MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Min bruk av Raspberry PI
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Min bruk av Raspberry PI

 Post Reply Post Reply
Author
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Min bruk av Raspberry PI
    Posted: 08 november 2014 at 19:07
Jeg har i det siste tatt i bruk Raspberry Pi som datamaskin til styring av anlegget. Nedenfor beskrives  kort opplegget mitt:

  • Raspberry pi  er koblet til Digitrax Zephyr Xtra gjennom Locobuffer USB
  • JMRI kjører på Raspberry Pi.
  • På Raspberry Pi er vnc server installert slik at JMRI kan laste de grafiske panelene uten å ha en monitor tilkoblet.
  • Raspberry Pi er også satt opp som en fil-tjener slik at JMRIs konfigurasjonsfiler kan nås fra andre datamaskiner.
  • Togrommet har en ustabil forbindelse til hjemmenetverket, så jeg har satt Pi opp som et tilgangspunkt slik at PC, nettbrett, mobiltelefon kan koble seg til den.
  • Jeg kjører gjerne togene med appen Engine Driver på mobiltelefonen. Jeg har definert ruter med gjenkjennelige navn for å gjøre det enklere å stille sporvekslene. Også den enkelte sporveksel vises med gjenkjennelig navn i Engine Driver. Dessuten har appen en liste over lokomotivene med bilder.
  • Mobilen er for liten til at jeg kan bruke de grafiske panelene (stillverk). Da må heller PC eller nettbrett brukes.  
  • Når jeg av og til skal programmere en dekoder eller endre de grafiske panelene., tar jeg med meg laptoppen ut i togrommet. Den oppdaterer da konfigurasjonsfilene på Raspberry Pi



Edited by bkv1 - 08 november 2014 at 19:27
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2014 at 20:55
Spennende prosjekt. Så at du spurte og fikk gode svar på JMRI-lista :-)
Jeg har et hemmelig mål selv.Det er å RPi uten skjerm og tastatur som en ren forriglingsmaskin for å styre Eiker stasjon. Er ikke riktig der ennå. Men regn med masse dumme spørsmål når den tid kommer :-)
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,141 seconds.