine egne penger igjen.

Edited by chris007 - 26 november 2014 at 19:21
Back to Top
Rune Håkegård View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2011
Location: Not Applicable
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Rune Håkegård Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2014 at 11:37
Et bedre tips er etter min mening å gå tilbake dit loket er kjøpt og forlange at feilen rettes opp av forhandler. Kjøpsloven gjelder også i Mj-bransjen......
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2014 at 10:35
Det er forskjell på El17 TopLine fra NMJ.
Mener det er den nye versjonen som fulgte med settet?

Den første versjonen hadde påkostet drivverk, Canon-motor og motstander til LEDene plassert på hovedprintet.
På den etterfølgende versjon, ble lysdiodene og motstandene plassert på de små printene som opprinnelig kun var feste for lysdiodene. Dette gjør at dette printet blir unødvendig trangt. ( Det meste var faktisk bedre på førsteutgaven - forutsatt den var riktig montert:-)

Jeg har erfart at loddinger på SMD-komponenter på print av "serie 2" har vært mangelfull. Grunnet komponenttetthet har det vært vanskelig tilkomst - men ikke umulig. Det kan også være problem i gjennompletteringer både i hoved- og lysprint. Det er umulig å se med "det blotte øye".
Man må faktisk måle seg frem til feilen.

Et tips til et enkelt feilsøkingsverktøy kan være 2 AAA-batterier i serie med en motstand på mellom 1 og 5 Kohm. Da kan man prøve lysdiodene hver for seg og se om det er dårlig lodding/gjennomplettering.

Edited by Kjell H. - 25 november 2014 at 10:37
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2014 at 21:18
jeg har faktisk samme feil på mitt lok. Dekoderen står korrekt og loket går bra, men det lyser ikke rødt i den ene enden. den andre enden lyser det rødt når det skal.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Disel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 12 august 2012
Location: norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Disel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2014 at 16:51
El 17 har vel 8 pins dekoder, det er vel mulig at dekoderkontakten kan stå feil, prøve å snu og samtidig sjekke at pinnene på kontakten er hele, de bøyer seg lett
Back to Top
Arild View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 28 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2014 at 12:28
Hei,har du prøvd å trykke funksjonstastene på Multimaus ? Jeg har mengder av slike startsett fra Roco,og ofte styres slike tillegsfunsjoner med F tastene(1-9 på multimaus).På mine tyske startsett styrer man de røde baklysene med F8(8) Prøv det :-)
Mvh Arild

H0 Roco Digital,ØBB,DB epoke 3&4,+ litt skandinavisk :)
Back to Top
chris007 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote chris007 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2014 at 22:38
Jeg har kjøpt ett nmj el17 digitalt startsett, og jeg har et problem som jeg lurer på om noen av dere kan hjelpe med. Jeg fikk en ny dekoder for en liten stund tilbake fordi den som fulgte med settet virket ikke helt. Det er de røde baklysene som er problemet. De virker ikke. Har prøvd alt mulig. Tilbake stilling funker ikke, endre cv funker heller ikke.

Takker for alle svar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.