MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Strøm
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Strøm

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Strøm
    Posted: 19 november 2014 at 18:03
Hei
 
Har Fleischmann digitalt med Multimaus som jeg så smått er i gang å kjøre med (DCC). I den forbindelse så lurer jeg på om jeg kan bruke en gammel blå Marklin trafo som strømforsyning til pensemotorer etc. Alt som ikke har direkte kobling til skinner. På trafo står der at den kun er for vekselstrøm.
Min elektronikkverden har 10 tommeltotter.Wink
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2014 at 19:01
Lyder som om dette er Fleischmanns sporvekslere og da  bør det være ok hvis trafoen leverer ca 15 volt  vekselstrøm. Du kan jo prøve å koble til en.

Edited by bkv1 - 19 november 2014 at 19:03
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2014 at 19:26
En Märklintrafo bør fint kunne brukes til å mate diverse tilbehør (bruker det selv for mating av Peco vekselmotorer), bare pass på så du er dønn sikker på at du ikke ved en feil kobler den inn på DCC-kretsen din..!Ouch
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2014 at 19:38
Flott
Takk for hjelp.
Forsøker å koble til.
Har forstått at dersom denne trafo kommer til skinner så kan den ødelegge lok!!!Smile
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2014 at 19:45
Nå ble jeg plutselig litt i tvil.
Har Viessmann 5212 magnetartikeldekoder for digital styring av vekslere.
Hadde tenkt å gi denne/disse strøm fra gammel trafo, men her må jo også det digitale kobles på via multimaus for å få styring/signaler fra denne. Eller har jeg misforstått totalt??????????
Har testet dette med strøm fra skinner og tilkobling fra sentral, og det funker som bare det.
Hva da med strøm fra gammel trafo og signaler fra mausen.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2014 at 21:45
Jeg kjenner ikke Viessmann 5212, men mine ESU dekodere har tilkobling for DCC strøm for signaler, og en annen tilkobling for strømforsyning. Hvis det er likt hos Viessman, tenker jeg du kan bruke Märklin-trafoen som strømforsyning for dekoderen.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.