MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Svingskive / Vändskiva
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Svingskive / Vändskiva

 Post Reply Post Reply
Author
Urban Johansson View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 januar 2005
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Urban Johansson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Svingskive / Vändskiva
    Posted: 01 september 2005 at 10:49

Hei!

Till min stationsmodul (Fremo)  behöver jag en vändskiva. Någon som har ett bra förslag på en vändskiva t ex Atlas, Kibri något annat märke  ?

Vad är bäst, handdriven eller elektrisk  ?

Med vennlig hilsen fra Sverige

 

Urban Johansson
Sverige


Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2005 at 17:44

Hei

Sjekk "Dreieskife" tråden under "HO-skala"...det er akkurat det samme som svingskive.

PS: det heter egentlig "dreieskive" på norsk, men når det står "...skife" i headingen må man jo bare referere til det.

UFF, sånne rettinger(jfr innlegget under) får konsekvenser.....Nå er det selvfølgelig blitt "dreieskive" tråden som må sjekkes

....å sånn går no dagan.....

Roger Abel

 



Edited by ROBEL
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2005 at 22:18
RARF!!!  Skriveleif!!!! Rettes omgående!

Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2005 at 08:50

Hei Urban,

Det fungerer utmerket med en manuell svingskive, selv om en elektrisk selvsagt er morsommere. På en FREMOdul følger man uansett med lokomotivet langs sporet, og kan betjene en svingskive der hvor den er plassert.

Selv har jeg laget flere svingskiver til mine moduler ved hjelp av 5 mm tykt plexiglass, med en egnet senterbolt for oppheng, og en sporkrans limt fast under skiven (nede i "graven") for forsyning av kjørestrøm. Som oppheng har jeg også ved et tilfelle benyttet Meccano-deler med godt resultat.

Motordrift av svingskiver har en tendens til å bli en støyete affære, bortsett fra på dyrere skiver fra Märklin, Fleischmann og Roco.

Hilsen Halvor

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,029 seconds.