MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En Fremo i det fri....
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En Fremo i det fri....

 Post Reply Post Reply
Author
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En Fremo i det fri....
    Posted: 30 august 2005 at 14:45

Hei !

Endelig er modulen min nesten ferdig. Mangler litt rust på gjerdet langs linja, har jeg oppdaget, og noen preisere som skal lage litt liv utenfor butikken.

Jeg tok med modulen ut i det fri, og lot vår herre være lysmester ! Han klarte det bedre enn meg, synes jeg 

Men jeg synes det er fryktelig liten plass på forumet til å legge ut bilder...100kb er LITE. Bildekvaliteten blir jo borte underveis i all komprimeringen...Mottar tips om forbedringer/forenklinger med takk ! (Originalen er LANGT bedre enn de puslete kopiene jeg får vist her...)

MJ-hilsen Tom Lynga

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2005 at 16:14
flott!!!!

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2005 at 19:01

Hei Tom

Utroligt flot. Igen en masse inspiration.

Hilsen

Dan

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2005 at 23:15

Hvis du vil, kan du sende de store bildene til meg så skal jeg legge ut noen litt større for deg. post@autoclassic.no

 

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2005 at 09:10

Det store furutreet (i forgrunnen)er kjempeflott, tør jeg spørre hvordan har du laget det?

Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2005 at 10:12

100%, Tom!

MT(akknemlig)H

Morten

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2005 at 12:06
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Det store furutreet (i forgrunnen)er kjempeflott, tør jeg spørre hvordan har du laget det?

Hei !

Takk for hyggelige tilbakemeldinger ! Jeg tenkte å skrive en egen artikkel om bygging av trær, og vil starte med grantrær. Det grønne på trærne er basert på produkter fra noen lune herrer i Tønsberg. (Jan Ivar og Terje.) Resten er blomsterpinner, ledninggstumper, tubemaling, sagflis og karosseribeskyttelse for bil !

MJ-hilsen Tom Lynga

 

 

 

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2005 at 12:07
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Hvis du vil, kan du sende de store bildene til meg så skal jeg legge ut noen litt større for deg. post@autoclassic.no

 

Hei ! Takker og bukker ! Har sendt deg bildene !

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2005 at 13:13
Originally posted by TomL TomL wrote:

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Hvis du vil, kan du sende de store bildene til meg så skal jeg legge ut noen litt større for deg. post@autoclassic.no

 

Hei ! Takker og bukker ! Har sendt deg bildene !

MJ-hilsen Tom Lynga



Blir ikke det å gå over bekken etter vann når du allerede har store bilder her:





Flotte bilder av en flott modul!

Mvh Heine
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2005 at 13:35

Jeg får tårer i øynene, Tom.

Bra jobba!! Både med modul og bilder.

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2005 at 15:34

Hei !

Tusen Takk !

Denne gang ble det brukt manuelle instillinger, maks dybdeskarphet (29 ) ,   blenderprioritert eksponering. Hvitbalanse satt til SOL

He....he..tror jeg lærte kameraet mitt litt bedre å kjenne i løpet av denne seansen !

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2005 at 16:22
 

Flott bilde og flott modul! Man får lyst til å bygge fremoduler når man ser dette!

Angående hvitbalanse så kan du evt. oppnå enda mer korrekte resultater (vet ikke om det ville gitt noe utslag på det angjeldende bilde....) ved å sette hvitbalansen på D70"en din til "PRE" og deretter trykke ned WB-knappen bakpå enda en gang og holde den inne til det begynner å lyse "PRE" i displayet. Hold da opp et hvitt ark der anlegget er plassert, foreta en eksponering der bare arket er synlig i søkeren og voila; du har en hvitbalanseinnstilling som i prinsippet og teorien skal være helt perfekt for fotografering under angjeldende forhold.

Dette er vel typisk mest viktig innendørs hvor man tar bilder uten blitz på stativ hvor det er en blanding av forskjellige typer lyskilder (f.eks. glødelamper og lysstoffrør).

Med hilsen NIM"s fotoskole.

(NIM"s fotoskole benytter forøvrig utelukkende NIMKON-kameraer!....)

Edited by NiM
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2005 at 16:44

Her kommer noen utsnitt fra bildene Tom sendte til meg. Vakkert!

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2005 at 19:59
*sukk* Blir helt gåen jeg. Det er er lækkert, Tom! Et forbilde!
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Urban Johansson View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 januar 2005
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Urban Johansson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2005 at 11:14

Hej!

Jättesnygg modul  !

Du fångade verkligen den "norska karaktären"  Bra!!

 

 

 

 

Urban Johansson
Sverige


Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2005 at 10:11
Originally posted by NiM NiM wrote:

 

 

Angående hvitbalanse så kan du evt. oppnå enda mer korrekte resultater (vet ikke om det ville gitt noe utslag på det angjeldende bilde....) ved å sette hvitbalansen på D70"en din til "PRE" og deretter trykke ned WB-knappen bakpå enda en gang og holde den inne til det begynner å lyse "PRE" i displayet. Hold da opp et hvitt ark der anlegget er plassert, foreta en eksponering der bare arket er synlig i søkeren og voila; du har en hvitbalanseinnstilling som i prinsippet og teorien skal være helt perfekt for fotografering under angjeldende forhold.

Dette er vel typisk mest viktig innendørs hvor man tar bilder uten blitz på stativ hvor det er en blanding av forskjellige typer lyskilder (f.eks. glødelamper og lysstoffrør).

Med hilsen NIM"s fotoskole.

Hei !

Takk for nyttig tips om hvitbalanse ! Det skal jeg prøve neste gang jeg tar bilder innendørs

MJ-hilsen Tom Lynga

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2005 at 12:28
Originally posted by TomL TomL wrote:

Men jeg synes det er fryktelig liten plass på forumet til å legge ut bilder...100kb er LITE. Bildekvaliteten blir jo borte underveis i all komprimeringen...Mottar tips om forbedringer/forenklinger med takk ! (Originalen er LANGT bedre enn de puslete kopiene jeg får vist her...)

MJ-hilsen Tom Lynga

 

Hei Tom (og alle som har irritert seg over begrensningen på 100kb.) Som et resultat av Toms melding, økes maksimalgrensen til 200kb inntil videre. Håper det vil hjelpe.

mvh Lars

Innlegg rettet etter påpekning om slurvefeil.  (Fra B E Pedersen)



Edited by Lars Gjertsen
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2005 at 16:59
Hmmm, har dere plass til 250 kb?




Edited by greffern
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.