MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ESU Lokpilot 4.0 programmering
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ESU Lokpilot 4.0 programmering

 Post Reply Post Reply
Author
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ESU Lokpilot 4.0 programmering
    Posted: 13 november 2014 at 18:53
Hei.

Jeg strever litt: Jeg har behov for å endre i en LokPilot 4.0 dekoder, slik at når jeg trykker F1, så skal fjernlys gå PÅ. Noe er feilkoblet i loket, slik at dette virker motsatt, altså når jeg trykker F1, går fjernlyset av i stedet for PÅ. Så jeg ønsker å invertere denne funksjonen. Det er trolig enklere å gjøre det, enn å koble om på loket...

Faktisk har jeg også et annet problem med et annet lok: Her har Function (F0) byttet plass med F1. Er det mulig å omprogrammere disse slik at de to funksjonene bytter plass?

Jeg har manualen for dekoder (76 sider) men har ikke funnet ut rett måte å gjøre dette på, hvis det er mulig. Kan noen hjelpe meg?

Beste hilsen
Per Olsen
(per-olsen@broadpark.no)
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2014 at 20:35
Med en LokPilot 4.0 bør alt dette være mulig. Ikke mange andre dekodere har så avansert funksjons-mapping.

I 6. utgave av manualen, engelsk utgave, er det noe kronglete forklart i kap. 12.2 (med underkapitler). Det mest relevante står på s. 49-55.

Ut fra tabellen med "standard mapping" å dømme (s. 55), er det "mapping lines" 5 t.o.m. 8 du trenger å tenke på. Det forutsetter at du ikke trenger å endre AUX2 eller høyere. Lar du disse "mapping lines" styre samme utganger som i "standard mapping", er det kun "CV A" for linjene 5-8 du trenger å programmere.

For å programmere disse fire verdiene, må du først sette opp indeks-registrene CV 21=16 og CV 32=2. Deretter programmerer du (jfr. tabellen på s. 50):
CV 321 med ønsket betingelse for fysisk utgang "head light" på.
CV 337 med ønsket betingelse for fysisk utgang "rear light" på.
CV 353 med ønsket betingelse for fysisk utgang AUX1 på.
CV 369 med evt. alternativ betingelse for fysisk utgang AUX1 på, ellers setter du den til samme verdi som over, evt. kanskje til 0. (Mulig det siste fører til at utgangen alltid er på.)

Husk at i ditt tilfelle kan det være at utgangen skal være når lyset skal være av, så det kan f.eks. være at du må bruke en betingelse for motsatt kjøreretning.

Verdier for betingelsene finner du i tabellen på s. 51 ("Conditions block"), under "Control CV A".
F.eks. verdien 128+8 = 132 for tasten F1 av samtidig med retning bakover.

Jeg må presisere at jeg ikke har prøvd dette selv, så jeg tar alle mulige forbehold om feil.


Edited by TorsteinS - 14 november 2014 at 10:38
Back to Top
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2014 at 22:39
Hei.

Jeg har akkurat funnet ut av å bytte om F0 og F1, det var enkelt å gjøre i selve Lokprogrammer'en. Så da gjenstår det bare inverteringen. Finner vel ut av det også etter hvert. Leser, men manualen er ganske omfattende.

Per.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.