MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vekselsstyring
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vekselsstyring

 Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vekselsstyring
    Posted: 03 november 2014 at 14:14
Finnes det noen andre manuelle vekselsstyringer enn bullfrog, evt hva anbefaler folk til manuell styring?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2014 at 19:19
Av ferdige produkter er det flere å velge blant, jeg kan komme på Bullfrog, Bluepoint og Humpyard i farta. I tillegg er det jo et uttall varianter hvis man ønsker å lage noe fra scratch, der er det vel bare fantasien som setter grenser. Selv har jeg valgt å gå for Bullfrog, da jeg mener å huske at disse er noe rimeligere enn f.eks Bluepoint, og virker enklere for en nybegynner enn en scratchbygget variant, men jeg har ingen erfaring med de ulike produktene og dermed heller ikke noe sammenligningsgrunnlag utover det jeg har lest på nettet.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2014 at 21:53


Hei
På N-skalanlegget mitt laget jeg en gang noe der jeg brukte en skyvebryter, kleshenger fra renseri og en liten trebit som jeg malte hvit og rød. Billig var det, og det funksjonerte. Gjennom den lille knappen i skyvebryteren gkk en 1mm pianotråd  gjennom plata og opp i sporvekselen. Bryteren skiftet dessuten polaritet på vekslens midtstykke. Bryteren ble klebet fast med monteringslim. I tuppen av knappen boret jeg et hull som passet til stangen som jeg laget av renserihenger. Jeg fant oppskriften på dette i Model Railroader. Det er brukbart sålenge det ikke er for stor avstand fra sporveksel til anleggskant.

Siden monterte jeg servoer og digitaliserte altsammen slik at jeg kan styre det fra mobilen eller pc. Jeg trives bedre med det.

Hilsen Bjørn
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2014 at 22:45
Jeg har brukt betjenings-enhetene fra Outbus i Tyskland. Enkel konstruksjon og montasje.
Se http://www.outbus.de/product1.html

Hilsen Halvor
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2014 at 09:23
Takk Halvor! Jeg hadde helt glemt Outbus-styringene. Jeg har rett ved å bestille en haug av "Bullfrogs" til mitt nye anlegg nå, men da tror jeg jammen jeg drøyer det litt. Bullfrog virker greit, men jeg er ingen fan av den overføringsmekanismen de bruker (plastrør).
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2014 at 10:28
Med Outbus sine "Betätigung No.1" betjeningspanel er det også en fordel å bruke "Zungenstellvorrichtung" for enkel styring av vekseltungene.   
Overføringen skjer med en tykk "pianostreng" eller annen stiv stålstang. Denne kan gjerne bøyes, men helst ikke i rett vinkel da den kan bli for "myk".

Hilsen Halvor
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2014 at 12:45
Takk for infoen Halvor, hvordan er prisene på disse løsningene?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2014 at 21:43
Stenger til Bullfrog og andre manuelle styringer: Modellfly har brukt trestenger med stålpinne i endene i alle år, og du kan også få fleksible og svært stabile støtstenger i plast. Plaststengene tåler mye, flyet går i bålet, men push rod kan brukes omigjen. Koster noen kroner for de beste... Disse kan også brukes hvis du vil skifte til servodrift seinere
 
 
 
Terje
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2014 at 22:03
Originally posted by kokken kokken wrote:

Takk for infoen Halvor, hvordan er prisene på disse løsningene?

Jeg må innrømme at jeg ikke husker prisene. Det er noen år siden jeg kjøpte de jeg har brukt på smalspordelen av Gaukås stasjon. Jeg foreslår at du sender en email til Martin og spør...

Hilsen Halvor
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2014 at 00:48
Apropos 'fjernstyring' av Bullfrog.
Vi gjorde en enkel test med en (platsbelagt) gardinspiral, og den er, ført gjennom øyeskruer, passe stiv til grei betjening av pensestiller'n selv med en slangebuktende føring Smile
Atpå til passer de ovale krokene som følger med som 'hånd i hanske' til Bullfrog'n ...
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.